Till innehåll på sidan

Restaurangindex, februari 2017:

Uppgång för restaurangförsäljningen i februari

Statistiknyhet från SCB 2017-04-05 9.30

Restaurangernas försäljningsvolym steg med 0,5 procent under februari 2017 jämfört med samma månad föregående år. Den största uppgången var hotellens restaurangförsäljning, som ökade med 6,3 procent.

Majoriteten av restaurangkategorierna uppvisade positiva försäljningsvolymer under februari månad, lägst utfall hade personalrestauranger med en volymutveckling på -10 procent. Försäljningsutvecklingen i löpande priser för den totala restaurangbranschen ökade med 3,3 procent i februari, jämfört med samma månad föregående år.

Försäljningsutvecklingen för restaurangbranschen, aktuell månad jämfört med samma månad föregående år i procent. Data till och med februari 2017
Restaurangindex, februari 2017

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändring efter korrigering för prisförändringar. **Jämförelse mellan senaste 12-månadsperiod och samma period föregående år.

Restaurangindex är ett index som publiceras varje månad. Statistiken gör det möjligt att följa omsättningsutvecklingen i restaurangbranschen, kategori för kategori. Uppgifterna tas fram i samarbete mellan Visita, Dagligvaruleverantörernas Förbund (DLF), Svensk Cater och Statistiska centralbyrån (SCB).

Visita och DLF kommenterar

Restaurangomsättningen ökade preliminärt med 3,3 procent i februari 2017 jämfört med februari 2016, i volym ökade den med 0,5 procent. Rensat för prisutveckling och kalendereffekt (som kan hänföras till hur dagarna i månaden ligger jämfört med föregående år) ökade omsättningen med 4,1 procent.

Den svaga omsättningstillväxten i volym under februari förklaras till stor del av att det var skottår 2016 och att månaden därmed var en dag längre i fjol. Med hänsyn tagen till det låg tillväxten dock på ungefär samma nivå som i januari. Omsättningstillväxten i volym i januari i år har justerats ned med drygt två procentenheter till 4,2 procent från föregående månad. Tillväxten i omsättningsvolym under årets början har trots detta varit stark i ett historiskt perspektiv. Spridningen i omsättningstillväxt mellan de olika restaurangkategorierna var stor i februari. Hotellens restaurangförsäljning utvecklades mycket starkt under både januari och februari, vilket hänger ihop med en kraftig tillväxt av antalet gäster på de svenska hotellen under samma period. Prisnivån, enligt KPI (restaurang), ökade med nästan 0,3 procent mellan januari 2017 och februari 2017. Prisnivån på restaurang låg i februari 2,8 procent högre än i februari i ifjol. Fortsätter restaurangpriserna att utvecklas i den här takten kan det få negativa konsekvenser på omsättningstillväxten framöver.

Restaurangföretagarnas optimism om efterfrågan på kort sikt förstärktes något i mars jämfört med i februari. Andelen positiva, som tror på ökad efterfrågan på tre månaders sikt, är klart fler än andelen negativa. Det visar Konjunkturinstitutets månatliga konjunkturbarometer, som återspeglar restaurangföretagares syn på efterfrågan de kommande tre månaderna.

Stark försäljning för hotellens restauranger

Försäljningsvolymen för hotellens restauranger ökade med 6,3 procent i februari, vilket var den starkaste utvecklingen bland de olika restaurangkategorierna. Den kategori som utvecklades svagast var personalrestaurangerna, vars försäljningsvolym minskade med 10,0 procent.

Försäljningsutveckling februari
 Omsättning Förändring
2016–2017
Februari20162017VärdeVolym*
Total restaurangförsäljning 8 944 9 242 3,3 0,5
Hotellens restaurangförsäljning 959 1 048 9,3 6,3
Kaféer/Konditorier 613 642 4,8 2,0
Snabbmatsrestauranger 1 102 1 176 6,7 3,8
Lunch- och kvällsrestauranger 4 010 4 098 2,2 ‑0,5
Trafiknära restauranger 576 587 2,0 ‑0,8
Nöjesrestauranger, pubar, barer 1 229 1 269 3,2 0,5
Personalrestauranger 454 420 ‑7,5 ‑10,0

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändringen efter korrigering för prisförändringar. Samma prisförändringar är använda för de enskilda kategorierna.

Den högsta utvecklingen hittills under 2017 har kategorin hotellens restaurangförsäljning haft. Utvecklingen i försäljningsvolym för denna kategori var 9,6 procent hittills i år. Personalrestauranger är den kategori som har den svagaste utvecklingen under 2017, med -7,2 procent.

Ackumulerad försäljningsutveckling, januari–februari
 Omsättning Förändring
2016–2017
Januari-Februari20162017VärdeVolym*
Total restaurangförsäljning 17 305 18 177 5,0 2,3
Hotellens restaurangförsäljning 1 789 2 012 12,5 9,6
Kaféer/Konditorier 1 199 1 279 6,6 3,9
Snabbmatsrestauranger 2 230 2 412 8,1 5,3
Lunch- och kvällsrestauranger 7 776 8 069 3,8 1,1
Trafiknära restauranger 1 108 1 145 3,3 0,6
Nöjesrestauranger, pubar, barer 2 349 2 447 4,2 1,5
Personalrestauranger 854 814 ‑4,7 ‑7,2

Den totala restaurangmarknaden uppgick 2016 till cirka 126,7 miljarder kronor inklusive moms. I diagrammet nedan kan vi se hur försäljningen fördelar sig på de olika kategorierna hittills under 2017. Lunch- och kvällsrestauranger har en försäljningsandel på 44,4 procent av den totala försäljningen. Personalrestauranger är den kategori som har lägst försäljningsandel inom restaurangbranschen, 4,5 procent.

Försäljningsandelar för restaurangbranschen under 2017
Restaurangindex, februari 2017

Definitioner och förklaringar

Byte av metod

I och med publiceringen av Restaurangindex för april månad 2015 ändrades metoden för undersökningen. Förändringarna infördes som ett led i att förbättra kvaliteten i statistiken samt att samordna den ekonomiska månads- och kvartalsstatistiken där Industrins orderingång och omsättning, Industriproduktionsindex, Industrins lager och Industrins kapacitetsutnyttjande ingår tillsammans med Omsättningsstatistiken, Tjänsteproduktionsindex, Detaljhandelsindex och Restaurangindex samt Lagerstatistik för varuhandel och tjänstenäringar. Statistiken har samordnats med avseende på bland annat ramtäckning, urval, estimation och insamlingsvariabler. För att minimera effekten av tidsseriebrott och nivåskiften bakåt i tiden har en länkning och tillbakaräkning av historiska tidsserier gjorts, vilket orsakar revideringar av historiska tidsserier. I samband med aprils publicering har också det årliga urvalsbytet skett.

Kategoriindelning:

Hotellrestauranger - Restaurangverksamhet som bedrivs på hotell eller konferensanläggning eller i samband med annat boende.

Kaféer/konditorier - Kaféverksamhet i alla former med begränsad matservering. ”Specialister” på kaffe. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol.

Snabbmat - Kännetecknas av snabb service och tillgänglighet. ”Take away” är vanligt förekommande. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol. Exempel på företag är hamburgerkedjor, gatukök och salladsbarer.

Lunch- och kvällsrestauranger - Traditionella restauranger med bordsservering, gourmetkrogar, kvarterskrogar, pizzerior etc.

Trafiknära restauranger - Alla typer av restauranger i anslutning till flygplatser, järnvägar, båttrafik och landsvägar där stora flöden av restaurangbesökare förekommer. I den här gruppen finns även restauranger i anslutning till mässor, djurparker och idrottsanläggningar. Även restauranger för separata evenemang och cateringverksamhet ingår.

Nöjesrestauranger, pubar och barer - Verksamhetens fokus är på drycker men mat serveras också. En mötesplats där man stannar sent. Exempel på verksamhet är pubar, barer, sportbarer, nöjeskrogar, och nattklubbar.

Personalrestauranger - Personal- eller företagsrestauranger som bedriver restaurangverksamhet ofta på uppdrag, och inte sällan med begränsat öppethållande. Här finns särskild branschkod för drift av personalmatsalar. Exempel på företag är personalrestaurangföretagens verksamhet som bedrivs på arbetsplatser med undantag av den offentliga sektorn.

Nästa publiceringstillfälle

2017-05-05 klockan 09.30.

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet

SCB, Sektionen för Innovation, Näringslivets produktion och Forskning

E-post
pin@scb.se

E-post
pin@scb.se

Förfrågningar

Kristina Frändén

Telefon
010-479 43 89
E-post
kristina.franden@scb.se

Producent

Björn Arnek (Visita)

Telefon
08-762 74 15
E-post
b.arnek@visita.se