På scb.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

 
Statistiknyhet från SCB

2006-12-18 09:30 Nr 2006:343


IT-statistik - Privatpersoners användning av datorer och Internet 2006:

Två av tre män surfar dagligen

Kvinnor surfar mindre frekvent än män. Bland kvinnor använde 55 procent Internet dagligen första kvartalet 2006 medan motsvarande andel bland män var 67 procent.

Det har inte skett någon markant ökning i iämförelse med första kvartalet 2005 då 50 procent av kvinnorna och 63 procent av männen använde Internet dagligen. Bland yngre är Internet mycket populärt, t.ex. använder nästan 80 procent av alla män i åldern 25-34 år Internet dagligen.

Daglig användning av Internet första kvartalet 2006 uppdelat på kön, samtliga och ålder, procent

Populärt med e-post och leta efter varor och tjänster
Mest populärt är det att använda Internet för att skicka och ta emot e-post respektive att söka information om varor eller tjänster. Att använda e-post är ungefär lika populärt bland båda kvinnor och män, 72 resp. 75 procent, medan det är mindre populärt bland kvinnor än män, 69 resp. 79 procent, att söka efter varor och tjänster. Det är även populärt bland båda könen att använda Internet för bankärenden, resor och inkvartering samt e-handel, men kvinnors nivå är lägre än männens.

Populära användningsområden för Internet första kvartalet 2006 bland män och kvinnor i åldern 16-74 år, procent

 

Fildelning långt mer populärt än IP-telefoni
Cirka 20 procent av alla i åldern 16-74 år, eller 1,3 miljoner människor, har någon gång använt ett fildelningsprogram. Denna syssla är klart mest populär bland män i åldern 16-24 år resp. 25-34 år, där andelarna är 57 resp. 48 procent. IP-telefoni hade endast 11 procent använt sig av. Bland kvinnor hade 7 procent provat denna möjlighet medan motsvarande andel bland män var 14 procent.


Mer än hälften har tillgång till bredband hemma
Knappt 3.7 miljoner, motsvarande 56 procent av alla i åldern 16-74 år, hade tillgång till bredband hemma i början på 2006. Andelen är något lägre bland kvinnor, 51 procent, än bland män, 60 procent. Bredband definieras här som tillgång till Internet via ADSL, VDSL, kabel-TV, LAN/fiber eller 3G.


Kostnaden inget skäl att avstå Internet hemma
På frågan om varför man inte har tillgång till Internet hemma är det främsta skälet att behovet inte finns. Cirka 44 procent av kvinnorna och 39 procent av männen som inte har tillgång till Internet är av denna åsikt. Att det skulle vara för dyrt att ha en Internetuppkoppling anger bara 5 procent av kvinnorna och 6 procent av männen som inte har tillgång till Internet vilket totalt motsvarar cirka 60 000 människor.

Logotyp

Statistikansvarig myndighet och producent

SCB, Enheten för Investeringar, FoU och IT
Box 24300
104 51 STOCKHOLM
08-506 948 12


Förfrågningar

Anders Hintze
08 50 69 45 97
anders.hintze@scb.se

Peter Skatt
08 50 69 48 71
peter.skatt@scb.se





Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.