På scb.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Kund- och brukarundersökningar

SCB:s undersökning med Nöjd-Kund-Index (NKI) hjälper er att utvärdera verksamheten på ett effektivt sätt. Vår analysmetod visar vilka områden som bör prioriteras i ett förbättringsarbete för att ni ska få nöjdare kunder.

Då det är komplicerat att mäta den upplevda kvaliteten hos kunderna krävs en bra enkät. Ett nära samarbete mellan er och SCB garanterar att ni alltid får en enkät som passar era särskilda behov.

Våra undersökningar med NKI lämpar sig bäst då antalet inkomna svar är minst 100. Vi kan givetvis även genomföra undersökningar med färre personer, men då föreslår vi att en annan analysmetod används.

SCB:s undersökning med NKI ger

  • Analys av högsta kvalitet som bygger på kvalificerat statistiskt kunnande.
  • Resultat presenterat på ett pedagogiskt och överskådligt sätt.
  • Förslag till områden att prioritera i ett förbättringsarbete.
  • Resultat med jämförelser för olika grupper av svarande, till exempel kön och ålder.
  • Analysrapport med tips och råd inför eget arbete med resultatet.

Exempel på områden för kund- och brukarundersökningar

  • Äldreomsorg
  • Sjukvård
  • Skolor
  • Fritidshem
  • Bibliotek
  • Idrottsanläggningar
  • Boende
  • Myndigheter
  • Företag

Datainsamling

Datainsamlingen sker vanligen via postenkät och/eller elektronisk enkät.

Kontakta oss gärna om ni har frågor eller är intresserade av att genomföra en undersökning.

Kortadress: http://www.scb.se/nki

Kontakta oss

Gruppnummer
010-479 49 10
nki@scb.se