Till innehåll på sidan

Detaljhandelns försäljning, maj 2017:

Försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade i maj

Statistiknyhet från SCB 2017-06-29 9.30

Försäljningsvolymen ökade med 2,4 procent i maj 2017 jämfört med motsvarande månad 2016. Dagligvaruhandeln ökade med 1,5 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 3,0 procent. Uppgifterna är kalenderkorrigerade.

Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 4,1 procent mellan maj 2016 och maj 2017. Dagligvaruhandeln ökade med 4,5 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 3,7 procent.

Detaljhandelns säsongrensade försäljningsvolym ökade med 0,4 procent mellan april 2017 och maj 2017. Under den senaste tremånadersperioden (mars-maj) ökade den säsongrensade försäljningsvolymen med 1,2 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (december-februari). Båda dessa uppgifter är i fasta priser, kalenderkorrigerade och säsongrensade.

Revidering april:
I samband med publiceringen av maj 2017 har statistiken för april reviderats. Den första preliminära årsutvecklingen för detaljhandeln har reviderats ned från en uppgång på 4,5 procent, jämfört med motsvarande månad föregående år, till en uppgång på 3,4 procent, kalenderkorrigerat och i fasta priser. Revideringen av april är något större än vanligt då den första beräkningen hanterade några värden inom butikshandel med läkemedel sjukvårdsartiklar, kosmetika och hygienartiklar på ett felaktigt sätt. Detta är korrigerat i och med denna publicering.

Omsättningsutveckling inom detaljhandeln maj 2016–maj 2017

Detaljhandelns försäljning, maj 2017

HUI Research kommenterar utfallet:

Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln landade på cirka 68 miljarder kronor för maj 2017, vilket motsvarar en ökning om 4,1 procent i löpande priser jämfört med maj månad föregående år. En stor del av försäljningsökningen i maj förklaras dock av en gynnsam kalendereffekt där bland annat löneutbetalning och Kristi Himmelfärdsdag tajmade varandra.

Dagligvaruhandelns preliminära försäljningstillväxt i maj uppgick till 4,5 procent i löpande priser. Branschens försäljning fick sannolikt en extra skjuts av den högsommarvärme som svepte över Sverige, vilket eldade på försäljningen av bland annat grillrelaterade produkter. De stora butiksformaten i dagligvaruhandeln, som tillhandahåller ett brett livsmedelsutbud samt grillar och diverse tillbehör, blev vinnarna i kampen om kunderna. Lönsamheten i branschen fick sannolikt också en push uppåt under månaden då marginalerna generellt är högre på dessa produkter.

Sällanköpsvaruhandelns preliminära försäljningstillväxt i löpande priser landade på 3,7 procent i maj. Korrigerat för månadens kalendereffekt landade ökningen på 1,9 procent. Sällanköpsvaruhandeln har därmed utvecklats betydligt svagare i år än under samma period de två senaste åren, då branschen växte med närmare sex procent respektive år. Det i jämförelse lägre tillväxttalet under 2017 bör ses i ljuset av att konsumtionen är uppe på en mycket hög nivå och på väg in i en något avmattad mognadsfas. Amorteringskrav och oro för att sämre tider står för dörren har lett till att sparkvoten ligger på en i ett långsiktigt historiskt perspektiv hög nivå. Sparandet är en konsumtionspotential på lång sikt, men för tillväxten på kort sikt är det oroande att hushållen är så pass försiktiga med att använda inkomsten till omedelbar konsumtion. Särskilt de traditionellt stora segmenten mode och hemelektronik har svårt att få fart på försäljningen. Av dessa ovan nämnda orsaker justerade HUI i sin senaste konjunkturrapport ned prognosen för den totala detaljhandeln till en tillväxt om 2,5 procent i löpande priser avseende helåret 2017.

Försäljningsutveckling 2017/2016
 Löpande priserFasta priser, kalender-korrigeradePrisför-ändringKalender-effekt[3]
 maj%95% Konf.-Int.[1]2017%[2]maj%2017%[2]maj%maj%
Dagligvaruhandel
4,5   2,6 1,5 1,6 1,7 1,2
Sällanköpsvaruhandel
3,7   1,9 3,0 3,9 -1,1 1,8
Total detaljhandel
4,1   2,2 2,4 2,9 0,1 1,5

Internationella jämförelser, jämförelse med samma månad året före (fasta priser, kalenderkorrigerade)
 nov%dec%jan%feb%mar%apr%
EU
4,2 2,8 1,9 2,7 2,9 3,4
Euro-zonen
3,1 1,8 1,6 2,1 2,8 2,8
Sverige
4,0 1,0 3,0 3,2 2,4 3,4

Tidsserier:
 MajJun.Jul.Aug.Sep.Okt.Nov.Dec.Jan.Feb.Mar.Apr.^Maj^
Omsättning 2010=100
122,7 124,9 119,3 120,0 114,1 118,6 122,1 143,4 105,1 99,5 114,8 117,3 127,7
Månads-utveckling %*
5,8 3,5 -0,8 5,6 1,9 0,2 5,2 1,3 3,0 -0,8 1,5 2,8 4,1
3-månads-utveckling %**
4,4 3,9 2,8 2,7 2,2 2,5 2,4 2,1 3,0 1,2 1,3 1,3 2,8
12-månads-utveckling %**
5,9 5,6 4,7 4,9 4,5 4,0 3,8 3,4 3,3 2,7 2,4 2,4 2,3

Fasta priser, kalenderkorrigerade
 MajJun.Jul.Aug.Sep.Okt.Nov.Dec.Jan.Feb.Mar.Apr.^Maj^
Omsättning 2010=100
124,0 126,1 122,2 120,3 113,1 120,5 121,9 142,2 108,0 101,3 115,1 118,9 127,0
Månads-utveckling %*
5,8 3,5 1,3 3,3 1,6 2,7 4,0 1,0 3,0 3,2 2,4 3,4 2,4
3-månads-utveckling %**
3,4 4,0 3,5 2,7 2,1 2,5 2,8 2,5 2,6 2,3 2,9 3,0 2,7
12-månads-utveckling %**
4,6 4,4 3,9 3,9 3,6 3,4 3,2 2,9 2,9 2,8 2,8 2,9 2,6

Säsongrensad serie
 MajJun.Jul.Aug.Sep.Okt.Nov.Dec.Jan.Feb.Mar.Apr.Maj^
Omsättning 2010=100
119,3 118,5 118,0 118,7 118,4 119,4 121,4 118,1 120,4 120,8 120,4 121,3 121,8
Utveckling %***
1,8 -0,7 -0,5 0,7 -0,3 0,9 1,6 -2,7 1,9 0,3 -0,4 0,8 0,4
Senaste 3-mån.utv. %****
0,8 1,1 1,2 0,4 0,0 0,2 1,1 1,1 0,9 0,0 0,7 0,7 1,2
Senaste 6-mån.utv. %****
1,3 1,3 1,3 1,2 1,3 1,5 1,4 1,1 1,3 1,3 1,4 1,4 1,2

1 Den sanna utvecklingen ligger med 95 % sannolikhet inom det skattade intervallet.

2 Perioden januari till och med aktuell månad jämförd med samma period året före.

3 Kalendereffekten visar förutsättningar till försäljning under perioden innevarande år jämfört med förra året.

En kalendereffekt på 1,0 procent påverkar försäljningsutvecklingen negativt med 1,0 procentenheter.

^ Aktuell månads resultat är preliminära.

* Jämförelse med samma månad året före.

** Jämförelse mellan senaste 3- eller 12-månadsperiod och samma period året före.

*** Jämförelse med föregående månad (endast säsongrensad serie).

**** Senaste 3- eller 6-månadsperioden jämfört med närmast föregående 3- eller 6-månadsperiod (säsongrensad serie).

Definitioner och förklaringar

Med Total detaljhandel avses här 47 exkl. 47.3.
Med Dagligvaruhandeln avses här SNI 47.11 och 47.2.
Med Sällanköpsvaruhandeln avses här SNI 47.19 + 47.4–47.7.
Alla tidsserier har basår året innan aktuellt undersökningsår. För mer detaljerad branschredovisning hänvisas till HUI Research.

Revideringar

När detaljhandelsindex publiceras för en ny månad revideras också index för tidigare månader om ny information tillkommit. Från och med referensmånad april 2015 så infördes en ny metod för att beräkna de slutgiltiga statistikuppgifterna. Den nya metoden innebär i huvudsak att administrativa uppgifter från Skatteverket används på kvartalbasis för att öka antalet undersökta företag. Detta innebär att den slutgiltiga kvartalsstatistiken är baserad på en totalräkning för alla företag som ingår i rampopulation. Användningen av administrativa data varje kvartal syftar till att förbättra kvaliteten i Detaljhandelsindex och minska uppgiftslämnarbördan. Normalt revideras materialet mellan två till fyra månader bakåt, beroende på var i kvartalet referensmånaden ligger. I samband med publicering av första och andra månaden i ett kvartal revideras hela föregående kvartal. Den kalenderkorrigerade, säsongrensade och trendskattade serien revideras alltid från och med januari 1991 och framåt. Information om större revideringar publiceras på produktsidan:

Omsättning inom tjänstesektorn

Mer information:

För frågor om Detaljhandelsindex, kontakta Andreas Svensson, HUI Research 08-762 72 85

HUI research

För frågor avseende tidsserier: David Lööv, SCB 010-479 47 71

Nästa publiceringstillfälle

Uppgifter för juni publiceras 28 juli klockan 09.30.

Statistikdatabasen

Ytterligare information finns i Statistikdatabasen

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet och producent

SCB, Sektionen för Innovation, Näringslivets produktion och Forskning

E-post
pin@scb.se

Förfrågningar

David Lööv

Telefon
010-479 47 71
E-post
david.loov@scb.se