Till innehåll på sidan

Detaljhandelns försäljning, mars 2017:

Försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade i mars

Statistiknyhet från SCB 2017-04-28 9.30

Försäljningsvolymen ökade med 1,9 procent i mars 2017 jämfört med motsvarande månad 2016. Dagligvaruhandeln ökade med 0,2 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 2,4 procent. Uppgifterna är kalenderkorrigerade.

Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 1,0 procent mellan mars 2016 och mars 2017. Dagligvaruhandeln minskade med 2,2 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 3,7 procent.

Detaljhandelns säsongrensade försäljningsvolym minskade med 0,4 procent mellan februari 2017 och mars 2017. Under den senaste tremånadersperioden (januari–mars) ökade den säsongrensade försäljningsvolymen med 0,1 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (oktober–december). Båda dessa uppgifter är i fasta priser, kalenderkorrigerade och säsongrensade.

Omsättningsutveckling inom detaljhandeln mars 2016–mars 2017
Detaljhandelns försäljning, mars 2017

HUI Research, Andreas Svensson kommenterar:

Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln landade på cirka 60,6 miljarder kronor i mars, vilket motsvarar en ökning om 1,0 procent i löpande priser jämfört med samma period föregående år. En viktig förklaring till månadens svaga utfall är att jämförelsen sker mot påskmånaden mars 2016. Påsken är den näst största mathelgen, endast slagen av julen, och inbringar drygt 20 procent mer försäljning än en normal vecka. Som ett resultat av detta var dagligvaruhandelns preliminära försäljningstillväxt under mars månad svag och landade på minus 2,2 procent. Korrigerat för den negativa påskeffekten ökade dagligvaruhandelns försäljning med 1,9 procent. Nästintill all tillväxt förklaras dock av prishöjningar, den prisjusterade ökningen var i princip obefintlig. Vår bedömning är att dagligvaruhandelns preliminära tillväxttakt för första kvartalet sannolikt kommer att revideras upp med en dryg procentenhet i samband med den definitiva skattningen som sker i maj. Bakgrunden till vår bedömning är bland annat att utvecklingen för branschen är mycket svag sett till den faktiska befolkningstillväxten.

Sällanköpsvaruhandelns preliminära försäljningstillväxt steg med 3,7 procent i mars. För sällanköpsvaruhandeln missgynnar påsken försäljningen då flera sammanhängande röda dagar skapar intresse för andra aktiviteter än shopping, vilket gör fjolårets jämförelsetal svaga. Trots försprånget i mars hade flera delbranscher det tufft under månaden. Klädhandeln och sporthandeln, som har haft en miserabel inledning på året, uppvisade sjunkande försäljning även under mars månad. Årets vintersäsong, med brist på snö och kyla, har visat sig ovanligt tuff för aktörerna och inledningen på vårsäsongen har inte förbättrat utsikterna. Med tanke på att påsken infaller i april i år får dessa branscher sannolikt vänta ett tag till på en vändning. Detaljhandelns utropstecken, bygghandeln, har gått starkt under hela inledningen av 2017 och mars var inget undantag. Bygghandelns försäljning steg med hela 12,8 procent. Branschen går på högvarv med minusränta och högkonjunktur, men den starka utvecklingen kan inte tillskrivas konsumentmarknaden. Enligt Skatteverket har både antalet ROT-köpare och ROT-utbetalningarna minskat under 2017. Försäljningshaussen kommer sannolikt istället från en rekordhet nyproduktionsmarknad. För byggmaterialhandeln innebär denna marknadsförskjutning en svagare lönsamhetsutveckling då större byggbolag förhandlar till sig bättre inköpsvillkor än gemene man.

Sammanfattningsvis bedömer HUI att utsikterna för detaljhandelsåret 2017 är goda, mycket tack vare en stark befolkningstillväxt och en stadig trend med allt fler sysselsatta. Samtidigt uppvisar detaljhandeln en svagare tillväxttakt än tidigare år, vilket beror på att köpkraften är uppe på en mycket hög nivå. En joker är det kommande valåret och regeringens eventuella vilja att elda på hushållen. HUI:s prognos för helåret 2017 ligger på 3 procent för den totala detaljhandeln.

Försäljningsutveckling 2017/2016
 Löpande priserFasta priser,
kalender-
korrigerade
Prisför-
ändring
Kalender-
effekt[3]
 mar%95%
konf.-
int.[1]
2017%[2]mar%2017%[2]mar%mar%
Dagligvaruhandel
-2,2   -1,0 0,2 0,1 1,8 -4,1
Sällanköpsvaruhandel
3,7   2,0 2,4 3,6 -1,5 2,8
Total detaljhandel
1,0   0,6 1,9 2,2 -0,1 -0,7

Internationella jämförelser, jämförelse med samma månad året före (fasta priser, kalenderkorrigerade)
  sep% okt% nov% dec% jan% feb%
EU
1,9 3,8 4,0 2,4 1,7 2,5
Euro-zonen
0,9 3,1 2,7 1,4 1,6 1,9
Sverige
1,5 2,7 4,0 1,0 2,3 2,6

Tidsserier:
  Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec Jan^ Feb^ Mar^
Omsättning 2010=100
113,0 114,1 122,7 124,9 119,3 120,0 114,1 118,6 122,1 143,4 104,3 98,8 114,2
Månads-utveckling %*
4,9 2,4 5,8 3,5 -0,8 5,6 1,9 0,2 5,2 1,3 2,2 -1,5 1,0
3-månads-utveckling %**
5,6 5,2 4,4 3,9 2,8 2,7 2,2 2,5 2,4 2,1 2,8 0,8 0,6
12-månads-utveckling %**
5,8 5,7 5,9 5,6 4,7 4,9 4,5 4,0 3,8 3,4 3,3 2,6 2,2

Fasta priser, kalenderkorrigerade
 MarAprMajJunJulAugSepOktNovDecJan^Feb^Mar^
Omsättning 2010=100
112,3 115,0 124,0 126,1 122,2 120,3 113,1 120,5 121,9 142,2 107,2 100,7 114,4
Månads-
utveckling %*
1,9 2,5 5,8 3,5 1,3 3,3 1,5 2,7 4,0 1,0 2,3 2,6 1,9
3-månads-
utveckling %**
3,3 2,7 3,4 4,0 3,5 2,7 2,1 2,5 2,8 2,5 2,4 1,9 2,2
12-månads-
utveckling %**
4,6 4,5 4,6 4,4 3,9 3,9 3,6 3,4 3,2 2,9 2,8 2,7 2,7

Säsongrensad serie
 MarAprMajJunJulAugSepOktNovDecJan^Feb^Mar.^
Omsättning 2010=100
116,9 117,2 120,1 118,4 117,8 118,6 118,3 119,3 121,2 118,2 119,6 120 119,5
Utveckling %***
-0,2 0,3 2,5 -1,4 -0,5 0,7 -0,3 0,9 1,6 -2,5 1,2 0,3 -0,4
Senaste
3-mån.utv. %****
0,3 0,2 1,0 1,3 1,5 0,2 -0,3 -0,1 1,1 1,1 0,8 -0,3 0,1
Senaste
6-mån.utv. %****
1,7 1,5 1,4 1,4 1,4 1,3 1,3 1,5 1,2 0,9 1,1 1,0 1,0

Definitioner och förklaringar

Med Total detaljhandel avses här 47 exkl. 47.3.
Med Dagligvaruhandeln avses här SNI 47.11 och 47.2.
Med Sällanköpsvaruhandeln avses här SNI 47.19 + 47.4–47.7.
Alla tidsserier har basår året innan aktuellt undersökningsår. För mer detaljerad branschredovisning hänvisas till HUI Research.

Revideringar

När detaljhandelsindex publiceras för en ny månad revideras också index för tidigare månader om ny information tillkommit. Från och med referensmånad april 2015 så infördes en ny metod för att beräkna de slutgiltiga statistikuppgifterna. Den nya metoden innebär i huvudsak att administrativa uppgifter från Skatteverket används på kvartalbasis för att öka antalet undersökta företag. Detta innebär att den slutgiltiga kvartalsstatistiken är baserad på en totalräkning för alla företag som ingår i rampopulation. Användningen av administrativa data varje kvartal syftar till att förbättra kvaliteten i Detaljhandelsindex och minska uppgiftslämnarbördan. Normalt revideras materialet mellan två till fyra månader bakåt, beroende på var i kvartalet referensmånaden ligger. I samband med publicering av första och andra månaden i ett kvartal revideras hela föregående kvartal. Den kalenderkorrigerade, säsongrensade och trendskattade serien revideras alltid från och med januari 1991 och framåt. Information om större revideringar publiceras på produktsidan: www.scb.se/ha0101.

Mer information:

För frågor om Detaljhandelsindex, kontakta Andreas Svensson, HUI Research 08-762 72 85

HUI research

Nästa publiceringstillfälle

Uppgifter för mars publiceras 30 maj klockan 09.30.

Statistikdatabasen

Ytterligare information finns i Statistikdatabasen

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet och producent

SCB, Enheten för näringslivets struktur

Adress
701 89 Örebro
E-post
fek.ns@scb.se

Förfrågningar

David Lööv

Telefon
010-479 47 71
E-post
david.loov@scb.se