Till innehåll på sidan

Livsmedel fördelat på varugrupper 2015:

Ökad försäljning av livsmedel under 2015 beror till största delen på prisökningar

Statistiknyhet från SCB 2016-12-21 9.30

Den totala försäljningen av livsmedel och drycker uppgick 2015 till 259 miljarder kronor och ökade därmed med 10 miljarder kronor jämfört med 2014. Detta motsvarar en uppgång på 4,1 procent. Korrigerat för prisförändringar är dock uppgången 1,5 procent.

Den största försäljningsökningen inom livsmedel och alkoholfria drycker stod kategorin oljor och fetter för. Gruppen ökade sin försäljning med 12,5 procent, det är dock en liten produktgrupp och även mindre förändringar i försäljningen kan slå kraftigt på utvecklingstalen. Totalt uppgick försäljningsvärdet för oljor och fetter till 6 miljarder kronor 2015. Prisutvecklingen i gruppen var relativt låg, 1,7 procent, så den största delen av ökningen berodde på ökad försäljningsvolym.

Grönsaker ökade med 9,5 procent och totalt spenderades drygt 24 miljarder kronor på grönsaker under 2015. Korrigerat för prisförändringar var utvecklingen 2,6 procent jämfört med 2014. Produktgruppen frukt ökade med 8,6 procent mellan 2014 och 2015 men hela ökningen berodde på höjda priser, volymen såld frukt minskade med 0,1 procent.

Försäljningen av fisk minskade med 2,9 procent under 2015. Den sålda volymen har dock minskat ännu mer då försäljningsutvecklingen i fasta priser visar på en minskning på 9 procent vilket innebär att den negativa utvecklingen i volym till viss del kompenseras av prishöjningar.

Publikation

En mer utförlig redovisning av denna undersökning publiceras i Statistiskt meddelande.

Statistikdatabasen

Ytterligare information finns i Statistikdatabasen

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet och producent

SCB, Enheten för näringslivets struktur

Adress
701 89 Örebro
E-post
fek.ns@scb.se

Förfrågningar

Lisa Allemo

Telefon
010-479 62 11
E-post
lisa.allemo@scb.se