Till innehåll på sidan

Elevpaneler för longitudinella studier

Nästa publicering: 2017-12-12

Undersökningen har genomförts sedan början av 1980-talet och följer ett urval av elever genom grundskolan från och med årskurs 3. Statistiken visar bland annat deltagande i stödundervisning och åldersintegrerad undervisning efter kön, typ av skolhuvudman och skolår.

Statistiknyheter

Elevpaneler för longitudinella studier, läsåret 2015/16

2016-12-06

I grundskolans lägre årskurser har det över tid skett en minskning av andelen elever som fått stödundervisning. Våren 2016 fick ungefär 1 av 10 elever i årskurs 5 stödundervisning vilket kan jämföras med runt 2 av 10 elever våren 1994.

Alla statistiknyheter för denna undersökning

Missa ingen viktig statistik

Prenumerera på statistiknyheter

Tabeller och diagram

Tabeller i Statistikdatabasen

Rapporter

Titel Typ Datum
Elevpanel för longitudinella studier. Elevpanel 4. Från grundskolan genom gymnasieskolan 1998–2002 SM 2003-12-19
Elevpanel 5 – Skolgången i årskurs 3, 1997 till årskurs 6, 2000 Rapport 2003-12-01
Elevpanel för longitudinella studier. Elevpanel 3. Studier i komvux och högskola 1993–2000 SM 2002-03-20

Artiklar

Elever skriver på papper
Minskning av andelen elever med stödundervisning

2016-12-07

Andelen elever i grundskolan som har stödundervisning har minskat sedan början av 1990-talet. Tydligast är minskningen i de lägre årskurserna. I årskurs 3, 4 och 5 har andelen elever med stödundervisning halverats.

Skola, Utbildning

Illustration
Var fjärde elev med stöd obehörig till gymnasiet

2015-06-09

Av de elever som gick ut nian år 2014 var det 28 000, eller nästan en tredjedel, som fått stödundervisning någon gång sedan de gick i årskurs 3 år 2008. Det var 7 000 elever som inte uppnådde behörighet till gymnasieskolan, trots att de fått stödundervisning.

Skola, Utbildning

Läs fler artiklar

Dokumentation

Våra statistiska undersökningar dokumenteras i tre olika former för att beskriva olika aspekter av statistiken – kvaliteten, framtagningen och det detaljerade innehållet.

Dokumentationen som beskriver statistikens kvalitet är viktig för att tolka och använda den publicerade statistiken på rätt sätt. Statistikens kvalitet redovisas fr.o.m. 2017 i Kvalitetsdeklaration. För tidigare årgångar beskrivs kvaliteten i Beskrivning av statistiken (BaS). Kvalitetsdeklaration beskriver kvaliteten utifrån ett nytt kvalitetsbegrepp och skiljer sig därför delvis från Beskrivning av statistiken.

De två andra dokumentationsformerna beskriver hur statistiken tas fram och de olika undersökningarnas detaljerade innehåll. De är mer omfattande i sina beskrivningar och vänder sig till dig som vill göra jämförelser mellan olika statistikundersökningar, eller till dig som vill göra specialbearbetningar där vår statistik ingår.

Har du frågor om statistiken?

Anna Andersson

Telefon
010-479 62 52
E-post
anna.andersson@scb.se

Kortadress till denna sida: http://www.scb.se/uf0501