Till innehåll på sidan

Redaktionellt

Ägg sticker ut i prisökning på påskmat

Senast uppdaterad: 2023-03-30

Traditionell påskmat som ägg har stigit rejält i pris under det senaste året. Förr om åren brukade äggpriset sänkas inför påsk, men den trenden bröts i fjol.

Just nu pågår priskampanjer hos flera matjättar och eventuella förändringar syns först i statistiken om ett par månader. Totalt sett har livsmedelspriserna stigit med 22 procent under de senaste 12 månaderna, enligt SCB:s konsumentprisindex. Tittar man närmare på priset på varor som många köper inför påsk är uppgången ännu större.

– Äggpriset sticker ut, det har ökat med 30,9 procent senaste 12 månaderna. Priset på ägg brukar oftast sänkas runt jul och påsk. Men i fjol förändrades det, i april 2022 ökade priset på ägg med 3,4 procent, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

Inte lika stark uppgång

Även om livsmedelspriserna har stigit de senaste 12 månaderna finns det varor som inte följer med lika starkt i uppgången. Priset på potatis, sill, choklad, lamm, kaviar och godis har inte stigit lika mycket som andra varor.

– Alla varor har ökat i pris på SCB:s påskbord de senaste 12 månaderna. Den produkt som har ökat minst i pris är gravad/rökt laxfilé, som har ökat med 10,8 procent, säger Carl Mårtensson.

Prisutveckling i procent 12 månader (februari 2022 – februari 2023)

Ägg 30,9
Kyckling (fjäderfän) 25,7
Godis (konfektyr) 17,3
Sill 16,7
Kaviar 16,1
Lamm 15,9
Potatis 15,8
Choklad 15,3
Gravad/rökt laxfilé 10,8

Konsumtionen av olika livsmedel förändras, nya mattraditioner och konsumtionsmönster sätter också sina spår i prisstatistiken.

Under de senaste 20 åren har livsmedelspriserna totalt stigit med 71 procent, vilket är mer än vad konsumentprisindex har ökat med under perioden. I ett längre tidsperspektiv förändras bilden av prisutvecklingen för en del påskmat.

Nästan en fördubbling

Bland varorna som finns på SCB:s påskbord är det priset på sill och ägg som nästan har fördubblats under de senaste 20 åren. Priset på potatis och gravad/rökt laxfilé har ökat mer än 100 procent. För choklad och godis är prisökningen 37 respektive 46 procent, medan priset på kaviar har klättrat 25 procent.

Prisutveckling för varor på påskbordet på 20, 10 och 1 år, i procent

påskdiagram 1.png

20 år avser februari 2003 – februari 2023, 10 år avser februari 2013 – februari 2023 och 1 år avser februari 2022 – februari 2023.

– Fisk och skaldjursprodukter har över tid ökat mer i pris jämfört med andra livsmedelsprodukter. På tio år har sillen ökat med 64 procent som exempel, säger Carl Mårtensson.

Fakta: om statistiken

Konsumentprisindex (KPI) mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen i Sverige.

Priserna som mäts är de som konsumenterna faktiskt betalar. I statistikdatabasen finns statistik om prisutvecklingen för såväl övergripande varu- och tjänstegrupper som för enskilda produkter.

Länkar

Matpriserna har stigit även för dagligvaruhandeln

Historisk ökning av matpriserna senaste året

Konsumentprisindex (KPI) efter produktgrupp i statistikdatabasen

Konsumentprisindex (KPI) efter varu-/tjänstegrupp i statistikdatabasen

Matpriser påverkas mindre av krympflation

Konsumentprisindex (KPI)

Fler nyheter, pressmeddelanden och artiklar från SCB

Prenumerera på pressmeddelanden från SCB

Bevaka nyheter från SCB