Andel utrikes födda elever som deltagit i modersmålsundervisning (tidigare hemspråksundervisning), efter skolår och elevpanel, åren 1992–2020
Diagram. Andel utrikes födda elever med modersmålsundervisning efter skolår och elevpanel. Procent
Skattningarna i diagrammet är förknippade med viss osäkerhet. Alla skillnader som går att se mellan olika grupper är inte statistiskt säkerställda. För panel 8 redovisas felmarginaler, vilka avser 95-procentiga konfidensintervall runt punktskattningen.
För undervisning i modersmål användes tidigare benämningen hemspråksundervisning.
Kommentarer
Andelen utrikes födda elever som deltog i modersmålsundervisning i skolår 3 våren 2014 var runt 55 procent. I skolår 9 våren 2020 var andelen runt 35 procent och minskningen är statistiskt säkerställd.
Definitioner och förklaringar
Elevpanelerna omfattar elever som fanns i årskurs 3 i grundskolan ett specifikt läsår. Elever som invandrat efter årskurs 3 finns således inte representerade. Elever som någon gång under grundskoletiden varit inskrivna i särskolan omfattas heller inte av statistiken.
För majoriteten av eleverna är skolår detsamma som årskurs.