På scb.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Publicerad: 2016-08-22
Nr 2016:50

Författare

Karin Hallmén

010-479 43 46

karin.hallmen@scb.se

Sandra Sjöberg

010-479 47 07

sandra.sjoberg@scb.se

Svenska sommarnätter är viktiga för turismen

Sommaren är en viktig period för besöksnäringen. Förra året uppgick antalet gästnätter under juni, juli och augusti till drygt 27 miljoner. Det motsvarar 45 procent av det totala antalet gästnätter under hela 2015.

Vägskylt med texten rum och frukost

Antalet gästnätter under sommaren ökar stadigt. Med gästnätter menar vi övernattningar på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping och förmedlade privata stugor och lägenheter. Sedan 2008 har gästnätterna under juni, juli och augusti ökat med 21,3 procent.

Antal gästnätter åren 2008–2015

Diagram

Statistiken avser det totala antalet gästnätter på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping och förmedlade privata stugor och lägenheter i Sverige åren 2008–2015 Källa: Tillväxtverket/SCB

Ryska besökare står för färre gästnätter

Drygt 7 av 10 gästnätter står svenskarna för. Bland de utländska turisterna är det norrmän, tyskar och danskar som står för flest övernattningar. Norge är den utländska marknad som vuxit mest mellan sommaren 2014 och 2015 medan Ryssland är den marknad som tappat flest gästnätter under samma period.

Antal gästnätter fördelat på utländska marknader juni–augusti 2015

Diagram

Statistiken avser det totala antalet gästnätter på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping och förmedlade privata stugor och lägenheter i Sverige juni–aug 2015. Källa: Tillväxtverket/SCB

Norrmännen väljer gärna att semestra i Sverige i juli. Det gör tyskarna också även om de flesta föredrar augusti. Geografisk närhet tycks vara viktig när utländska besökare, oavsett årstid, väljer att resa till Sverige. Men Sverige lockar även många turister från Nederländerna, Storbritannien, Schweiz och USA. Ett grannland som saknas på gästnatts-toppen är Finland. De finska turisterna är i stor utsträckning endagsbesökare och de som kommer med färja övernattar ombord.

Förutom geografisk närhet finns det mycket annat som påverkar varför man packar väskan och väljer att resa till Sverige. Förändringar i valutaförhållanden, tillgänglighet i form av förbättrad infrastruktur, nya eller nedlagda flyglinjer är några exempel på faktorer som kan ge stor effekt på enskilda marknaders besök i Sverige. Förändringarna kan ske successivt och jämnt fördelat över hela Sverige, men kan även innebära stora regionala och lokala variationer. Att olika marknader efterfrågar olika typer av upplevelser och har olika behov gör det till en stor utmaning för företagare inom turismnäringen att parera tillfälliga svängningar i efterfrågan.

Toppnotering under industrisemestern

Lördagen den 25 juli, i vecka 30 mitt under industrisemestern, inföll toppnoteringen för övernattningar 2015. Då var 71,3 procent av alla tillgängliga bäddar på Sveriges hotell, stugbyar och vandrarhem belagda. Snittet under sommarmånaderna är 51 procent.

Förhållandet mellan antalet tillgängliga- och belagda bäddar, det vill säga beläggningsgraden eller kapacitetsutnyttjandet, är ett viktigt mått för de enskilda anläggningarna för att mäta lönsamhet och planera verksamheten. Kapacitetsutnyttjandet säger också något om en regions förmåga att ställa om och möta en plötslig ökad efterfrågan. Det är också ett viktigt mått vid planerade nyetableringar.

Kapacitetsutnyttjande (bäddar) på hotell, stugbyar och vandrarhem. Antal gästnätter.

Diagram

Statistiken avser det totala antalet gästnätter på hotell, stugbyar och vandrarhem, Sverige juni–aug 2015.

Midsommar firar vi hemma med vänner

Under midsommarafton, 19 juni 2015, var beläggningsgraden så pass låg som 44,3 procent. Att många bäddar stod tomma trots storhelgen kan kanske tyckas något förvånade, men midsommar är en helg som för många innebär firande på hemmaplan eller landstället tillsammans med släkt och vänner.

Hallands och Västra Götalands län är heta mål under midsommarafton sett till beläggningsgrad. Halland ligger i topp med en beläggning på 60,1 procent av de disponibla bäddarna. Västernorrland län ligger i botten med en beläggningsgrad på 21,1 procent.

Beläggningsgrad uppdelat efter län

Midsommarafton 2015
Hallands län60,1
Västra Götalands län57,1
Östergötlands län51,8
Kalmar län50,9
Stockholms län50,6
Blekinge län49,2
Skåne län48,3
Södermanlands län44,0
Jönköpings län40,3
Värmlands län38,2
Örebro län38,2
Gotlands län38,2
Dalarnas län36,6
Västmanlands län32,7
Norrbottens län30,9
Kronobergs län29,4
Gävleborgs län29,1
Jämtlands län28,0
Uppsala län26,7
Västerbottens län23,3
Västernorrlands län21,1
Riket44,3
Sommarsnitt, riket*51,0

*Juni, juli, augusti

Etiketter