Till innehåll på sidan

Detaljhandelns försäljning, april 2017:

Försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade i april

Statistiknyhet från SCB 2017-05-30 9.30

Försäljningsvolymen ökade med 4,5 procent i april 2017 jämfört med motsvarande månad 2016. Dagligvaruhandeln ökade med 3,2 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 6,4 procent. Uppgifterna är kalenderkorrigerade.

Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 4,0 procent mellan april 2016 och april 2017. Dagligvaruhandeln ökade med 8,4 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 0,6 procent.

Detaljhandelns säsongrensade försäljningsvolym ökade med 1,3 procent mellan mars 2017 och april 2017. Under den senaste tremånadersperioden (februari-april) ökade den säsongrensade försäljningsvolymen med 0,9 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (november-januari). Båda dessa uppgifter är i fasta priser, kalenderkorrigerade och säsongrensade.

Omsättningsutveckling inom detaljhandeln april 2016–april 2017
Detaljhandelns försäljning, april 2017

HUI Research kommenterar utfallet:

Stora delar av detaljhandeln gick på högvarv under april månad. Den preliminära försäljningssiffran landade på cirka 63 miljarder kronor i april, vilket motsvarar en ökning om 4,0 procent i löpande priser jämfört med samma period föregående år. Tillväxten förklaras dock i hög grad av att påsken i år inföll i april medan den år 2016 inföll i mars.

Påskhögtiden ger ett ordentligt försäljningstillskott till dagligvaruhandeln och årets påskfirande var inget undantag. Livsmedelsbutikernas försäljning ökade preliminärt med hela 8,4 procent, vilket motsvarar drygt 2 miljarder kronor i extra försäljning. I samband med att preliminära försäljningssiffror för april månad publiceras genomförs en definitiv skattning av det första kvartalet 2017. Detaljhandelsindex kompletteras med administrativa uppgifter från Skatteverket, vilket innebär att den definitiva skattningen blir en totalräkning för alla detaljhandelsföretag. För dagligvaruhandeln innebar detta att tillväxttakten justerades upp med 0,8 procentenheter för det första kvartalet. Den definitiva tillväxttakten överensstämmer med HUIs syn på efterfrågan i dagligvaruhandeln sett till befolkningstillväxt och matprisinflation.

Vid en första anblick gick försäljningen i sällanköpsvaruhandeln svagt under april månad då den preliminära siffran landade på en ökning om 0,6 procent. Detta beror i huvudsak på att påsken missgynnar sällanköpsvaruhandelns försäljning då hushållen prioriterar andra aktiviteter än shopping. Inte heller vädrets makter gynnade handeln då aprils inledande vårvärme följdes av blåst och snö, vilket sannolikt minskade lusten att uppdatera vårgarderoben. Trots detta lyckades några av sällanköpsvaruhandelns delbranscher växa under månaden. Bland dessa var apotekshandeln, möbelhandeln och sporthandeln.

Sällanköpsvaruhandeln påverkades också av den definitiva skattningen för det första kvartalet. Försäljningstillväxten justerades upp med 0,5 procentenheter. Bland delbranscherna justerades tillväxttakten upp för elektronikhandeln, klädhandeln, möbelhandeln och sporthandeln medan skohandeln och bygghandeln justerades ned.

Detaljhandeln har i sin helhet inlett 2017 i linje med HUIs förväntningar. Dagligvaruhandeln tuffar på i maklig takt driven av prishöjningar och en stark befolkningstillväxt. Konkurrensen från restaurangsektorn och lågprisaktörer gör dock att dagligvaruhandelns försäljningsvolym per capita alltjämt dansar kring nollstrecket. Sällanköpsvaruhandeln har inlett året något svagare än förväntat. Den goda köpkraften samt hushållens ljusa framtidssyn bör resultera i ett starkare utfall än vad som hittills uppvisats. HUIs prognos för helåret 2017 ligger på 3 procent för den totala detaljhandeln.

Försäljningsutveckling 2017/2016
 Löpande priserFasta priser, kalender-
korrigerade
Prisför-
ändring
Kalender-
effekt[3]
 apr%95% Konf.-Int.[1]2017%[2]apr%2017%[2]apr%apr%
Dagligvaruhandel
8,4   2,0 3,2 1,5 1,9 3,1
Sällanköpsvaruhandel
0,6   2,0 6,4 4,8 -1,1 -4,3
Total detaljhandel
4,0   2,0 4,5 3,3 0,2 -0,7

Internationella jämförelser, jämförelse med samma månad året före (fasta priser, kalenderkorrigerade)
  okt% nov% dec% jan% feb% mar%
EU
4,0 4,1 2,5 1,8 2,7 2,7
Euro-zonen
3,1 2,8 1,5 1,6 2,1 2,5
Sverige
2,7 4,0 1,0 3,0 3,2 2,5

Tidsserier:
  Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec Jan Feb Mar Apr^
Omsättning 2010=100
114,1 122,7 124,9 119,3 120,0 114,1 118,6 122,1 143,4 105,1 99,4 114,8 118,6
Månads-utveckling %*
2,4 5,8 3,5 -0,8 5,6 1,9 0,2 5,2 1,3 3,0 -0,8 1,5 4,0
3-månads-utveckling %**
5,2 4,4 3,9 2,8 2,7 2,2 2,5 2,4 2,1 3,0 1,2 1,3 1,7
12-månads-utveckling %**
5,7 5,9 5,6 4,7 4,9 4,5 4,0 3,8 3,4 3,3 2,7 2,4 2,5

Fasta priser, kalenderkorrigerade
  Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec Jan Feb Mar Apr^
Omsättning 2010=100
115,0 124,0 126,1 122,2 120,3 113,2 120,4 121,9 142,3 108,0 101,3 115,1 120,2
Månads-utveckling %*
2,6 5,8 3,5 1,3 3,3 1,6 2,7 4,0 1,0 3,0 3,2 2,5 4,5
3-månads-utveckling %**
2,7 3,4 4,0 3,5 2,7 2,1 2,5 2,8 2,5 2,6 2,3 2,9 3,4
12-månads-utveckling %**
4,5 4,6 4,4 3,9 3,9 3,6 3,4 3,2 2,9 2,9 2,8 2,9 3,0

Säsongrensad serie
 AprMajJunJulAugSepOktNovDecJanFebMarApr^
Omsättning 2010=100
116,8 120,1 118,4 117,8 118,7 118,4 119,4 121,4 118,1 120,4 120,8 120,4 122,0
Utveckling %***
-0,2 2,8 -1,4 -0,5 0,7 -0,3 0,9 1,7 -2,7 1,9 0,3 -0,3 1,3
Senaste 3-mån.utv. %****
0,1 0,9 1,2 1,5 0,3 -0,1 0,0 1,2 1,1 1,0 0,1 0,8 0,9
Senaste 6-mån.utv. %****
1,4 1,4 1,4 1,3 1,2 1,3 1,6 1,3 1,0 1,3 1,4 1,5 1,5

1 Den sanna utvecklingen ligger med 95 % sannolikhet inom det skattade intervallet.

2 Perioden januari till och med aktuell månad jämförd med samma period året före.

3 Kalendereffekten visar förutsättningar till försäljning under perioden innevarande år jämfört med förra året.

En kalendereffekt på 1,0 procent påverkar försäljningsutvecklingen negativt med 1,0 procentenheter.

^ Aktuell månads resultat är preliminära.

* Jämförelse med samma månad året före.

 ** Jämförelse mellan senaste 3- eller 12-månadsperiod och samma period året före.

*** Jämförelse med föregående månad (endast säsongrensad serie).

**** Senaste 3- eller 6-månadsperioden jämfört med närmast föregående 3- eller 6-månadsperiod (säsongrensad serie).

Definitioner och förklaringar

Med Total detaljhandel avses här 47 exkl. 47.3.
Med Dagligvaruhandeln avses här SNI 47.11 och 47.2.
Med Sällanköpsvaruhandeln avses här SNI 47.19 + 47.4–47.7.
Alla tidsserier har basår året innan aktuellt undersökningsår. För mer detaljerad branschredovisning hänvisas till HUI Research.

Revideringar

När detaljhandelsindex publiceras för en ny månad revideras också index för tidigare månader om ny information tillkommit. Från och med referensmånad april 2015 så infördes en ny metod för att beräkna de slutgiltiga statistikuppgifterna. Den nya metoden innebär i huvudsak att administrativa uppgifter från Skatteverket används på kvartalbasis för att öka antalet undersökta företag. Detta innebär att den slutgiltiga kvartalsstatistiken är baserad på en totalräkning för alla företag som ingår i rampopulation. Användningen av administrativa data varje kvartal syftar till att förbättra kvaliteten i Detaljhandelsindex och minska uppgiftslämnarbördan. Normalt revideras materialet mellan två till fyra månader bakåt, beroende på var i kvartalet referensmånaden ligger. I samband med publicering av första och andra månaden i ett kvartal revideras hela föregående kvartal. Den kalenderkorrigerade, säsongrensade och trendskattade serien revideras alltid från och med januari 1991 och framåt. Information om större revideringar publiceras på produktsidan:

Omsättning inom tjänstesektorn

Mer information:

För frågor om Detaljhandelsindex, kontakta Jonas Arnberg, HUI Research 08-762 72 89

HUI research

Nästa publiceringstillfälle

Uppgifter för maj publiceras 29 juni klockan 09.30.

Statistikdatabasen

Ytterligare information finns i Statistikdatabasen

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet och producent

SCB, Enheten för näringslivets struktur

Adress
701 89 Örebro
E-post
fek.ns@scb.se

Förfrågningar

Sini Kilpeläinen

Telefon
010-479 47 37
E-post
sini.kilpelainen@scb.se