Till innehåll på sidan

Restaurangindex, januari 2017:

Uppgång för restaurangförsäljningen i januari

Statistiknyhet från SCB 2017-03-03 9.30

Restaurangernas försäljningsvolym steg med 6,5 procent under januari 2017 jämfört med samma månad föregående år. Bäst gick det för hotellens restaurangförsäljning, som ökade med 16,8 procent.

Majoriteten av restaurangkategorierna uppvisade positiva försäljningsvolymer under januari månad, lägst utfall hade personalrestauranger med en volymutveckling på -2,9 procent. Försäljningsutvecklingen i löpande priser för den totala restaurangbranschen ökade med 9,2 procent i januari, jämfört med samma månad föregående år.

Försäljningsutvecklingen för restaurangbranschen, aktuell månad jämfört med samma månad föregående år i procent. Data till och med januari 2017.
Restaurangindex, januari 2017

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändring efter korrigering för prisförändringar. **Jämförelse mellan senaste 12-månadsperiod och samma period föregående år.

Restaurangindex är ett index som publiceras varje månad. Statistiken gör det möjligt att följa omsättningsutvecklingen i restaurangbranschen, kategori för kategori. Uppgifterna tas fram i samarbete mellan Visita, Dagligvaruleverantörernas Förbund (DLF), Svensk Cater och Statistiska centralbyrån (SCB).

Visita och DLF kommenterar

Restaurangomsättningen ökade preliminärt med 9,2 procent i januari 2017 jämfört med januari 2016. I volym ökade restaurangomsättningen med 6,5 procent. Rensat för prisutveckling och kalendereffekt (som kan hänföras till hur dagarna i månaden ligger jämfört med föregående år) ökade omsättningen med 6,5 procent.

Efter att restaurangomsättningens ökningstakt bromsats upp i slutet av 2016 ökade den preliminära omsättningen för januari kraftigt. En förklaring är att omsättningstillväxten inte var så stark under januari 2016. Det betyder att tillväxten nu sker från en relativt ”låg” nivå. Prisnivån, enligt KPI (restaurang), ökade med nästan 0,4 procent mellan december 2016 och januari 2017. Prisnivån på restaurang låg i januari 2,5 procent högre än i januari ifjol. Prisökningstakten började bli högre under sista halvåret i fjol. En förklaring till detta är att arbetsgivaravgifterna för unga höjdes i ett andra steg i juli 2016. Detta har slagit hårt mot restaurangföretagen som har många unga anställda. En annan förklaring är att livsmedelspriserna i producentledet ökat kraftigt det senaste året. Bara mellan december och januari var ökningen nästan en procent. Prisnivån för livsmedelspriser i producentledet låg i januari 5,5 procent högre än i januari 2016. Den här utvecklingen riskerar att driva upp priserna på restaurangtjänster ännu mer framöver, med negativa konsekvenser på omsättningstillväxten som följd. De höjda kostnaderna har redan fått den negativa konsekvensen att restaurangföretagens syn på lönsamheten är negativ, vilket vi påpekade förra månaden.

Restaurangföretagarnas optimism om efterfrågan på kort sikt har dämpats i februari jämfört med i januari. Andelen positiva, som tror på ökad efterfrågan på tre månaders sikt, är dock fortfarande övervägande. Det visar Konjunkturinstitutets månatliga konjunkturbarometer, som återspeglar restaurangföretagares syn på efterfrågan de kommande tre månaderna.

Stark försäljning för hotellens restauranger

Försäljningsvolymen för hotellens restauranger ökade med 16,8 procent i januari, vilket var den starkaste utvecklingen bland de olika restaurangkategorierna. Den kategori med svagast utveckling var personalrestaurangerna, vars försäljningsvolym minskade med 2,9 procent.

Försäljningsutveckling januari
  Omsättning mkr, inkl moms Förändring 2016-2017 i procent
Januari 2016 2017 Värde Volym*
Total restaurangförsäljning 8 362 9 131 9,2 6,5
Hotellens restaurangförsäljning 830 994 19,8 16,8
Kaféer/Konditorier 586 659 12,5 9,7
Snabbmatsrestauranger 1 128 1 300 15,3 12,4
Lunch- och kvällsrestauranger 3 766 3 978 5,6 3,0
Trafiknära restauranger 532 572 7,4 4,7
Nöjesrestauranger, pubar, barer 1 120 1 230 9,8 7,1
Personalrestauranger 400 398 ‑0,5 ‑2,9

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändringen efter korrigering för prisförändringar. Samma prisförändringar är använda för de enskilda kategorierna.

Den totala restaurangmarknaden uppgick 2016 till cirka 126,7 miljarder kronor inklusive moms. Diagrammet nedan visar hur försäljningen fördelar sig på de olika kategorierna hittills under 2017. Lunch- och kvällsrestauranger har en försäljningsandel på 43,6 procent av den totala försäljningen. Personalrestauranger är den kategori som har lägst försäljningsandel inom restaurangbranschen, 4,4 procent.

Försäljningsandelar för restaurangbranschen under 2017
Restaurangindex, januari 2017

Definitioner och förklaringar

Byte av metod

I och med publiceringen av Restaurangindex för april månad 2015 ändrades metoden för undersökningen. Förändringarna infördes som ett led i att förbättra kvaliteten i statistiken samt att samordna den ekonomiska månads- och kvartalsstatistiken där Industrins orderingång och omsättning, Industriproduktionsindex, Industrins lager och Industrins kapacitetsutnyttjande ingår tillsammans med Omsättningsstatistiken, Tjänsteproduktionsindex, Detaljhandelsindex och Restaurangindex samt Lagerstatistik för varuhandel och tjänstenäringar. Statistiken har samordnats med avseende på bland annat ramtäckning, urval, estimation och insamlingsvariabler. För att minimera effekten av tidsseriebrott och nivåskiften bakåt i tiden har en länkning och tillbakaräkning av historiska tidsserier gjorts, vilket orsakar revideringar av historiska tidsserier. I samband med aprils publicering har också det årliga urvalsbytet skett.

Kategoriindelning:

Hotellrestauranger - Restaurangverksamhet som bedrivs på hotell eller konferensanläggning eller i samband med annat boende.

Kaféer/konditorier - Kaféverksamhet i alla former med begränsad matservering. ”Specialister” på kaffe. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol.

Snabbmat - Kännetecknas av snabb service och tillgänglighet. ”Take away” är vanligt förekommande. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol. Exempel på företag är hamburgerkedjor, gatukök och salladsbarer.

Lunch- och kvällsrestauranger - Traditionella restauranger med bordsservering, gourmetkrogar, kvarterskrogar, etniska restauranger, pizzerior etc.

Trafiknära restauranger - Alla typer av restauranger i anslutning till flygplatser, järnvägar, båttrafik och landsvägar där stora flöden av restaurangbesökare förekommer. I den här gruppen finns även restauranger i anslutning till mässor, djurparker och idrottsanläggningar. Även restauranger för separata evenemang och cateringverksamhet ingår.

Nöjesrestauranger, pubar och barer - Verksamhetens fokus är på drycker men mat serveras också. En mötesplats där man stannar sent. Exempel på verksamhet är pubar, barer, sportbarer, nöjeskrogar, och nattklubbar.

Personalrestauranger - Personal- eller företagsrestauranger som bedriver restaurangverksamhet ofta på uppdrag, och inte sällan med begränsat öppethållande. Här finns särskild branschkod för drift av personalmatsalar. Exempel på företag är personalrestaurangföretagens verksamhet som bedrivs på arbetsplatser med undantag av den offentliga sektorn.

Nästa publiceringstillfälle

2017-04-05 klockan 09.30.

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet

SCB, Sektionen för Innovation, Näringslivets produktion och Forskning

E-post
pin@scb.se

E-post
pin@scb.se

Förfrågningar

Kristina Frändén

Telefon
010-479 43 89
E-post
kristina.franden@scb.se

Producent

Björn Arnek (Visita)

Telefon
08-762 74 15
E-post
b.arnek@visita.se