Företagens utgifter för it ökar
Statistiknyhet från SCB 2017-10-19 9.30
Företagens utgifter för datautrustning, telekommunikationsutrustning och mjukvara, uppgick år 2016 till drygt 55 miljarder kronor. Det motsvarar en ökning på cirka 23 miljarder jämfört med år 2009. Jämfört med år 2015 har utgifterna ökat med drygt 6 miljarder.
Under 2016 uppgick företagens köp av it-tjänster till drygt 65 miljarder medan företagens utgifter för leasing av it uppgick till 6 miljarder.
Alla belopp i denna statistiknyhet redovisas i löpande priser.
Företagens utgifter för mjukvara fortsatte att öka år 2016
Företagens utgifter för mjukvara ökade från cirka 18 miljarder kronor år 2009 till drygt 32 miljarder år 2016. Under de senaste 3 åren tilltog ökningstakten, från 2009 till 2013 ökade utgifterna med drygt 1 miljard i snitt per år medan ökningen från 2014 till 2016 uppgick till 2,5 miljarder i snitt.
Företagens utgifter för telekommunikationsutrustning samt för leasing av it-utrustning var i stort sett på samma nivå år 2016 som de två föregående åren medan utgifterna för datautrustning ökade något jämfört med 2015.
Utgifter för mjukvara varierar mellan branscher
I bild 2 visas de fem branscher med högst utgifter för mjukvara. Som framgår av diagrammet ökade utgifterna i alla dessa fem branscher sedan år 2009. Förändringen i utgifter för tillverkningsindustrin, handeln samt andra tjänsteföretag mellan år 2015 och 2016 är inte statistiskt säkerställd.
Företagens köp av it-tjänster
I bild 3 visas företagens köp av it-tjänster de senaste tre åren. Totalt köpte företagen it-tjänster för 65 miljarder kronor och företag med fler än 250 anställda köpte för 48 miljarder.
Som framgår av bild 3 var det företag med fler än 250 anställda som ökade sina inköp år 2016 jämfört med de två föregående åren. Jämfört med föregående år ökade företag med fler än 250 anställda sina köp av it-tjänster med 11,5 miljarder.
De branscher med högst utgifter för köp av it-tjänster är handel (16 miljarder), IKT (13 miljarder) och tillverkningsindustrin (11 miljarder).
Utveckling av mjukvaruutgifter sedan år 2009
I bild 4 visas utvecklingen av mjukvaruutgifterna från år 2009 till år 2016. Vi har använt 2009 som basår och relaterat alla årliga förändringar till detta år.
Som framgår av bilden varierar utvecklingen av mjukvaruutgifterna i tämligen omfattande utsträckning mellan branscherna. Tillverkningsindustrin har haft lägst ökning mellan 2009 och 2016. Deras utgifter för mjukvara ökade med knappt 20 procent vilket kan jämföras med finans- och försäkringsverksamhet samt energibolag som ökade med cirka 140 procent. Handeln dubblerade utgifterna under perioden. Störst ökning hade byggindustrin, som ökade utgifterna för mjukvara med nästan 300 procent.
Utveckling av de totala it-utgifterna sedan 2009
Bild 5 visar hur företagens totala inköp av it, det vill säga köp av mjukvara, datautrustning, telekomutrustning samt leasing av it-utrustning har utvecklats sedan 2009. Uppgifter för köp av it-tjänster finns endast sedan år 2014 och har därför exkluderats i bilden. Även i denna bild är utgångsåret 2009 och alla årliga förändringar relateras till detta år.
Byggindustrin ökade sina totala it-utgifter sedan 2009 med över 200 procent medan finans- och försäkringsverksamhet ökade med 100 procent. Flera branscher ökade med 70–80 procent. Tillverkningsindustrin är den enda bransch där it-utgifterna inte har ökat sedan 2009. Tar man hänsyn till de senaste tre årens köp av it-tjänster förändras inte situationen nämnvärt för tillverkningsindustrin, som inte uppvisade ökade utgifter likt andra branscher.
5. Företagens totala inköp av it-utrustning samt leasing av utrustning, index, basår 2009, 2009–2016
Företagens utgifter för reklam och marknadsföring
I årets undersökning har företagen för tredje året i rad ombetts att redovisa utgifter och investeringar i reklam och marknadsföring. Framtagningen av denna statistik är av experimentell karaktär och statistiken som redovisas bör därför tolkas och användas med försiktighet.
Definitioner och förklaringar
Med utgifter för it avses köp av data- och telekommunikationsutrustning och mjukvara samt hyra och leasing av data- och telekommunikationsutrustning. Även it-tjänster undersöks, uppdelat på interna och externa köp.
Med utgifter för reklam och marknadsföring avses externa och interna utgifter för reklam och marknadsföring. Internt i form av antal helårsanställda på företaget som arbetar med reklam och marknadsföring. Externt i form av till exempel annonser, konsulter och liknande. Investeringarna i reklam och marknadsföring har definierats som andelen av de totala utgifterna för reklam och marknadsföring med en uppskattad varaktighet på ett år eller mer.
Populationen utgörs av företag med 10 anställda eller fler med verksamhet, enligt SNI 2007, inom utvinning av mineral (B), tillverkning (C), försörjning av el, gas, värme och kyla (D), vattenförsörjning (E) byggverksamhet (F), handel; reparation av motorfordon och motorcyklar (G), transport och magasinering (H), hotell- och restaurangverksamhet (I), informations- och kommunikationsverksamhet (J), finansiell verksamhet (K), fastighetsservice (L), företagstjänster (M), uthyrning, fastighetsservice, resetjänster och andra stödtjänster (N), kultur, nöje och fritid (R) och annan serviceverksamhet (S). Företagen delas in efter tre storleksklasser: 10–49 anställda, 50–249 anställda samt företag med 250 anställda eller mer. Populationen bestäms med utgångspunkt från informationen i SCB:s företagsregister. Ramen som används är från november 2014.
Samtliga belopp är i löpande priser.
Statistikdatabasen
Ytterligare information finns i Statistikdatabasen
Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.