Delmål 4.a – Skapa inkluderande och trygga utbildningsmiljöer
Senast uppdaterad: 2021-03-15
Bygga och förbättra utbildningsmiljöer som är anpassade för barn och personer med funktionsnedsättning, samt tar hänsyn till jämställdhetsaspekter och därmed erbjuder en trygg, fredlig, inkluderande och ändamålsenlig lärandemiljö för alla.
Indikator 4.a.1 – Andelen skolor med grundläggande service, efter typ av service
Indikatorn, så som den framställs, är inte relevant för Sverige
Indikator 4.a.2(N) – Andel elever som upplevt mobbning under de senaste månaderna
Detta är en nationell indikator. Den tas enbart fram för Sverige som ett komplement till de globala indikatorerna.
Nyckeltal
2017/2018
20%
av flickor 11-, 13- och 15 år i Sverige har upplevt mobbing de senaste månaderna
2017/2018
19%
av pojkar 11-, 13- och 15 år i Sverige har upplevt mobbing de senaste månaderna
Diagram
Elever som upplevt mobbning de senaste månaderna, genomsnitt för 11-, 13- och 15-åringar
Andel i procent av flickor, pojkar
Diagram
Elever som upplevt mobbning 2–3 gånger i månaden eller oftare under de senaste månaderna
Andel i procent av flickor, pojkar i resp. åldersgrupp