Till innehåll på sidan

Arbetsställenummer till arbetsgivardeklaration på individnivå

Arbetsgivare med minst två arbetsställen ska redovisa arbetsställenummer i arbetsgivardeklarationer på individnivå och i kontrolluppgifter som skickas till Skatteverket. Här finns information om hur du hittar aktuella arbetsställenummer, samt hur du ska registrera nya, övertagna eller ändrade arbetsställen.

Ett arbetsställe är en adress, fastighet eller grupp av närliggande fastigheter där företag bedriver stadigvarande verksamhet och har anställd personal, även om det bara är på deltid. Varje arbetsställe har ett arbetsställenummer där respektive anställd ska redovisas.

Hur du redovisar arbetsställenummer för de anställda

Huvudregeln:

Huvudregeln är att arbetsstället är den plats där den anställda utför huvuddelen av sitt arbete. Därför är arbetsgivarens lokaler normalt det arbetsställe som ska redovisas för anställda på kontor, i fabrik, verkstad, butik och liknande.

Det har blivit vanligt att arbeta på distans, från bostaden eller någon annan plats, som inte är i arbetsgivarens lokaler.

Om en anställd har tillgång till en arbetsplats i arbetsgivarens lokaler antas den anställda ha sitt arbetsställe där. Det gäller även om det finns möjlighet att arbeta på andra platser mer än 50 procent av arbetstiden.

Alternativregeln:

Om en anställd utför arbete under förflyttning eller på arbetsplatser som hela tiden växlar, men utgår från något av arbetsgivarens arbetsställen, väljs det arbetsställe där den anställda hämtar och lämnar arbetsmaterial eller förbereder och avslutar sina arbetsuppgifter.

Undantagsregeln:

Om varken huvudregeln eller alternativregeln stämmer med den anställdas sätt att arbeta kan undantagsregeln bli aktuell. Det gäller när det inte är möjligt att peka ut något naturligt arbetsställe hos arbetsgivaren därför att den anställda arbetar på skiftande arbetsplatser och sällan besöker arbetsgivarens lokaler. I detta fall ska så kallade särskilda nummer användas vid redovisning av arbetsställenummer.

Särskilda nummer för arbetsgivardeklaration på individnivå

Exempel på vad som inte räknas som arbetsställe och där ett särskilt arbetsställenummer ska användas i stället:

  1. Tillfälliga arbetsplatser, tex mobila anläggningar, byggarbeten, kortvariga pop-up butiker och foodtrucks.
  2. Obemannade grustag och bensinstationer.
  3. Hemmet/hemadresser, tex säljare och distansarbetare.
  4. Rörlig verksamhet tex personlig assistans och personaluthyrning.

Bedömningen ska alltid först göras utifrån huvudregeln och därefter alternativregeln. Först om de reglerna inte är tillämpliga ska undantagsregeln användas.

Om ditt företag endast har ett arbetsställe behöver du inte ange något arbetsställenummer i arbetsgivardeklarationer på individnivå eller i kontrolluppgifter till Skatteverket. Om ditt lönesystem kräver ett värde kan du ange 1.

SCB:s uppgift om arbetsställenummer är inte likställt med varken Skatteverkets uppgift om tjänsteställen eller Svenskt Näringslivs arbetsplatsnummer.

Vilka anställda omfattas?

Arbetsställenummer ska anges för samtliga personer som utfört arbete och där arbetsgivare har betalat kontant bruttolön eller annan ekonomisk ersättning. Det gäller även för personer som har slutat eller bytt arbetsställe. För personer som har slutat eller bytt arbetsställe under den period redovisningen avser anges det arbetsställe där personen senast arbetade.

Hur ser ett arbetsställenummer ut?

Ett arbetsställenummer är utformat på följande sätt:

  • Numret består av 1 till högst 5 siffror.
  • Enbart nollor (00000) används inte.

Hur får jag ett arbetsställenummer?

Under november månad får alla företag som haft två eller fler arbetsställen under året en förteckning från SCB över de arbetsställenummer som finns registrerade i SCB:s Företagsdatabas (FDB).

Saknar du som arbetsgivare ett eller flera arbetsställenummer kontakta oss gärna på foretag@scb.se. Detta gäller även om ditt företag övertagit, överlåtit, lagt ned eller startat nya arbetsställen under året.  De arbetsställenummer ni använder behöver vara registrerade på SCB.

I april varje år skickas en kompletteringsblankett ut till arbetsgivare

  • som inte angett arbetsställenummer i arbetsgivardeklarationer eller i kontrolluppgifter.
  • som har angett arbetsställenummer som inte stämmer överens med SCB:s uppgifter om arbetsställe och arbetsställenummer.

Var ska arbetsställenumret redovisas?

Arbetsställenumret ska redovisas både i arbetsgivardeklarationer på individnivå och i kontrolluppgifter i fältkod 060. Uppgiften ska lämnas varje månad i arbetsgivardeklarationerna på individnivå eller senast i januari året efter inkomståret i kontrolluppgifterna.

Hur använder SCB uppgifterna om arbetsställe och arbetsställenummer?

Uppgifterna om arbetsställenummer används av SCB för officiell statistik om bland annat sysselsättning och lönesummor. Genom att de anställda kopplas till ett specifikt arbetsställe som finns i SCB:s Företagsdatabas kan de sysselsatta fördelas på region och bransch. Statistiken är ett viktigt underlag för planering och beslut på olika nivåer i samhället.

Uppgiftsskyldighet gäller för arbetsgivare

SCB kontrollerar uppgifter om arbetsställenummer enligt lagen (1984:533) om arbetsställenummer. Uppgiftsskyldighet för arbetsgivare att ange arbetsställenummer i kontrolluppgiften eller arbetsgivardeklarationen finns reglerad i Skatteförfarandelagen (2011:1244).