Till innehåll på sidan

Restaurangindex, maj 2017:

Uppgång för restaurangförsäljningen i maj

Statistiknyhet från SCB 2017-07-05 9.30

Restaurangernas försäljningsvolym ökade med 4,6 procent under maj 2017 jämfört med samma månad föregående år. Den största ökningen var inom nöjesrestauranger, pubar och barer, som ökade med 14,0 procent.

Majoriteten av restaurangkategorierna uppvisade positiva försäljningsvolymer under maj månad. Högst utfall hade nöjesrestauranger, pubar, barer (14,0 procent) och hotellens restaurangförsäljning (13,5 procent). Lägst utfall hade personalrestauranger (-8,4 procent) och trafiknära restauranger (-8,1 procent). Försäljningsutvecklingen i löpande priser för den totala restaurangbranschen ökade med 8,4 procent i maj, jämfört med samma månad föregående år.

Försäljningsutvecklingen för restaurangbranschen, aktuell månad jämfört med samma månad föregående år i procent. Data till och med maj 2017
Restaurangindex, april 2017

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändring efter korrigering för prisförändringar. **Jämförelse mellan senaste 12-månadsperiod och samma period föregående år.

Restaurangindex är ett index som publiceras varje månad. Statistiken gör det möjligt att följa omsättningsutvecklingen i restaurangbranschen, kategori för kategori. Uppgifterna tas fram i samarbete mellan Visita, Dagligvaruleverantörernas Förbund (DLF), Svensk Cater och Statistiska centralbyrån (SCB).

Visita och DLF kommenterar

Restaurangomsättningen ökade preliminärt med 8,4 procent i maj 2017 jämfört med maj 2016, i volym ökade den med 4,6 procent. Rensat för prisutveckling och kalendereffekt (som kan hänföras till hur dagarna i månaden ligger jämfört med föregående år) ökade omsättningen med 4,6 procent.

Efter att omsättningstillväxten i volym (kalenderkorrigerat) var något lägre i april jämfört med de tre första månaderna under året tog tillväxten fart igen under maj. Tillväxten på 4,6 procent i volym (kalenderkorrigerat) är i linje med tillväxten under perioden januari till mars. Man bör dock ha i åtanke att siffrorna för maj är preliminära. Under 10 av de senaste 12 månaderna har vi sett en korrigering nedåt av de preliminära siffrorna med i genomsnitt två procentenheter. Som visas längst ned i kommentaren har restaurangföretagens förväntningar på efterfrågan på kort sikt förbättrats relativt kraftigt. Nivån är på sin högsta nivå sedan början på 2016. Detta indikerar fortsatt god omsättningstillväxt under sommaren. Skillnaden i omsättningstillväxt under maj jämfört med maj 2016 är mycket stor mellan de olika restaurangkategorierna. Å ena sidan uppvisar kategorin hotellrestauranger och kategorin nöjesrestauranger omsättningstillväxt på närmare 20 procent, å andra sidan uppvisar kategorin trafiknärarestauranger och kategorin personalrestauranger negativ tillväxt på ca fem procent. En viktig förklaring är att de kategorier som hade snabb omsättningstillväxt i år hade svag tillväxt i maj förra året och tvärtom för kategorierna som växte svagt i år. Prisnivån, enligt KPI (restaurang), ökade med nästan 0,4 procent mellan april 2017 och maj 2017. Prisnivån på restaurang låg i maj 3,6 procent högre än i maj i ifjol.

Restaurangföretagarnas optimism om efterfrågan på kort sikt ökade kraftigt i juni jämfört med maj. Det är en betydligt större andel av restaurangföretagen som tror på ökad efterfrågan på tre månaders sikt än andelen som tror på minskad. Det visar Konjunkturinstitutets månatliga konjunkturbarometer, som återspeglar restaurangföretagares syn på efterfrågan de kommande tre månaderna.

Stark försäljning för nöjesrestauranger, pubar, barer

Försäljningsvolymen för nöjesrestauranger, pubar, barer ökade med 14,0 procent i maj, vilket var den starkaste utvecklingen bland de olika restaurangkategorierna. Den kategori med svagast utveckling var personalrestauranger vars försäljningsvolym minskade med 8,4 procent.

Försäljningsutveckling maj
  Omsättning   Förändring 2016-2017
Maj 2016 2017 Värde Volym*
Total restaurangförsäljning 11 094 12 030 8,4 4,6
Hotellens restaurangförsäljning 1 053 1 238 17,6 13,5
Kaféer/Konditorier 749 828 10,5 6,6
Snabbmatsrestauranger 1 410 1 503 6,6 2,8
Lunch- och kvällsrestauranger 5 088 5 452 7,2 3,4
Trafiknära restauranger 800 762 ‑4,8 ‑8,1
Nöjesrestauranger, pubar, barer 1 521 1 798 18,2 14,0
Personalrestauranger 474 450 ‑5,1 ‑8,4

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändringen efter korrigering för prisförändringar. Samma prisförändringar är använda för de enskilda kategorierna.

Den högsta utvecklingen hittills under 2017 har kategorin hotellens restaurangförsäljning haft. Utvecklingen i försäljningsvolym för denna kategori var 6,9 procent hittills i år. Personalrestauranger är den kategori som har den svagaste utvecklingen under 2017, med -9,6 procent.

Ackumulerad försäljningsutveckling, januari–maj
  Omsättning   Förändring 2016-2017
Januari-Maj 2016 2017 Värde Volym*
Total restaurangförsäljning 48 238 51 440 6,6 3,4
Hotellens restaurangförsäljning 5 004 5 515 10,2 6,9
Kaféer/Konditorier 3 242 3 376 4,1 1,0
Snabbmatsrestauranger 6 179 6 624 7,2 4,0
Lunch- och kvällsrestauranger 21 677 23 264 7,3 4,1
Trafiknära restauranger 3 249 3 254 0,1 ‑2,9
Nöjesrestauranger, pubar, barer 6 631 7 304 10,2 6,8
Personalrestauranger 2 256 2 102 ‑6,8 ‑9,6

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändringen efter korrigering för prisförändringar. Samma prisförändringar är använda för de enskilda kategorierna.

Den totala restaurangmarknaden uppgick 2016 till cirka 126,7 miljarder kronor inklusive moms. I diagrammet nedan kan vi se hur försäljningen fördelar sig på de olika kategorierna hittills under 2017. Lunch- och kvällsrestauranger har en försäljningsandel på 45,2 procent av den totala försäljningen. Personalrestauranger är den kategori som har lägst försäljningsandel inom restaurangbranschen, 4,1 procent.

Försäljningsandelar för restaurangbranschen under 2017
Restaurangindex, maj 2017

Definitioner och förklaringar

Byte av metod

I och med publiceringen av Restaurangindex för april månad 2015 ändrades metoden för undersökningen. Förändringarna infördes som ett led i att förbättra kvaliteten i statistiken samt att samordna den ekonomiska månads- och kvartalsstatistiken där Industrins orderingång och omsättning, Industriproduktionsindex, Industrins lager och Industrins kapacitetsutnyttjande ingår tillsammans med Omsättningsstatistiken, Tjänsteproduktionsindex, Detaljhandelsindex och Restaurangindex samt Lagerstatistik för varuhandel och tjänstenäringar. Statistiken har samordnats med avseende på bland annat ramtäckning, urval, estimation och insamlingsvariabler. För att minimera effekten av tidsseriebrott och nivåskiften bakåt i tiden har en länkning och tillbakaräkning av historiska tidsserier gjorts, vilket orsakar revideringar av historiska tidsserier. I samband med aprils publicering har också det årliga urvalsbytet skett.

Kategoriindelning:

Hotellrestauranger - Restaurangverksamhet som bedrivs på hotell eller konferensanläggning eller i samband med annat boende.

Kaféer/konditorier - Kaféverksamhet i alla former med begränsad matservering. ”Specialister” på kaffe. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol.

Snabbmat - Kännetecknas av snabb service och tillgänglighet. ”Take away” är vanligt förekommande. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol. Exempel på företag är hamburgerkedjor, gatukök och salladsbarer.

Lunch- och kvällsrestauranger - Traditionella restauranger med bordsservering, gourmetkrogar, kvarterskrogar, pizzerior etc.

Trafiknära restauranger - Alla typer av restauranger i anslutning till flygplatser, järnvägar, båttrafik och landsvägar där stora flöden av restaurangbesökare förekommer. I den här gruppen finns även restauranger i anslutning till mässor, djurparker och idrottsanläggningar. Även restauranger för separata evenemang och cateringverksamhet ingår.

Nöjesrestauranger, pubar och barer - Verksamhetens fokus är på drycker men mat serveras också. En mötesplats där man stannar sent. Exempel på verksamhet är pubar, barer, sportbarer, nöjeskrogar, och nattklubbar.

Personalrestauranger - Personal- eller företagsrestauranger som bedriver restaurangverksamhet ofta på uppdrag, och inte sällan med begränsat öppethållande. Här finns särskild branschkod för drift av personalmatsalar. Exempel på företag är personalrestaurangföretagens verksamhet som bedrivs på arbetsplatser med undantag av den offentliga sektorn.

Nästa publiceringstillfälle

2017-08-10 klockan 09.30.

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet

SCB, Sektionen för Innovation, Näringslivets produktion och Forskning

E-post
pin@scb.se

E-post
pin@scb.se

Förfrågningar

Sini Kilpeläinen

Telefon
010-479 47 37
E-post
sini.kilpelainen@scb.se

Producent

Björn Arnek (Visita)

Telefon
08-762 74 15
E-post
b.arnek@visita.se