Till innehåll på sidan

Restaurangindex, mars 2017:

Uppgång för restaurangförsäljningen i mars

Statistiknyhet från SCB 2017-05-05 9.30

Restaurangernas försäljningsvolym steg med 7,5 procent under mars 2017 jämfört med samma månad föregående år. Den största uppgången var hotellens restaurangförsäljning, som ökade med 16,7 procent.

Samtliga restaurangkategorier uppvisade positiva försäljningsvolymer under mars månad, lägst utfall hade trafiknära restauranger med en volymutveckling på 0,7 procent. Försäljningsutvecklingen i löpande priser för den totala restaurangbranschen ökade med 10,7 procent i mars, jämfört med samma månad föregående år.

Försäljningsutvecklingen för restaurangbranschen, aktuell månad jämfört med samma månad föregående år i procent. Data till och med mars 2017
Restaurangindex, mars 2017

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändring efter korrigering för prisförändringar. **Jämförelse mellan senaste 12-månadsperiod och samma period föregående år.

Restaurangindex är ett index som publiceras varje månad. Statistiken gör det möjligt att följa omsättningsutvecklingen i restaurangbranschen, kategori för kategori. Uppgifterna tas fram i samarbete mellan Visita, Dagligvaruleverantörernas Förbund (DLF), Svensk Cater och Statistiska centralbyrån (SCB).

Visita och DLF kommenterar

Restaurangomsättningen ökade preliminärt med 10,7 procent i mars 2017 jämfört med mars 2016, och i volym ökade den med 7,5 procent. Rensat för prisutveckling och kalendereffekt (som kan hänföras till hur dagarna i månaden ligger jämfört med föregående år) ökade omsättningen med 4,3 procent.

Omsättningstillväxten i volym och kalenderkorrigerat ökade preliminärt med 4,3 procent under första kvartalet 2017 jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Den kalenderkorrigerade tillväxten var i stort sett densamma under kvartalets samtliga tre månader. Jämfört med februari månads Restaurangindex har det inte skett några direkta korrigeringar av tillväxttalen till och med mars. Sammantaget inleddes 2017 med samma starka tillväxt som branschen uppvisat de senaste åren. Fem av de senaste sju åren har omsättningstillväxten, i volym och kalenderkorrigerat, legat på över fyra procent under första kvartalet. Dämpade förväntningar på efterfrågan och en högre prisökningstakt på restaurangtjänster (se nedan) kan dock sannolikt leda till att tillväxten bromsar upp något under året. Bland de olika restaurangkategorierna har den preliminära tillväxten för hotellrestaurangerna varit extremt stark under första kvartalet, 15 procent i värde. Detta trots att omsättningstillväxten under motsvarande kvartal 2016 också var mycket stark. Prisnivån, enligt KPI (restaurang), ökade med 0,1 procent mellan februari 2017 och mars 2017. Prisnivån på restaurang låg i mars 2,9 procent högre än i mars i ifjol.

Restaurangföretagarnas optimism om efterfrågan på kort sikt dämpades relativt kraftigt i april jämfört med mars. Andelen positiva, som tror på ökad efterfrågan på tre månaders sikt, är fortfarande större än andelen negativa. Skillnaden är dock på sin lägsta nivå på över ett år. Det visar Konjunkturinstitutets månatliga konjunkturbarometer, som återspeglar restaurangföretagares syn på efterfrågan de kommande tre månaderna.

Stark försäljning för hotellens restauranger

Försäljningsvolymen för hotellens restauranger ökade med 16,7 procent i mars, vilket var den starkaste utvecklingen bland de olika restaurangkategorierna. Den kategori med svagast utveckling var trafiknära restauranger, vars försäljningsvolym ökade med 0,7 procent.

Försäljningsutveckling mars
 Omsättning Förändring
2016-2017
Mars20162017VärdeVolym*
Total restaurangförsäljning 9 434 10 444 10,7 7,5
Hotellens restaurangförsäljning 1 043 1 252 20,1 16,7
Kaféer/Konditorier 634 749 18,1 14,7
Snabbmatsrestauranger 1 237 1 316 6,4 3,3
Lunch- och kvällsrestauranger 4 163 4 555 9,4 6,3
Trafiknära restauranger 634 657 3,6 0,7
Nöjesrestauranger, pubar, barer 1 265 1 434 13,3 10,1
Personalrestauranger 458 481 5,0 2,0

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändringen efter korrigering för prisförändringar. Samma prisförändringar är använda för de enskilda kategorierna.

Den högsta utvecklingen hittills under 2017 har kategorin hotellens restaurangförsäljning haft. Utvecklingen i försäljningsvolym för denna kategori var 12,4 procent hittills i år. Personalrestauranger är den kategori som har den svagaste utvecklingen under 2017, med -4,0 procent.

Ackumulerad försäljningsutveckling, januari–mars
 Omsättning Förändring
2016-2017
Januari-Mars20162017VärdeVolym*
Total restaurangförsäljning 26 740 28 635 7,1 4,2
Hotellens restaurangförsäljning 2 832 3 272 15,5 12,4
Kaféer/Konditorier 1 833 2 019 10,1 7,2
Snabbmatsrestauranger 3 467 3 719 7,3 4,4
Lunch- och kvällsrestauranger 11 939 12 622 5,7 2,9
Trafiknära restauranger 1 742 1 795 3,0 0,3
Nöjesrestauranger, pubar, barer 3 614 3 914 8,3 5,4
Personalrestauranger 1 312 1 294 ‑1,4 ‑4,0

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändringen efter korrigering för prisförändringar. Samma prisförändringar är använda för de enskilda kategorierna.

Den totala restaurangmarknaden uppgick 2016 till cirka 126,7 miljarder kronor inklusive moms. I diagrammet nedan kan vi se hur försäljningen fördelar sig på de olika kategorierna hittills under 2017. Lunch- och kvällsrestauranger har en försäljningsandel på 44,1 procent av den totala försäljningen. Personalrestauranger är den kategori som har lägst försäljningsandel inom restaurangbranschen, 4,5 procent.

Försäljningsandelar för restaurangbranschen under 2017
Restaurangindex, mars 2017

Definitioner och förklaringar

Byte av metod

I och med publiceringen av Restaurangindex för april månad 2015 ändrades metoden för undersökningen. Förändringarna infördes som ett led i att förbättra kvaliteten i statistiken samt att samordna den ekonomiska månads- och kvartalsstatistiken där Industrins orderingång och omsättning, Industriproduktionsindex, Industrins lager och Industrins kapacitetsutnyttjande ingår tillsammans med Omsättningsstatistiken, Tjänsteproduktionsindex, Detaljhandelsindex och Restaurangindex samt Lagerstatistik för varuhandel och tjänstenäringar. Statistiken har samordnats med avseende på bland annat ramtäckning, urval, estimation och insamlingsvariabler. För att minimera effekten av tidsseriebrott och nivåskiften bakåt i tiden har en länkning och tillbakaräkning av historiska tidsserier gjorts, vilket orsakar revideringar av historiska tidsserier. I samband med aprils publicering har också det årliga urvalsbytet skett.

Kategoriindelning:

Hotellrestauranger - Restaurangverksamhet som bedrivs på hotell eller konferensanläggning eller i samband med annat boende.

Kaféer/konditorier - Kaféverksamhet i alla former med begränsad matservering. ”Specialister” på kaffe. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol.

Snabbmat - Kännetecknas av snabb service och tillgänglighet. ”Take away” är vanligt förekommande. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol. Exempel på företag är hamburgerkedjor, gatukök och salladsbarer.

Lunch- och kvällsrestauranger - Traditionella restauranger med bordsservering, gourmetkrogar, kvarterskrogar, pizzerior etc.

Trafiknära restauranger - Alla typer av restauranger i anslutning till flygplatser, järnvägar, båttrafik och landsvägar där stora flöden av restaurangbesökare förekommer. I den här gruppen finns även restauranger i anslutning till mässor, djurparker och idrottsanläggningar. Även restauranger för separata evenemang och cateringverksamhet ingår.

Nöjesrestauranger, pubar och barer - Verksamhetens fokus är på drycker men mat serveras också. En mötesplats där man stannar sent. Exempel på verksamhet är pubar, barer, sportbarer, nöjeskrogar, och nattklubbar.

Personalrestauranger - Personal- eller företagsrestauranger som bedriver restaurangverksamhet ofta på uppdrag, och inte sällan med begränsat öppethållande. Här finns särskild branschkod för drift av personalmatsalar. Exempel på företag är personalrestaurangföretagens verksamhet som bedrivs på arbetsplatser med undantag av den offentliga sektorn.

Nästa publiceringstillfälle

2017-06-07 klockan 09.30.

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet

SCB, Sektionen för Innovation, Näringslivets produktion och Forskning

E-post
pin@scb.se

E-post
pin@scb.se

Förfrågningar

Kristina Frändén

Telefon
010-479 43 89
E-post
kristina.franden@scb.se

Producent

Björn Arnek (Visita)

Telefon
08-762 74 15
E-post
b.arnek@visita.se