Flickor mer stressade än pojkar på gymnasiet
Nästan hälften av flickorna i gymnasiet känner sig stressade flera gånger i veckan. Det är nästan tre gånger fler än bland pojkarna.
Statistiken visar hur barn i åldern 12–18 år har det (10–18 år före 2015). Vi frågar barnen bland annat om situationen i skolan, vad de gör på fritiden och hur de mår. Svaren på frågorna kan även kopplas till uppgifter från deras föräldrar, till exempel föräldrarnas yrke, utbildning och hur familjen bor.
2020-05-20
Sex av tio barn i åldern 12 till 18 år trivs mycket bra i skolan, där de flesta har vänner att umgås med. Vart fjärde barn önskar dock att det var färre prov och läxförhör. Flickor lägger mer tid än pojkar på läxläsning. Sju av tio flickor läser läxor tre timmar eller mer varje vecka.
Alla statistiknyheter för denna statistikNamn | Typ | Datum |
---|---|---|
Barn som har sommarjobbat 2018-2019 | Diagram | 2020-05-20 |
Barns internetanvändning m.m. på fritiden 2018-2019 | Diagram | 2020-05-20 |
Barn som städar sitt rum minst en gång i veckan 2018-2019 | Diagram | 2020-05-20 |
Barn som har huvudvärk/ont i magen minst en gång i veckan 2018-2019 | Diagram | 2020-05-20 |
Vem barn pratar med när de är oroliga/bekymrade 2018-2019 | Diagram | 2020-05-20 |
Barn som ofta är stressade p.g.a. läxor och prov 2018-2019 | Diagram | 2020-05-20 |
Barn som råkat illa ut på internet 2018-2019 | Diagram | 2020-05-20 |
Titel | Typ | Datum | |
---|---|---|---|
Bortfallsmönster i Undersökningarna av barns levnadsförhållanden 2010–2017 | Rapport | 2019-04-12 | |
Barns upplevelser av skolan | Rapport | 2012-12-07 | |
Barns sociala relationer | Rapport | 2011-01-13 | |
Barns fritid | Rapport | 2009-01-29 |
Vår statistik dokumenteras i tre olika former för att beskriva olika aspekter av statistiken: kvalitet, framställning och detaljerat innehåll.
Dokumentationen som beskriver statistikens kvalitet är viktig för att den publicerade statistiken ska kunna tolkas och användas på rätt sätt. Statistikens kvalitet redovisas från och med 2017 i Kvalitetsdeklaration. Den beskriver kvaliteten utifrån ett kvalitetsbegrepp som gäller från och med 2017, och skiljer sig därför delvis från Beskrivning av statistiken som gäller för tidigare årgångar.
Som komplement till kvalitetsdeklarationen finns från och med 2018 dokumentationsformen Statistikens framställning. Även den här dokumentationen har anpassats till det nya kvalitetsbegreppet. För tidigare årgångar presenteras motsvarande information i en dokumentation som kallas för SCBDOK.
Den tredje dokumentationsformen, som har rubriken Statistikens detaljerade innehåll, är mer omfattande i sina beskrivningar av till exempel variabler. Den syftar till att möjliggöra jämförelser mellan definitioner och att vara ett underlag för specialbearbetningar där vår statistik ingår.
Kortadress till denna sida: http://www.scb.se/le0106