Till innehåll på sidan

Statistiknyheter

Här hittar du statistiknyheter från oss som främst handlar om nya statistikresultat.

Visa per undersökning
  • Andel elever med stödundervisning oförändrad jämfört med föregående år

    I grundskolans högre årskurser har det över tid varit ungefär en av tio elever som deltar i stödundervisning. Våren 2020 var det strax över 10 procent av eleverna i årskurs 9 som hade någon form av stödundervisning. Andelen är på samma nivå som föregående år, men jämfört med årskurs 6 våren 2017 och årskurs 7 våren 2018 har en ökning skett.

  • Andel elever med stödundervisning ökar jämfört med föregående år

    I grundskolans högre årskurser har det över tid varit ungefär 1 av 10 elever som deltar i stödundervisning. Våren 2019 var det strax över 10 procent av eleverna i skolår 8 som hade någon form av stödundervisning. Det är en ökning jämfört med skolår 7 våren 2018. Andelen med stödundervisning i skolår 8 ligger på ungefär på samma nivå som i tidigare paneler.

  • Andel elever med stödundervisning oförändrad

    I grundskolans högre årskurser har det över tid varit ungefär 1 av 10 elever som deltar i stödundervisning. Våren 2018 var det strax under 10 procent av eleverna i skolår 7 som hade någon form av stödundervisning vilket är på samma nivå som föregående år.

  • Fler utrikes födda elever deltar i svenska som andraspråk

    Andelen utrikes födda elever som deltar i undervisning i svenska som andraspråk i grundskolans skolår 3-6 har ökat. Av de utrikes födda elever som gick i årskurs 3 läsåret 2013/14 hade ungefär 45 procent svenska som andraspråk i skolår 6 våren 2017. Det kan jämföras med runt 25 procent bland utrikes födda elever i skolår 6 våren 2005.