Till innehåll på sidan

Detaljhandelns försäljning, oktober 2017:

Försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade i oktober

Statistiknyhet från SCB 2017-11-28 9.30

Försäljningsvolymen ökade med 2,6 procent i oktober 2017 jämfört med motsvarande månad 2016. Dagligvaruhandeln ökade med 1,1 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 3,7 procent. Uppgifterna är kalenderkorrigerade.

Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 3,3 procent mellan oktober 2016 och oktober 2017. Dagligvaruhandeln ökade med 3,4 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 3,2 procent.

Detaljhandelns säsongrensade försäljningsvolym ökade med 0,1 procent mellan september 2017 och oktober 2017. Under den senaste tremånadersperioden (augusti-oktober) ökade den säsongrensade försäljningsvolymen med 0,7 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (maj-juli). Båda dessa uppgifter är i fasta priser, kalenderkorrigerade och säsongrensade.

Omsättningsutveckling inom detaljhandeln oktober 2016 – oktober 2017
Detaljhandelns försäljning, oktober 2017

HUI Research kommenterar utfallet:

Enligt det preliminära utfallet växte detaljhandelns försäljning med 3,3 procent i oktober. Totalt omsatte detaljhandeln drygt 65 miljarder kronor under månaden. Dagligvaruhandelns preliminära tillväxttakt landade på 3,4 procent, vilket är högre än förväntat och bör tolkas med försiktighet. HUI bedömer det som mycket troligt att försäljningstillväxten under oktober månad kommer att justeras ned i samband med att det definitiva utfallet publiceras. Sällanköpsvaruhandelns preliminära tillväxttakt landade på 3,2 procent i oktober.

Det definitiva utfallet för tredje kvartalet har nu presenterats. I linje med vad HUI förutspått i tidigare rapporter reviderade SCB ned dagligvaruhandelns tillväxttakt med drygt 1 procentenhet för kvartalet. Därmed uppvisar branschen en volymtillväxt kring nollstrecket för de första 9 månaderna. Den svaga tillväxten under året förklaras av att allt fler måltidsköp sker i restauranghandeln samt av att dagligvaruaktörernas non-food-försäljning går svagt. Restauranghandelns goda tillväxt förklaras av nya konsumtionsmönster samt den goda konjunkturen och låga räntor. Numera spenderar svenskarna i genomsnitt 29 procent av sin matbudget i restauranghandeln. Jämfört med år 2009 har denna andel ökat med närmare 5 procentenheter. Med stor sannolikhet kommer dagligvaruhandeln att få det fortsatt tufft framöver även om konjunkturen vänder till det sämre. Med facit i hand skulle dagligvaruaktörerna ha investerat lika mycket i bekväma måltidslösningar som i att tävla om lägsta pris.

Sällanköpsvaruhandelns definitiva tillväxt under det tredje kvartalet blev en besvikelse. SCB reviderade ned tillväxten med närmare 2 procentenheter, vilket gjorde att ökningen slutligen landade på 2,2 procent. Av de större branscherna gick möbelhandeln, bygghandeln och optikhandeln starkt under kvartalet. Modehandeln hade det fortsatt tufft då försäljningen minskade. Sporthandelns försäljning växte under kvartalet men sannolikt på bekostnad av marginalerna då priserna sjönk med 2,7 procent.

Totalt sett växte detaljhandelns försäljning med 2,3 procent under det tredje kvartalet. Enligt Konjunkturinstitutet ligger hushållens framtidstro på historiskt höga nivåer, vilket enligt tidigare samband bör leda till en ökad efterfrågan i detaljhandeln. Den ljumma tillväxten för detaljhandeln stärker dock bilden av att hushållen konsumerar i andra sektorer. HUIs försäljningsprognos för innevarande år ligger på en tillväxttakt om 2,5 procent.

Den preliminära månadsutvecklingen kan komma att justeras i samband med att det definitiva utfallet publiceras fyra gånger per år. Undersökningen kompletteras då med administrativa uppgifter från Skatteverket, vilket innebär att det definitiva utfallet är baserad på en totalräkning för alla detaljhandelsföretag. Under en tid har det varit stora skillnader mellan det preliminära och det definitiva utfallet i detaljhandelns delbranscher. Tills vidare kommer HUI därför endast att kommentera delbranschernas utveckling i samband med att det definitiva utfallet publiceras.

Försäljningsutveckling 2017/2016
 Löpande priserFasta priser,
kalenderkorrigerade
Pris-
förändring
Kalender-
effekt[3]
 oktober%95%
Konf.-
Int.[1]
2017%[2]oktober%2017%[2]oktober%oktober%
Dagligvaruhandel
3,4   2,2 1,1 0,5 2,3 0,0
Sällanköpsvaruhandel
3,2   2,1 3,7 3,6 -1,7 1,2
Total detaljhandel
3,3   2,1 2,6 2,3 -0,1 0,7

Internationella jämförelser, jämförelse med samma månad året före (fasta priser, kalenderkorrigerade)
 apr%maj%jun%jul%aug%sep%
EU
3,3 2,9 3 2,4 3,1 3,9
Euro-zonen
2,9 2,9 3,3 2,4 2,6 3,9
Sverige
2,0 1,0 1,7 2,5 1,5 3,2

Tidsserier

Löpande priser
  Okt Nov Dec Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt^
Omsättning 2010=100
118,6 122,1 143,4 105,1 99,5 114,8 115,7 126,0 128,7 122,2 122,4 116,9 122,4
Månads-utveckling %*
0,2 5,2 1,3 3,0 -0,8 1,5 1,4 2,7 3,1 2,5 2,0 2,5 3,3
3-månads-utveckling %**
2,5 2,4 2,1 3,0 1,2 1,3 0,8 1,9 2,4 2,7 2,5 2,3 2,6
12-månads-utveckling %**
4,0 3,8 3,4 3,3 2,7 2,4 2,3 2,1 2,0 2,3 2,0 2,1 2,3

Fasta priser, kalenderkorrigerade
 OktNovDecJanFebMarAprMajJunJulAugSepOkt^
Omsättning 2010=100
120,5 121,9 142,2 108 101,3 115 117,2 125,3 128,2 125,2 122 116,8 123,6
Månads-utveckling %*
2,7 4,0 1,0 3,1 3,2 2,4 2,0 1,0 1,7 2,5 1,5 3,2 2,6
3-månads-utveckling %**
2,5 2,8 2,5 2,6 2,3 2,9 2,5 1,8 1,5 1,7 1,9 2,4 2,4
12-månads-utveckling %**
3,4 3,2 2,9 2,9 2,8 2,8 2,8 2,4 2,2 2,3 2,2 2,3 2,3

Säsongrensad serie
 OktNovDecJanFebMarAprMajJunJulAugSepOkt^
Omsättning 2010=100
119,2 121,2 118 120,1 120,5 119,9 120,1 120,8 120,6 121 121 122 122,1
Utveckling %***
0,8 1,7 -2,7 1,8 0,3 -0,5 0,1 0,6 -0,1 0,3 0,0 0,8 0,1
Senaste 3-mån.utv. %****
0,0 0,8 0,9 0,8 0,0 0,6 0,3 0,6 0,3 0,6 0,5 0,7 0,7
Senaste 6-mån.utv. %****
1,7 1,4 1,0 1,1 1,0 1,1 0,9 0,7 1,2 1,0 0,9 0,9 1,1

1 Den sanna utvecklingen ligger med 95 % sannolikhet inom det skattade intervallet.

2 Perioden januari till och med aktuell månad jämförd med samma period året före.

3 Kalendereffekten visar förutsättningar till försäljning under perioden innevarande år jämfört med förra året.

En kalendereffekt på 1,0 procent påverkar försäljningsutvecklingen negativt med 1,0 procentenheter.

^ Aktuell månads resultat är preliminära.

* Jämförelse med samma månad året före.

** Jämförelse mellan senaste 3- eller 12-månadsperiod och samma period året före.

*** Jämförelse med föregående månad (endast säsongrensad serie).

**** Senaste 3- eller 6-månadsperioden jämfört med närmast föregående 3- eller 6-månadsperiod (säsongrensad serie).

Definitioner och förklaringar

Med Total detaljhandel avses här 47 exkl. 47.3.
Med Dagligvaruhandeln avses här SNI 47.11 och 47.2.
Med Sällanköpsvaruhandeln avses här SNI 47.19 + 47.4–47.7.
Alla tidsserier har basår året innan aktuellt undersökningsår. För mer detaljerad branschredovisning hänvisas till HUI Research.

Revideringar

När detaljhandelsindex publiceras för en ny månad revideras också index för tidigare månader om ny information tillkommit. Från och med referensmånad april 2015 så infördes en ny metod för att beräkna de slutgiltiga statistikuppgifterna. Den nya metoden innebär i huvudsak att administrativa uppgifter från Skatteverket används på kvartalbasis för att öka antalet undersökta företag. Detta innebär att den slutgiltiga kvartalsstatistiken är baserad på en totalräkning för alla företag som ingår i rampopulation. Användningen av administrativa data varje kvartal syftar till att förbättra kvaliteten i Detaljhandelsindex och minska uppgiftslämnarbördan. Normalt revideras materialet mellan två till fyra månader bakåt, beroende på var i kvartalet referensmånaden ligger. I samband med publicering av första och andra månaden i ett kvartal revideras hela föregående kvartal. Den kalenderkorrigerade, säsongrensade och trendskattade serien revideras alltid från och med januari 1991 och framåt. Information om större revideringar publiceras på produktsidan:

Omsättning inom tjänstesektorn

Mer information:

För frågor om Detaljhandelsindex, kontakta Andreas Svensson, HUI Research 08-762 72 85

HUI research

För frågor avseende tidsserier: Sini Kilpeläinen, SCB 010-479 47 37

Nästa publiceringstillfälle

Uppgifter för november beräknas bli publicerade den 22 december klockan 09.30.

Statistikdatabasen

Ytterligare information finns i Statistikdatabasen

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet och producent

SCB, Sektionen för Innovation, Näringslivets produktion och Forskning

E-post
pin@scb.se

Förfrågningar

Anton Hammarstedt

Telefon
010-479 42 28
E-post
anton.hammarstedt@scb.se