Till innehåll på sidan

Detaljhandelns försäljning, september 2017:

Försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade i september

Statistiknyhet från SCB 2017-10-27 9.30

Försäljningsvolymen ökade med 4,6 procent i september 2017 jämfört med motsvarande månad 2016. Dagligvaruhandeln ökade med 1,4 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 7,1 procent. Uppgifterna är kalenderkorrigerade.

Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 4,2 procent mellan september 2016 och september 2017. Dagligvaruhandeln ökade med 3,9 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 4,5 procent.

Detaljhandelns säsongrensade försäljningsvolym ökade med 0,8 procent mellan augusti 2017 och september 2017. Under den senaste tremånadersperioden (juli-september) ökade den säsongrensade försäljningsvolymen med 1,5 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (april-juni). Båda dessa uppgifter är i fasta priser, kalenderkorrigerade och säsongrensade.

Omsättningsutveckling inom detaljhandeln september 2016 – september 2017

Detaljhandelns försäljning, september 2017

HUI Research kommenterar utfallet:

Enligt det preliminära utfallet för september överraskade detaljhandeln positivt med en tillväxttakt om 4,2 procent. Med en extra lördag och en torsdag mindre möjliggjordes också mer helgshopping under månaden. Totalt omsatte detaljhandeln drygt 63 miljarder kronor i september. Sällanköpsvaruhandelns preliminära försäljning uppgick till drygt 36 miljarder kronor, vilket motsvarar en försäljningstillväxt om 4,5 procent i löpande priser. Svaga jämförelsetal från föregående år ligger bakom en del av ökningen. Dagligvaruhandelns preliminära försäljning uppgick till drygt 27 miljarder kronor i september, vilket motsvarar en försäljningsökning om 3,9 procent i löpande priser. Dagligvaruhandelns preliminära tillväxttakt är högre än förväntat och bör därför tolkas med försiktighet. HUI bedömer det som mycket troligt att försäljningstillväxten under september månad kommer att justeras ned i samband med att det definitiva utfallet publiceras.

Handelns digitalisering har skapat en helt ny transparens för konsumenten i köpprocessen, vilket gjort att varupriserna och många av handlarnas marginaler pressats nedåt. Digitaliseringens påtaglighet är också tydlig i statistiken. Hittills i år har ingen större delbransch i sällanköpsvaruhandeln lyckats höja priserna mot konsument i nivå med KPI, som i skrivande stund ligger på 2,1 procent. I stället uppvisar flera större delbranscher en negativ prisutveckling. I mode- och sporthandeln, som haft ett tufft försäljningsår, har den samlade prisbilden sjunkit med 0,5 procent. Samma svaga prisutveckling återfinns även i delbranscherna apotek, elektronik, heminredning och leksaker. Prisutvecklingen är extra oroande i ljuset av att dagens hushåll är mycket köpstarka. När konjunkturen vänder till det sämre kommer priskraven från hushållen att stärkas ytterligare och möjligheten att kompensera en minskad försäljning med högre priser kommer sannolikt att vara obefintlig.

För dagligvaruhandeln har prispressen ännu inte blivit påtaglig då prissättningen i mångt och mycket fortfarande är lokal och branschen har en av detaljhandelns lägsta digitaliseringsgrader, knappt 2 procent av försäljningen sker på nätet. Insikter från Storbritannien, som kommit betydligt längre med mat på nätet, påvisar dock att matprisutvecklingen kan komma att sättas under press. I Storbritannien har matpriserna under den senaste 5-årsperioden minskat med närmare 4 procent samtidigt som de svenska matpriserna ökat med 6 procent. Skillnaden i prisutveckling är särskilt intressant mot bakgrund av att pundet fallit kraftigt under senare år, vilket borde ha höjt kostnaden för importerade livsmedel och i förlängningen även de inhemska matpriserna.

Vad kan handlarna göra? Svaret är komplext, men för att kunna kompensera för ett tuffare prisläge för generiska produkter måste handlarna sälja större volymer och skapa ett större inflytande över leverantörerna. Redan idag står 13 handlare för 50 procent av detaljhandelns totala försäljning. Denna koncentration kommer att förstärkas och skapa ytterligare likriktning i den svenska detaljhandeln. Denna utveckling skapar samtidigt utrymme för nischade och unika handlare som erbjuder något som kunderna är beredda att betala premium för.

Den preliminära månadsutvecklingen kan komma att justeras i samband med att det definitiva utfallet publiceras fyra gånger per år. Undersökningen kompletteras då med administrativa uppgifter från Skatteverket, vilket innebär att det definitiva utfallet är baserad på en totalräkning för alla detaljhandelsföretag. Under en tid har det varit stora skillnader mellan det preliminära och det definitiva utfallet i detaljhandelns delbranscher. Tills vidare kommer HUI därför endast att kommentera delbranschernas utveckling i samband med att det definitiva utfallet publiceras.

Försäljningsutveckling 2017/2016
 Löpande priserFasta priser, kalenderkorrigeradePris-
förändring
Kalender-effekt[3]
 september%95% Konf.-Int.[1]2017%[2]september%2017%[2]september%september%
Dagligvaruhandel
3,9   2,4 1,4 0,8 2,4 0
Sällanköpsvaruhandel
4,5   2,6 7,1 4,2 -1,2 -1,2
Total detaljhandel
4,2   2,5 4,6 2,7 0,3 -0,7

Internationella jämförelser, jämförelse med samma månad året före (fasta priser, kalenderkorrigerade)
 mar%apr%maj%jun%jul%aug%
EU
3,0 3,1 2,8 3,2 2,6 2,2
Euro-zonen
3,2 3,0 2,9 3,3 2,4 1,4
Sverige
2,4 2,0 1,0 1,7 3,9 2,9

Tidsserier

Löpande priser
 Sep.Okt.Nov.Dec.Jan.Feb.Mar.Apr.MajJun.Jul.^Aug.^Sep.^
Omsättning 2010=100
114,1 118,6 122,1 143,4 105,1 99,5 114,8 115,7 126,0 128,7 123,5 123,9 118,9
Månads-utveckling %*
1,9 0,2 5,2 1,3 3,0 -0,8 1,5 1,4 2,7 3,1 3,6 3,3 4,2
3-månads-utveckling %**
2,2 2,5 2,4 2,1 3,0 1,2 1,3 0,8 1,9 2,4 3,1 3,3 3,7
12-månads-utveckling %**
4,5 4,0 3,8 3,4 3,3 2,7 2,4 2,3 2,1 2,0 2,4 2,2 2,4

Fasta priser, kalenderkorrigerade
 Sep.Okt.Nov.Dec.Jan.Feb.Mar.Apr.MajJun.Jul.^Aug.^Sep.^
Omsättning 2010=100
113,2 120,4 121,9 142,2 108,0 101,3 115,1 117,2 125,3 128,2 127,0 123,7 118,4
Månads-utveckling %*
1,6 2,7 4,0 1,0 3,1 3,2 2,4 2,0 1,0 1,7 3,9 2,9 4,6
3-månads-utveckling %**
2,1 2,6 2,8 2,5 2,6 2,3 2,9 2,5 1,8 1,6 2,2 2,8 3,8
12-månads-utveckling %**
3,6 3,4 3,2 2,9 2,9 2,8 2,8 2,8 2,4 2,2 2,4 2,4 2,6

Säsongrensad serie
 Sep.Okt.Nov.Dec.Jan.Feb.Mar.Apr.MajJun.Jul.^Aug.^Sep.^
Omsättning 2010=100
118,0 119,3 121,3 118,0 120,2 120,5 120,0 120,2 121,1 120,9 122,2 122,3 123,3
Utveckling %***
-0,6 1,1 1,7 -2,7 1,9 0,3 -0,4 0,2 0,8 -0,2 1,0 0,1 0,8
Senaste 3-mån.utv. %****
-0,6 -0,2 0,9 1,2 0,9 0,0 0,6 0,4 0,7 0,4 1,0 1,1 1,5
Senaste 6-mån.utv. %****
1,5 1,6 1,3 0,8 1,0 1,0 1,2 1,0 0,9 1,4 1,3 1,3 1,5

1 Den sanna utvecklingen ligger med 95 % sannolikhet inom det skattade intervallet.

2 Perioden januari till och med aktuell månad jämförd med samma period året före.

3 Kalendereffekten visar förutsättningar till försäljning under perioden innevarande år jämfört med förra året.

En kalendereffekt på 1,0 procent påverkar försäljningsutvecklingen negativt med 1,0 procentenheter.

^ Aktuell månads resultat är preliminära.

* Jämförelse med samma månad året före.

** Jämförelse mellan senaste 3- eller 12-månadsperiod och samma period året före.

*** Jämförelse med föregående månad (endast säsongrensad serie).

**** Senaste 3- eller 6-månadsperioden jämfört med närmast föregående 3- eller 6-månadsperiod (säsongrensad serie).

Definitioner och förklaringar

Med Total detaljhandel avses här 47 exkl. 47.3.
Med Dagligvaruhandeln avses här SNI 47.11 och 47.2.
Med Sällanköpsvaruhandeln avses här SNI 47.19 + 47.4–47.7.
Alla tidsserier har basår året innan aktuellt undersökningsår. För mer detaljerad branschredovisning hänvisas till HUI Research.

Revideringar

När detaljhandelsindex publiceras för en ny månad revideras också index för tidigare månader om ny information tillkommit. Från och med referensmånad april 2015 så infördes en ny metod för att beräkna de slutgiltiga statistikuppgifterna. Den nya metoden innebär i huvudsak att administrativa uppgifter från Skatteverket används på kvartalbasis för att öka antalet undersökta företag. Detta innebär att den slutgiltiga kvartalsstatistiken är baserad på en totalräkning för alla företag som ingår i rampopulation. Användningen av administrativa data varje kvartal syftar till att förbättra kvaliteten i Detaljhandelsindex och minska uppgiftslämnarbördan. Normalt revideras materialet mellan två till fyra månader bakåt, beroende på var i kvartalet referensmånaden ligger. I samband med publicering av första och andra månaden i ett kvartal revideras hela föregående kvartal. Den kalenderkorrigerade, säsongrensade och trendskattade serien revideras alltid från och med januari 1991 och framåt. Information om större revideringar publiceras på produktsidan:

Omsättning inom tjänstesektorn

Mer information:

För frågor om Detaljhandelsindex, kontakta Andreas Svensson, HUI Research 08-762 72 85

HUI research

För frågor avseende tidsserier: Sini Kilpeläinen, SCB 010-479 47 37

Nästa publiceringstillfälle

Uppgifter för oktober beräknas bli publicerade den 28 november klockan 09.30

Statistikdatabasen

Ytterligare information finns i Statistikdatabasen

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet och producent

SCB, Sektionen för Innovation, Näringslivets produktion och Forskning

E-post
pin@scb.se

Förfrågningar

Sini Kilpeläinen

Telefon
010-479 47 37
E-post
sini.kilpelainen@scb.se