Till innehåll på sidan

Statistiknyheter

Här hittar du statistiknyheter från oss som främst handlar om nya statistikresultat.

Visa per undersökning
  • Lägre barnafödande ger färre skolbarn i framtiden

    Antalet födda barn har minskat stadigt de senaste åren och det förväntas fortsätta minska framöver. Det medför att det blir färre barn i skolåldrarna 6–15 år i framtiden. Enligt SCB:s nya befolkningsframskrivning kommer de att vara färre än idag under hela framskrivningsperioden.

  • 400 000 fler i Sverige år 2030

    De olika födelsekullarnas storlek påverkar den framtida befolkningen. De kommande åren närmar sig 1960-talisterna pensionsåldern och 1940-talisterna passerar 80 års ålder. Förra året föddes få barn, det betyder att både barnomsorgen och skolan påverkas framöver.

  • Fler äldre i alla län och kommuner 2040

    SCB publicerar sedan år 2020 årligen framskrivningar av befolkningen i Sveriges län och kommuner. Syftet är att tillgängliggöra framskrivningar, där summan av befolkningen stämmer överens med framskrivningen för hela riket. Beräkningarna bygger på att den observerade utvecklingen fortsätter, ingen hänsyn tas till planerat bostadsbyggande, företagsetableringar eller andra framtida mål och förutsättningar. En framskrivning är ingen sanning, det finns många andra beskrivningar av framtiden i länen och kommunerna.

  • Osäker framtid med anledning av invasionen av Ukraina

    Sveriges folkmängd beräknas öka med knappt 900 000 personer fram till år 2040 och då vara 11,4 miljoner. Den framtida befolkningsutvecklingen är osäker, särskilt vad gäller asylinvandringen från Ukraina. Enligt olika scenarier om denna invandring beräknas befolkningen till mellan 11,4 och 12,1 miljoner år 2040.

  • Folkmängden väntas öka mest i större län

    I Sverige beräknas det år 2040 finnas drygt 11 miljoner invånare. Det är en ökning med drygt 900 000 eller 9 procent jämfört med 2020. Stockholms län beräknas öka mest fram till år 2040, medan Västernorrlands och Norrbottens län beräknas minska mest. Detta gäller både antalsmässigt och procentuellt.