Till innehåll på sidan

Vår rekryteringsprocess

Här kan du läsa hur det går till när du söker jobb hos oss på SCB.

Ansökan

Om du är intresserad av en utannonserad tjänst behöver du skicka in en ansökan som består av ett personligt brev och ditt CV. Beskriv så tydligt du kan din erfarenhet och kompetens utifrån vad som efterfrågas i annonsen. Vi arbetar med rekryteringssystemet ReachMee vilket innebär att du registrerar ditt CV och brev i en databas.

Urval

När ansökningstiden har gått ut gör vi ett urval baserat på hur väl du uppfyller de kvalifikationskrav som finns för tjänsten och den samlade kompetens du beskrivit i ditt brev och CV.

Intervju

När urvalet är klart börjar vi kalla till intervju. Vi har oftast två intervjuer och i den första går vi tillsammans igenom dina kvalifikationer och du får mer information om oss och tjänsten. Om du går vidare till en andra intervju kommer fokus att ligga på dina personliga egenskaper. Någon gång under processen får du träffa rekryterande chef och en representant från personalavdelningen. Beroende på tjänst kan du också träffa andra chefer, medarbetare eller blivande kollegor.

Tester och referenser

Ibland vill vi att du gör ett personlighetstest eller arbetsprov. Om du är en av våra slutkandidater vill vi också ha referenser.

Återkoppling

Efter intervjuerna gör vi en slutlig bedömning och är du vår slutkandidat är vi glada över att kunna ge dig ett anställningserbjudande. Har du inte kallats till intervju får du ett besked när rekryteringsprocessen är genomförd.

Säkerhetsklassning

Vissa tjänster är säkerhetsklassade och om så är fallet anges det i annonsen. Då krävs svenskt medborgarskap och vi gör även en säkerhetskontroll, bland annat en slagning i polisens belastnings- och misstankeregister.