Till innehåll på sidan

Detaljhandelns försäljning, december 2016:

Försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade i december

Statistiknyhet från SCB 2017-01-27 9.30

Försäljningsvolymen ökade med 0,6 procent i december 2016 jämfört med motsvarande månad 2015. Dagligvaruhandeln minskade med 1,5 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 2,3 procent. Uppgifterna är kalenderkorrigerade.

Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 0,9 procent mellan december 2015 och december 2016. Dagligvaruhandeln ökade med 1,3 procent och sällanköpsvaruhandeln ökade med 0,6 procent.

Detaljhandelns försäljning minskade med 2,9 procent mellan november 2016 och december 2016. Under den senaste tremånadersperioden (oktober-december) ökade försäljningen med 0,9 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (juli-september). Båda dessa uppgifter är i fasta priser, kalenderkorrigerade och säsongrensade.

Omsättningsutveckling inom detaljhandeln december 2015 – december 2016
Detaljhandelns försäljning, december 2016

HUI Research, Andreas Svensson kommenterar:

Försäljningen under årets sista, och viktigaste, månad hamnade med nöd och näppe på plus och julhandeln slog rekord igen. Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln landade på drygt 75,8 miljarder kronor, vilket motsvarar en tillväxt om 0,9 procent. Rekordet gäller även justerat för prisförändringar då försäljningsvolymen ökade med 0,8 procent. Det preliminära resultatet för december var mycket svagare än vad HUI prognostiserat och tillväxttakten en av de lägsta under hela 2016.

Dagligvaruhandeln ökade sin försäljning med 1,3 procent. Hela tillväxten förklaras dock av prishöjningar. Den svaga kronan drev upp priserna på importerade livsmedelsvaror såsom frukt, grönsaker och fisk. I volym minskade dagligvaruhandelns försäljning med 0,1 procent. Konkurrensen mot restauranghandeln fortsatte därmed att göra sig hörd även under december månad då matlagning i hemmet står i centrum. Sällanköpsvaruhandelns försäljning växte med svaga 0,6 procent i december. Vinnarbranschen blev heminredningshandeln, vars försäljning ökade med 11,2 procent. Modehandeln och sporthandeln, som hade en fantastisk novemberförsäljning, fick se sig slagna i december och tillväxttakten blev negativ.

En möjlig syndabock bakom den svaga julhandeln är Black Friday, en shoppinghögtid som växer i omfattning för varje år. Tesen är att Black Friday omfördelar försäljning från december till november samtidigt som lönsamheten minskar i framförallt sällanköpsvaruhandeln när varor kampanjas ut under shoppinghögtiden. Analyseras försäljningsstatistiken ger den också fog för tesen. Decemberförsäljningen har minskat i betydelse samtidigt som november ökat. Ur försäljningssynpunkt kan det därför vara motiverat att analysera november och december ihop. Detaljhandelns totala försäljning, i löpande priser, landar då på närmare 3 procent, vilket får anses vara en godkänd tillväxttakt mot bakgrund av förra årets rekordstarka utveckling.

Den svenska detaljhandelns preliminära helårsutveckling år 2016 landade på 3,3 procent, vilket motsvarar en försäljning om drygt 750 miljarder kronor. En inbromsning har börjat skönjas och under 2017 bedöms tillväxten mattas av ytterligare. Hushållens köpkraft ligger för närvarande på en mycket hög nivå och kommer att ha svårt att växa i samma takt som tidigare.

Försäljningsutveckling 2016/2015
 

Löpande priser

Fasta priser, kalenderkorrigerade

Prisförändring Kalendereffekt[3]
  Dec% 95% Konf.-Int.[1] 2016%[2] Dec% 2016%[2] Dec% Dec%
Dagligvaruhandel
1,3   2,3 -1,5 0,7 1,5 1,4
Sällanköpsvaruhandel
0,6   4,0 2,3 4,4 -1,0 -0,7
Total detaljhandel
0,9   3,3 0,6 2,8 0,1 0,2

Internationella jämförelser, jämförelse med samma månad året före (fasta priser, kalenderkorrigerade)
  Jun% Jul% Aug% Sep% Okt% Nov%
EU
2,7 2,9 2,4 1,8 3,9 3,5
Euro-zonen
2,0 1,9 1,2 0,9 3,1 2,3
Sverige
3,5 1,3 3,3 1,5 2,4 3,8

Tidsserier:
  Dec Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt^ Nov^ Dec^
Omsättning 2010=100
141,5 102,0 100,3 113,0 114,1 122,7 124,9 119,3 120,0 114,1 118,2 121,8 142,8
Månads-utveckling %*
5,4 3,2 9,0 4,9 2,4 5,8 3,5 -0,8 5,6 1,9 -0,2 5,0 0,9
3-månads-utveckling %**
6,4 5,6 5,7 5,6 5,2 4,4 3,9 2,8 2,7 2,2 2,4 2,2 1,8
12-månads-utveckling %**
5,8 5,7 6,0 5,8 5,7 5,9 5,6 4,7 4,9 4,5 3,9 3,7 3,3

Fasta priser, kalenderkorrigerade
  Dec Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt^ Nov^ Dec^
Omsättning 2010=100
140,8 104,8 98,1 112,4 114,9 124,0 126,1 122,2 120,3 113,1 120,0 121,7 141,6
Månads-utveckling %*
4,0 4,1 4,0 1,9 2,5 5,8 3,5 1,3 3,3 1,5 2,4 3,8 0,6
3-månads-utveckling %**
5,1 4,7 4,0 3,3 2,7 3,4 4,0 3,5 2,7 2,1 2,4 2,6 2,2
12-månads-utveckling %**
5,0 4,9 4,9 4,6 4,5 4,6 4,4 3,9 3,9 3,6 3,4 3,2 2,8

Säsongrensad serie
  Dec Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt^ Nov^ Dec^
Omsättning 2010=100
116,5 117,2 117,3 116,6 117,2 120,1 118,4 117,8 118,5 118,2 119,0 121,1 117,6
Utveckling %***
-0,5 0,6 0,1 -0,6 0,5 2,5 -1,4 -0,5 0,6 -0,3 0,7 1,7 -2,9
Senaste 3-mån.utv. %****
0,9 1,0 0,4 0,3 0,1 0,8 1,3 1,5 0,2 -0,3 -0,2 1,0 0,9
Senaste 6-mån.utv. %****
2,1 1,8 1,9 1,7 1,5 1,4 1,4 1,4 1,1 1,3 1,4 1,1 0,7

1 Den sanna utvecklingen ligger med 95 % sannolikhet inom det skattade intervallet. 2 Perioden januari till och med aktuell månad jämförd med samma period året före. 3 Kalendereffekten visar förutsättningar till försäljning under perioden innevarande år jämfört med förra året. En kalendereffekt på 1,0 procent påverkar försäljningsutvecklingen negativt med 1,0 procentenheter. ^ Aktuell månads resultat är preliminära. * Jämförelse med samma månad året före. ** Jämförelse mellan senaste 3- eller 12-månadsperiod och samma period året före. *** Jämförelse med föregående månad (endast säsongrensad serie). **** Senaste 3- eller 6-månadsperioden jämfört med närmast föregående 3- eller 6-månadsperiod (säsongrensad serie).

Definitioner och förklaringar

Med Total detaljhandel avses här 47 exkl. 47.3.
Med Dagligvaruhandeln avses här SNI 47.11 och 47.2.
Med Sällanköpsvaruhandeln avses här SNI 47.19 + 47.4–47.7.
Alla tidsserier har basår året innan aktuellt undersökningsår. För mer detaljerad branschredovisning hänvisas till HUI Research.

Revideringar

När detaljhandelsindex publiceras för en ny månad revideras också index för tidigare månader om ny information tillkommit. Från och med referensmånad april 2015 så infördes en ny metod för att beräkna de slutgiltiga statistikuppgifterna. Den nya metoden innebär i huvudsak att administrativa uppgifter från Skatteverket används på kvartalbasis för att öka antalet undersökta företag. Detta innebär att den slutgiltiga kvartalsstatistiken är baserad på en totalräkning för alla företag som ingår i rampopulation. Användningen av administrativa data varje kvartal syftar till att förbättra kvaliteten i Detaljhandelsindex och minska uppgiftslämnarbördan. Normalt revideras materialet mellan två till fyra månader bakåt, beroende på var i kvartalet referensmånaden ligger. I samband med publicering av första och andra månaden i ett kvartal revideras hela föregående kvartal. Den kalenderkorrigerade, säsongrensade och trendskattade serien revideras alltid från och med januari 1991 och framåt. Information om större revideringar publiceras på produktsidan: www.scb.se/ha0101.

Mer information:

För frågor avseende Detaljhandelsindex, kontakta Andreas Svensson, HUI Research 08-762 72 85

HUI research

Nästa publiceringstillfälle

Uppgifter för januari beräknas bli publiceradeden 28 februari.

Statistikdatabasen

Ytterligare information finns i Statistikdatabasen

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet och producent

SCB, Enheten för näringslivets struktur

Adress
701 89 Örebro
E-post
fek.ns@scb.se

Förfrågningar

David Lööv

Telefon
010-479 47 71
E-post
david.loov@scb.se