
SCB:s visuella identitet
Version 1.0
- Publicerad:
- 2024-07-18
- Senast uppdaterad:
- 2024-11-04
Introduktion
SCB:s visuella identitet är vägledande i hur vi använder färg, form och bild i vår kommunikation. Var vi än syns kommunicerar vi med samma visuella språk.
Det här dokumentet innehåller riktlinjer som förenklar hanteringen av den visuella identiteten och gör det enkelt att förstå hur de olika delarna ska användas och i vilka sammanhang.
Logotyp
Om logotypen
Logotypen är unik och omsorgsfullt designad. Den är en central beståndsdel i vår kommunikation och utgör ankaret i den visuella identiteten.
Logotypens ursprung sträcker sig tillbaka till 60-talet, med minimala förändringar sedan dess.
Den bör alltid vara med när SCB är avsändare.
Ladda ner SCB:s logotyp (Zip, 2,8MB)
Friyta
Logotypen ska hanteras med varsamhet. Använd specificerad friyta för att säkerställa att den inte hamnar för nära text eller andra element.
Logotypens marginaler och friyta definieras av 1 X.
2X = höjden på bokstaven “B” i logotypen.
Placering av logotyp
Den primära placeringen av logotypen är i det nedre vänstra hörnet.
Logotypen indikerar tydligt att vi är avsändaren och det är viktigt att den inte konkurrerar med andra element. Om det krävs kan den flyttas till en sekundär placering i det övre vänstra hörnet.
Logotypen är inte helt geometrisk och ska därför placeras optiskt på baslinjen alternativt topplinjen, se exempel till höger.
Exempel på logotypens placering på stående format.
Exempel på logotypens placering på liggande format.
Optiskt placering längs baslinjen används vid primär placering.
Optiskt placering längs topplinjen används vid sekundär placering.
Alternativ placering av logotyp
I de fall där vi är den enda avsändaren, till exempel i den sista bilden i en film eller broschyr, kan logotypen också vara centrerad.
Exempel på logotypens placering på stående format.
Exempel logotypens placering på liggande format.
Färghantering av logotyp
Logotypen ska primärt vara mörkblå eller vit.
Bakgrunden avgör vilket av alternativen som passar bäst, på ljusare bakgrunder ska den mörka logotypen användas och vice versa.
I undantagsfall kan en svart logotyp användas, bland annat i print där allt är svartvitt eller i andra appliceringar där det inte går att använda den mörkblå färgen.
Do’s & dont's
Här finns exempel på hur logotypen ska användas och hur den inte ska användas. De överstrukna rutorna visar hur den inte ska användas.
Do's
Vit logotyp används på mörkblå och blå bakgrund. Mörkblå logotyp används på ljusblå bakgrund. Det är viktigt med bra kontrast när logotypen ligger på en bild.
Dont's
Vit logotyp ska inte användas på ljusblå bakgrund och mörkblå logotyp inte på blå bakgrund. Blå logotyp ska inte användas på ljusblå bakgrund. Undvik dålig kontrast när logotypen ligger på en bild.
Ladda ner logotypen
Filen du kan ladda ner här innehåller SCB:s logotyp i formaten svg, png och eps.
Typografi
Typsnitt
Vårt typsnitt heter Inter och är en mångsidig sans-serif som utmärker sig för sin läsbarhet både i digitala och tryckta format. Det har en bra balans mellan funktionalitet och estetik.
Typsnittet används i tre olika vikter, bold, semibold och regular.
Inter Bold
Inter Semibold
Inter Regular
Reservtypsnitt
Om det inte går att använda Inter på grund av tekniska begränsningar används istället Arial. Arial Bold används för rubriker, mellanrubriker, länkar och ingresser. Arial Regular används för brödtext.
Arial Bold
Arial Regular
Typsnittsvikter
För att skapa tydlighet och hierarki i använder vi olika typsnittsvikter.
Bold används i rubriker och underrubriker för att framhäva dem. Semi bold används i ingresser och kortare texter vilket ger dem tyngd mellan rubriker och brödtext.
Regular används i löpande brödtext och informativa texter vilket säkerställer läsbarhet och tillgänglighet.
1. Rubrik
Inter Bold
2. Ingress
Inter Semibold
3. Brödtext
Inter Regular
4. Underrubrik
Inter Bold
5. Fotnot
Inter Semibold
6. Infotext
Inter Regular
Typsnittstrappa
Typsnittstrappan är vägledande i hanteringen av rubriker och texter, samt relationen mellan dem.
Ett konsekvent användande av typografin skapar en igenkänning mellan olika sidor och ger ett lugnare helhetsintryck.
Tydliga hierarkier hjälper dessutom användaren att snabbare avkoda, värdera och ta till sig innehållet. Genom att variera text- och rubrikstorlekar kan innehållet viktas på rätt sätt.
Rekommenderade textstorlekar för A4-format
1. Titel
Inter Bold
Teckenstorlek: 40/44 pt
Teckenavstånd: -30
2. Rubrik
Inter Bold
Teckenstorlek: 28/32 pt
Teckenavstånd: -30
3. Ingress
Inter Semibold
Teckenstorlek: 12/15 pt
Teckenavstånd: -25
4. Brödtext
Inter Regular
Teckenstorlek: 10/14 pt
Teckenavstånd: -25
5. Infotext
Inter Regular/Semibold/Bold
Teckenstorlek: 7/9 pt
Teckenavstånd: -15
Exempel på textstorlekar
1. Infotext
Inter Semibold
Teckenstorlek: 7/9 pt
Teckenavstånd: -15
2. Rubrik
Inter Bold
Teckenstorlek: 28/32 pt
Teckenavstånd: -30
3. Ingress
Inter Semibold
Teckenstorlek: 12/15 pt
Teckenavstånd: -25
4. Brödtext
Inter Regular
Teckenstorlek: 10/14 pt
Teckenavstånd: -25
5. Underrubrik
Inter Bold
Teckenstorlek: 10/14 pt
Teckenavstånd: -25
6. Infotext
Inter Semibold
Teckenstorlek: 7/9 pt
Teckenavstånd: -15
Färghantering
Våra primära färger på text är mörkblå och vit. För att skapa ett mjukare uttryck använder vi mörkblå som primär textfärg.
Nyansen av mörkblått är tillräckligt mörk för att säkerställa god läsbarhet men ger samtidigt en rundare framtoning än om den hade varit svart. Det hjälper till att lätta upp sidor som exempelvis innehåller mycket text.
För optimal läsbarhet på mörka bakgrunder ska texten vara vit.
Färger
Färgpalett
Basen i färgpaletten består av fyra olika blåa nyanser. Accentfärgerna rosa, grön och orange tillför variation och lekfullhet. Accentfärgerna ska användas sparsamt och hanteras som kontraster till den blå skalan. Undantaget är våra infografiker på Instagram, där de kan användas mer frikostigt.
Den ljusblå och ljusbeiga tonen ska främst användas som bakgrundsfärger i olika element som exempelvis inforutor.
Det finns en utökad färgpalett som kan användas till illustrationer i infografikerna.
Blå 4
HEX: #F0FAFF
CMYK: 15.0.0.0
PMS: 657 C/U
Blå 3
HEX: #B8E7FF
CMYK: 30.0.0.0
PMS: 291 C/U
Blå 2
HEX: #1F44FF
CMYK: 100.55.0.0
PMS: 293 C/U
Blå 1
HEX: #0F0865
CMYK: 100.90.0.20
PMS: 662 C/U
Rosa 2
HEX: #FFD6FF
CMYK: 0.25.0.0
Rosa 1
HEX: #FFBAFF
CMYK: 0.50.0.0
Grön 2
HEX: #C1FAC9
CMYK: 24.0.24.0
Grön 1
HEX: # 21CA7B
CMYK:
Röd 2
HEX: #FFD3C2
CMYK: 0.23.23.0
Röd 1
HEX: #F66228
CMYK: 0.70.100.0
Beige
HEX: #F9F8EF
CMYK: 0.0.5.3
Utökad färgpalett
Berskrivning.
Primary
Secondary
Tertiary
Error
Neutral
Neutral Variant
Färganvändning
Den blå primärfärgen bör alltid vara närvarande i vår visuella kommunikation.
Färgerna i paletten kan anpassas efter olika sammanhang, för ökad synlighet i vissa kanaler kan de intesifieras, och vice versa där de behöver vara mer subtila.
Grafiska element
Grafik
De grafiska elementen i 3D bygger på enkla former med inspiration från diagrammens värld.
Formerna knyter an till statistikens roll i samhället, där helheten för tankarna till ett samhälle i ständig förändring.
Så använder vi grafiken
Genom att använda 3D-grafiken får vi ett visuellt uttryck som bidrar till igenkänning.
Grafiken används i de fall när vi pratar om SCB och vår statistik, inte när vi presenterar data.
Den kan användas i två lägen, utzoomad och inzoomad. När den utzoomade varianten används ska den vara utfallande i två av fyra kanter för att upplevas som grundad och stabil. Den inzoomade varianten ska vara utfallande i alla fyra kanter.
Med hjälp av grafiken kan vi förlita oss mindre på bilder i vår kommunikation, men samtidigt arbeta med vårt egna visuella manér.
Exempelutsnitt på utzoomad grafik.
Exempelutsnitt på inzoomad grafik.
Grafiken inzoomad
För att maximera användingen av vår 3D-grafik går det att också att välja ut mindre, inzoomade utsnitt. Det gör manéret extra flexibelt och möjligt att återänvända på olika sätt.
Exemplen till höger visar hur den inzoomade 3D-grafiken kan användas på omslag till rapporter.
Exempel på hur grafiken kan användas
Exemplen visar hur 3D-grafiken kan användas i presentationer, sociala medier, broschyrer och affischer.
Grafiken ska alltid vara utfallande i minst två av fyra sidor
Illustrationsmanér
Illustrationsmanér
Vårt illustrationsmanér är framtaget för att förmedla statistik på ett människonära och lättsamt sätt, framför allt i våra infografiker.
Illustrationerna är lätta att återanvända eftersom olika element kan bytas ut för att skapa variation. Det gör det också enkelt att utveckla manéret och lägga till nya element.
Illustrationerna ska alltid vara placerade på samma yta med gradient för att ge dem en tydlig inramning.
Återanvändning
Illustrationsmanéret är uppbyggt för att kunna återanvändas, vilket exemplen till höger visar.
Genom att behålla basformerna, som ansiktet hos en person, går det snabbt att byta ut till exempel frisyr och accesoarer för att skapa en ny.
Färgkombinationer
Infografikerna är primärt blåa, men kan också innehålla andra färger ur den utökade färgpaletten för att skapa variation och detaljrikedom.
Bakgrunderna kan vara i följande färger:
- Ljusblå #DBF3FF
- Ljusrosa #FFE5FF
- Ljust beige #F9F8EF
- Ljusgrön #CFFCD3
Do’s & dont’s
För igenkännig krävs en konsekvent hantering av illustrationsmanéret.
I huvudsak handlar det om att återanvända grundformerna och färgerna på rätt sätt.
Exemplen till höger visar att färger som är för mörka och mättade skapar dålig kontrast mot den primära blåa färgen i illustrationerna.
Do's
Illustration på ljusgrön, ljusrosa och ljusblå bakgrund.
Dont's
Illustrationerna ska inte användas på mörka bakgrunder eller på orange bakgrund. Textstorlekar och linjer ska konsekvent ha samma storlek och tjocklek.
Ikonografi
Ikonografimanér
Ikonerna fungerar inte som funktionsikoner, utan fyller en vägledande funktion. De ska alltid användas i kombination med en förklarande text.
Ikonerna är halvtransparenta och bör därför enbart ligga på vår ljusaste blå eller vit bakgrund.
Så använder vi ikonerna
Ikonerna fungerar bra både i stora och mellanstora storlekar. De ska inte användas under 48 px. I så små storlekar ska funktionsikonerna användas istället.
Stora ikoner
Mellanstora ikoner
Bilder
Bildmanér
Vi har ett brett och tillåtande bildmanér, men det är samtidigt sammanhållet i färgton och bildval. Den röda tråden går igenom oavsett om det är landskap, porträtt eller stilleben.
Ledord för manéret är dokumenterande och vardagsnära. För den som ser bilden ska den kännas bekant och familjär.
Eftersom vi har ett relativt stort bildbehov, men inte äger så mycket egna bilder, behöver vi tänka brett i hur vi väljer bilder men ändå hålla oss till våra ledord.
AI-genererade bilder
SCB bör inte arbeta med AI genererade bilder. Vi strävar efter att SCB:s bilder ska kännas verklighetsnära och spegla samhället.
Färgton
Färgtonerna i bilden är viktiga för att skapa en tydlig röd tråd. De bör ha primärt blåa accenter men gärna också inslag av grönt, orange och rosa.
Exemplen till höger visar hur man kan tänka med färgerna. Personen i fokus på bilden kan ha en blå skjorta eller så kan det finnas en orange eller grön detalj någonstans.
Vägledning vid val av bild
När vi använder bilder i vår kommunikation är det bra att fundera på vilket perspektiv vi vill förmedla, vill vi visa individen i en vardagsnära situation, eller ett fenomen på samhällsnivå.
Perspektivet och vad vi vill berätta avgör vilken bild väljer, om den är mer nära eller utzoomad.
Om vi försöker hålla oss till principerna kring färgtoner och val av perspektiv och motiv, så kommer bildspråket bli tydligt och sammanhållet.
Exempel
Svenskt spannmål
Sveriges bönder
Priset på livsmedel
Bilder vi ska undvika
Vi vill undvika bilder som kan upplevas som för generiska, opersonliga eller allmängiltiga, som i exemplen till höger. Den typen av bilder förstärker inte vår kommunikation på det sätt vi vill utan gör att vi förlorar den röda tråden i bildmanéret.
Mediabank
SCB har en mediabank där du bland annat hittar bilder, filmer och illustrationer. Som anstäld på SCB kan du nå mediabanken via intranätet Inblick.
Layout
Gridsystem
Vår generella grid bygger på 12 kolumner och 10 rader. Det skapar stor flexibilitet och fungerar för en rad olika typer av appliceringar. Vi använder samma upplägg på samtliga stående format med liknande proportioner. Vid väldigt långsmala stående format kan kolumnerna minskas i antal från 12 till 4. Observera att det endast får ske i undantagsfall.
Stående format A4
Genom att lämna luft till vänster om huvudspalten skapar vi utrymme för extra information som relaterar till innehållet.
Huvudrubriker tar upp maximalt 8 spalter av 12 och vänsterställs. Vid behov kan vi även lägga till exempelvis adress eller liknande information, i relation till logotypen.
1. Kontakt/Info
2. Huvudrubrik
3. Etikett
4. Huvudspalt/Innehåll
5. Logotyp
6. Adress
Samarbeten
Om vi producerar innehåll med andra organisationer eller myndigheter ska deras logotyper aldrig överstiga höjden av vår egen.
I de fall där logotyperna ska synas på samma sida bör de ligga på samma linje och vara i höjd med vår egen logotyp.
Omslag
De visuella riktlinjerna omfattar två typer av standardomslag. Båda layouterna följer en enhetlig struktur, med en tydlig rubrik och underrubrik placerad i toppen, samt en dedikerad bildyta för vår 3D-grafik.
De övre omslagen utnyttjar vår 3D-grafik i ett utzoomat läge med blå nyanser och dynamiska accentfärger.
De nedre omslagen använder sig av en inzoomad version av 3D-grafiken. Detta bibehåller vår stil och känsla men ger flexibilitet för att skapa en mängd olika visuella uttryck, vilket ger våra omslag en dynamisk och anpassningsbar design.
Sociala medier
Kanalerna vi använder
Vi använder oss av sociala medier för att nå ut med vår statistik. Kanalerna som vi jobbar mest med är Instagram och LinkedIn.
På Instagram använder vi oss av animerade infografiker för att göra statistiken mer tillgänglig och relaterbar. På LinkedIn lyfter vi SCB som arbetsgivare samt annat innehåll som exempelvis webbinarier, lediga jobb och redaktionellt innehåll.
På Instagram har vi olika mallar för hur infografikerna kan se ut: illustration, diagram, stor siffra och topplista.
Alla infografiker består av en huvudrubrik, underrubrik, källa och/eller disclaimer.
Illustrationerna innehåller alltid en bubbla med en siffra eller en text inuti. Den stora siffran är alltid centrerad.
Instagram basmall
I exemplet till höger finns ser vi mallen för en infografik med alla olika komponeter, texter, bubbla samt yta för illustration.
Orginalmallarna finns i ett Illustrator-dokument. Där finns också fler exempel på variationer med till exempel flerradig text och en mindre sifferbubbla.
1. Rubrik
Inter Bold 86 pt
2. Underrubrik
Inter Regular 46 pt
3. Siffra
Inter Bold 86 pt
4. Siffertext
Inter Regular 32 pt
5. linjetjocklek
6pt
6. Säkerhetsområde
7. Liten text
Inter Regular 24 pt
8. Höjd
1200 px
Instagram: Stor siffra
Stor siffra används när vi vill kommunicera en specifik siffra.
1. Stor siffra
Inter Bold 480 pt
Kontakt
Har du frågor eller behöver vägledning kring SCB:s visuella identitet, hör gärna av dig till:
Emanuel Penje
emanuel.penje@scb.se
Love Jacobsson
love.jacobsson@scb.se