Till innehåll på sidan

Företagens utgifter för IT och marknadsföring, 2015:

Företagens utgifter för mjukvara ökade år 2015

Statistiknyhet från SCB 2016-10-28 9.30

Företagens totala utgifter för it, det vill säga utgifter för datautrustning, telekommunikationsutrustning och mjukvara, uppgick år 2015 till knappt 49 miljarder kronor i löpande priser. Det motsvarar en ökning på cirka 16 miljarder jämfört med år 2009. Förändringen mellan år 2014 och 2015 är inte statistiskt säkerställd.

Under 2015 uppgick företagens köp av it-tjänster till knappt 52 miljarder. Företagens utgifter för leasing av it har nästan halverats sedan år 2011, från nästan 10 miljarder till drygt 5 miljarder.

Företagens utgifter för it

Företagens utgifter för mjukvara har ökat fem av de sex senaste åren, från cirka 18 miljarder år 2009 till närmare 28 miljarder år 2015. Under de senaste tre åren har ökningstakten tilltagit, från 2009 till 2012 ökade utgifterna med knappt 3 miljarder medan ökningen mellan 2012 och 2015 uppgick till drygt 7 miljarder. Företagens utgifter för datautrustning och telekommunikationsutrustning är i stort sett på samma nivå år 2015 som år 2014.

Företagens utgifter för it, 2009–2015, miljarder kr, löpande priser

Diagram

Företagens utgifter för mjukvara, utvalda branscher, 2009–2015, miljarder kr, löpande priser

Diagram

Företagens utgifter för mjukvara ökar i de branscher som redan tidigare har tämligen omfattande utgifter. I bild 2 visas utgifter för mjukvara för de fem branscher med störst sådana utgifter. Övriga branscher har utgifter understigande en miljard per år. Som framgår av tabellen ökar utgifterna i alla dessa fem branscher. En intressant utveckling är att mjukvaruutgifterna för tillverkningsindustrin ökat från 3,7 miljarder år 2009 till 4,7 miljarder 2015. Motsvarande ökning för finans- och försäkringsverksamhet är från 3,1 miljarder till 7,3 miljarder. En ökning nästan fyra gånger större jämfört med tillverkningsindustrin. Även utgifterna för mjukvaror bland företag i handelsektorn har ökat rejält, från 2,4 till 4,7 miljarder kronor. Företagens utgifter för mjukvara ökade bland företag i alla storleksklasser.

Företagens utgifter för reklam och marknadsföring

I årets undersökning har företagen för andra året i rad ombetts att redovisa utgifter och investeringar i reklam och marknadsföring. Tidigare har inte företagen svarat på liknande frågor. Framtagningen av denna statistik är av experimentell karaktär och statistiken bör därför tolkas och användas med försiktighet. En korrigering av de interna kostnaderna för reklam och marknadsföring för 2014 har gjorts i samband med publiceringen av utgifter för 2015.

Definitioner och förklaringar

Med utgifter för it avses köp av data- och telekommunikationsutrustning och mjukvara samt hyra och leasing av data- och telekommunikationsutrustning. Även it-tjänster undersöks, uppdelat på interna och externa köp.

Med utgifter för reklam och marknadsföring avses externa och interna utgifter för reklam och marknadsföring. Internt i form av antal helårsanställda på företaget som arbetar med reklam och marknadsföring. Externt i form av till exempel annonser, konsulter och liknande. Investeringarna i reklam och marknadsföring har definierats som andelen av de totala utgifterna för reklam och marknadsföring med en uppskattad varaktighet på ett år eller mer.

Populationen utgörs av företag med 10 anställda eller fler med verksamhet, enligt SNI 2007, inom utvinning av mineral (B), tillverkning (C), försörjning av el, gas, värme och kyla (D), vattenförsörjning (E) byggverksamhet (F), handel; reparation av motorfordon och motorcyklar (G), transport och magasinering (H), hotell- och restaurangverksamhet (I), informations- och kommunikationsverksamhet (J), finansiell verksamhet (K), fastighetsservice (L), företagstjänster (M), uthyrning, fastighetsservice, resetjänster och andra stödtjänster (N), kultur, nöje och fritid (R) och annan serviceverksamhet (S). Företagen delas in efter tre storleksklasser: 10-49 anställda, 50-249 anställda samt företag med 250 anställda eller mer. Populationen bestäms med utgångspunkt från informationen i SCB:s företagsregister. Ramen som används är från november 2014.

Samtliga belopp är i löpande priser.

Statistikdatabasen

Ytterligare information finns i Statistikdatabasen

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet och producent

SCB, Sektionen för Innovation, Näringslivets produktion och Forskning

E-post
pin@scb.se

Förfrågningar

Jonas Valdringer

Telefon
010-479 41 73
E-post
jonas.valdringer@scb.se

Sven Silvander

Telefon
010-479 48 87
E-post
sven.silvander@scb.se