Innovationsverksamhet i Sverige 2014–2016:
Bättre lönsamhet – främsta skälet till innovationer inom logistik
Statistiknyhet från SCB 2018-02-23 9.30
43 procent av svenska företag som bedriver innovationsverksamhet introducerade en innovation inom logistik under åren 2014–2016. Främsta skälet till det var att förbättra företagets resultat. Det visar den senaste innovationsundersökningen.
Tillväxt och konkurrenskraft för företag i många branscher beror till stor del på ett effektivt logistiksystem. Det kan stödja företagens affärsprocesser och leveranskedjor och även påverka företagens förmåga att vara innovativa och kunna expandera.
I den senaste innovationsundersökningen har SCB försökt fånga förekomsten av innovationer inom logistik hos svenska företag. Företagen har fått besvara om de introducerat innovationer inom logistik, och skälen till varför de gjort det. De företag som inte genomfört några innovationer fick ange skälen till varför de inte gjort det.
Av företag med innovationsverksamhet introducerade 43 procent en innovation inom logistik. Stora företag introducerade innovationer inom logistik i högre utsträckning än små och medelstora företag. Innovationer inom logistik var mer förekommande bland varuproducerande företag än bland tjänsteproducerande företag.
Andel företag med innovation inom logistik | ||
---|---|---|
Samtliga undersökta
näringsgrenar |
Totalt
|
43 |
|
10-49 anställda
|
41 |
|
50-249 anställda
|
49 |
|
250 anställda eller fler
|
54 |
Varuproducerande
företag |
Totalt
|
45 |
|
10-49 anställda
|
43 |
|
50-249 anställda
|
50 |
|
250 anställda eller fler
|
57 |
Tjänsteproducerande
företag |
Totalt
|
42 |
|
10-49 anställda
|
41 |
|
50-249 anställda
|
49 |
|
250 anställda eller fler
|
52 |
Främsta skälet till att införa en innovation inom logistik var att förbättra företagets resultat. Det gällde både den varu- och tjänsteproducerande sektorn och i alla storleksklasser. Att reagera på gällande eller kommande föreskrifter ansåg företagen vara det minst viktiga skälet till att införa innovation inom logistik. Endast 7 procent av företagen angav det skälet.
Öppna upp för nya marknads-möjligheter | Förbättra företagets resultat | Möta marknads-tryck | Reagera på kostnads-tryck | Reagera på gällande eller kommande rättsliga föreskrifter | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Samtliga undersökta näringsgrenar
|
Totalt
|
22 | 30 | 21 | 22 | 7 |
|
10-49 anställda
|
22 | 28 | 19 | 20 | 7 |
|
50-249 anställda
|
22 | 34 | 24 | 25 | 8 |
|
250 anställda eller fler
|
29 | 46 | 32 | 37 | 9 |
Varuproducerande företag
|
Totalt
|
16 | 24 | 14 | 19 | 6 |
|
10-49 anställda
|
15 | 21 | 11 | 17 | 5 |
|
50-249 anställda
|
16 | 29 | 21 | 21 | 7 |
|
250 anställda eller fler
|
25 | 43 | 28 | 37 | 8 |
Tjänsteproducerande företag
|
Totalt
|
25 | 34 | 24 | 24 | 9 |
|
10-49 anställda
|
25 | 32 | 24 | 22 | 8 |
|
50-249 anställda
|
26 | 38 | 25 | 28 | 9 |
|
250 anställda eller fler
|
32 | 49 | 36 | 37 | 10 |
Den vanligaste innovationen inom logistik för företaget var e-upphandling. Det kan innebära nya former av inköp och försäljning av material och varor via internet eller andra informationssystem mellan leverantörer och företag. Därefter kommer digital styrning av leveranskedjan, som bland annat innefattar papperslösa, transparenta transaktioner inom leveranskedjan.
De företag som anger att de inte har infört några innovationer inom logistik har fått svara på vilken anledning som bäst beskriver varför de inte infört någon innovation inom logistik. Störst betydelse hade klart ingen tvingande orsak, 68 procent av företagen som svarar på frågan angav det alternativet. Här finns ingen skillnad mellan de varuproducerande och de tjänsteproducerande företagen, de anger i lika stor utsträckning anledningen ingen tvingande orsak.
De företag som svarar att de övervägt att införa innovation inom logistik men stött på hinder fick besvara vilka hinder de stött på. Ekonomiska hinder var det främsta skälet. Därefter kommer andra hinder samt tekniska hinder som skäl till att inte ha infört innovation inom logistik.
Definitioner och förklaringar
Företag med innovationsverksamhet innefattar:
- Företag som introducerat nya produkt- och/eller processinnovationer under 2014–2016
- Företag som introducerat organisatoriska innovationer under 2014–2016
- Företag som introducerat innovationer inom marknadsföring under 2014–2016
- Företag som under 2014–2016 avbrutit eller skjutit upp verksamhet med att utveckla nya produkter eller processer
- Företag som i slutet av 2016 hade pågående verksamhet att utveckla nya produkter eller processer som ännu inte avslutats
Definition av logistik
Logistik är en uppsättning tjänster som omfattar planering, organisation, styrning, genomförande och övervakning av ett företags samtliga material- och varuflöden och därmed sammanhängande informationsflöden (från inköp, produktion och lagring till mervärdestjänster, distribution och omvänd logistik).
Publikation
En mer utförlig redovisning av denna undersökning publiceras i rapporten:
Nästa publiceringstillfälle
Nästa Statistiknyhet i serien publiceras 2018-05-25 09.30.
Statistikdatabasen
Ytterligare information finns i Statistikdatabasen
Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.