På scb.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Publicerad: 2016-01-18
Nr 2016:1

Kontaktperson

Andreas Rosander

är redaktör för Källa:Företag.

010-479 43 73

andreas.rosander@scb.se

Fakta

Birgitta Forsberg är reporter och krönikör på Dagens Nyheter med ekonomi som bevakningsområde.

Har utsetts till Årets journalist på Tidskriftsgalan två gånger, 2005 och 2014. Tilldelades Kurt Perssons stipendium 2009 och Sjunde AP-fondens journalistpris 2010.

Har gett ut böckerna Svenska miljardärer och Fritt fall: spelet om Swedbank.

Ingen demokrati utan statistik

Ekonomireportern Birgitta Forsberg använder sig ofta av SCB i sitt arbete. Men statistik har ett högre syfte än så.

Birgitta Forsberg Foto: Micke Lundström

– Det är självklart att man måste ha en oberoende statistikbyrå i en demokrati, säger hon.

Statistiska centralbyråns främsta uppgift är att förse kunder med statistik för beslutsfattande, debatt och forskning. Det gör SCB i huvudsak på uppdrag av regeringen och olika myndigheter, men det finns även kunder inom det privata näringslivet och bland forskare.

En yrkesgrupp som har stor nytta av det SCB producerar är journalister. Många hittar siffrorna de är ute efter på scb.se, medan andra ringer till myndighetens pressavdelning eller till Statistikservice.

En av de som ofta tar telefonen till hjälp är Dagens Nyheters prisbelönta ekonomireporter och krönikör Birgitta Forsberg.

– Jag brukar ringa och be om hjälp och då kopplas jag ihop med rätt person som vet allt om saken jag är intresserad av. Det råder ingen brist på statistik i Sverige, men det gör också att det ibland kan vara svårt att hitta rätt om man inte vet exakt vad statistiken kallas, säger hon.

Ställ dumma frågor

Birgitta Forsberg började arbeta med ekonomijournalistik på den internationella nyhetsbyrån Dow Jones kontor i Stockholm i början av 1990-talet.

– Jag fick rådet av redaktörerna i London att ställa alla dumma frågor under de första två veckorna för att jag skulle förstå hur allting hänger ihop. Det arbetssättet kan jag rekommendera.

Hon har sedan dess arbetat på bland annat Veckans Affärer och Affärsvärlden. För två år sedan utsågs hon för andra gången till årets journalist av organisationen Sveriges tidskrifter. ”Årets journalist lyckas öppna dörrar till slutna världar, där vi andra sällan får chansen att komma in. Med stor relevans för skattebetalarna och genom ett dramatiserande berättande med omdöme”, skrev juryn i motiveringen.

– Ekonomijournalistik är viktigt eftersom det handlar om att hänga med i vad som händer i samhället. De stora bolagen har väldigt mycket makt. De måste granskas så att vi vet att det inte förekommer några excesser och att allt går rätt till.

Hur använder du statistik i ditt arbete?

– Det är väldigt viktigt att kunna underbygga artiklarna med statistik. Det kan vara svårt när man skriver om ett specifikt bolag eller om en person. Men när det handlar om trender i samhället, till exempel om hur många företagare som är utrikes födda eller om utvecklingen av småhuspriser, går det att underbygga med statistik.

Statistiken måste vara oberoende

Fri och oberoende journalistik är en grundläggande byggsten i en demokrati. Detsamma gäller för statistik. Birgitta Forsberg tar Grekland som ett exempel. En viktig del i att lyfta landet ur den ekonomiska kris som det befinner sig i är att bygga upp statistikverksamheten.

– Man måste ha siffror på allting för att kunna fatta beslut. Annars kan man lika gärna hålla upp fingret i luften för att känna åt vilket håll det blåser. Framförallt måste statistiken vara oberoende så att besluten fattas på faktaunderlag och inte på tyckande. Sverige skulle ha svårt att klara sig utan statistik.

Företagen som lämnar uppgifter till SCB utför ett viktigt, men ibland också betungande arbete.

– Det är klart att det kostar pengar och är jobbigt att fylla i alla de här uppgifterna. Men det är bra för samhället som helhet om regeringen fattar beslut på en ordentlig grund. Det har företagen också nytta av.

Intervju: Andreas Rosander

Etiketter