Delmål 4.c – Öka antalet utbildade lärare i utvecklingsländer
Senast uppdaterad: 2022-03-18
Till 2030 väsentligen öka tillgången på utbildade lärare, bland annat genom internationellt samarbete kring lärarutbildning i utvecklingsländerna, särskilt de minst utvecklade länderna och små önationer under utveckling.
Indikator 4.c.1 – Andelen kvalificerade lärare i grundläggande utbildning efter utbildningsnivå
Nyckeltal
2022/2023
86%
av kvinnor som är lärare i grundskolan i Sverige har pedagogisk högskoleexamen
2022/2023
72%
av män som är lärare i grundskolan i Sverige har pedagogisk högskoleexamen
Diagram
Lärare med pedagogisk högskoleexamen efter skolform
Andel i procent, heltidstjänster
Källa: Statistik, Skolverket
För förskola är andelen med pedagogisk högskoleexamen av samtlig personal. För resterande skolformer räknas andelen med pedagogisk högskoleexamen av lärare.
Senast uppdaterad: 2023-12-05
Diagram
Lärare med pedagogisk högskoleexamen efter skolform 2020/2021
Andel i procent av kvinnor, män omräknat till heltidstjänster
Källa: Statistik, Skolverket
För förskola är andelen med pedagogisk högskoleexamen av samtlig personal. För resterande skolformer räknas andelen med pedagogisk högskoleexamen av lärare.
Senast uppdaterad: 2023-12-05
Diagram
Lärare med lärarlegitimation efter skolform
Andel i procent, heltidstjänster
Källa: Statistik, Skolverket
För förskola är andelen med lärarlegitimation med behörighet i ämne av samtlig personal. För resterande skolformer räknas andelen med lärarlegitimation med behörighet i ämne av lärare.
Senast uppdaterad: 2023-12-05