Till innehåll på sidan

Frågor och svar om MONA

Här besvaras vanliga frågor från användare av MONA (Microdata Online Access) på ett kort och okomplicerat sätt. Om du inte hittar svar på just din fråga är du välkommen att kontakta MONA-supporten. Mer information om hur MONA fungerar finns i vår FAQ i MONA Info som ligger direkt under din startmeny i MONA när du har loggat in.

Inloggningsrelaterade frågor

Jag har tappat bort mina användaruppgifter, kan jag få nya?

Meddela MONA-supporten omgående om du tror att någon annan kan ha kommit över dina inloggningsuppgifter så låser vi ditt konto. Om du bara har glömt dina inloggningsuppgifter ska du kontakta vår support. Om du har glömt ditt lösenord skickar vi ett nytt med rekommenderad post. Ange till vilken adress du vill att lösenordet ska skickas.

Kan jag fortfarande använda MONA om jag åker utomlands?

Enligt användarvillkoren får MONA enbart användas inom EU, EES eller av EU-kommissionen godkända tredje länder för överföring. Det är inte tillåtet att använda MONA från en svensk ambassad eller konsulat i ett tredje land som inte är godkänt för överföring. Det är inte heller tillåtet att använda en nätuppkoppling (VPN) som innebär att trafiken mellan datorn och MONA sker via tredje land som inte är godkänt.

Vilka tredje länder som är godkända av EU-kommissionen framgår på EU-kommissionens hemsida (engelska)

Adequacy decisions | European Commission (europa.eu)

Det är inte tillåtet att använda MONA från USA eller Kanada.

Jag ska ändra lösenord, vilka regler gäller?

Det lösenord som du själv valt är giltigt i två år. Du kan ändra lösenord när du vill genom att öppna MONA:s fjärrskrivbord och trycka ned Ctrl+Alt+End, men om du inte bytt efter två år måste du ändra till ett nytt. När du haft samma lösenord i två år får du en uppmaning vid inloggningen att ändra ditt lösenord. Du ska välja ett unikt lösenord som du inte använder i andra system. Om du valt ett unikt lösenord påverkas inte säkerheten i MONA, om lösenord till dina andra system skulle komma på avvägar. Lösenordet får inte bestå av endast ett ord som finns i ordlistor och får inte heller innehålla ditt användarnamn i MONA.

Mer information om hur viktigt det är med bra lösenord hittar du på Internetstiftelsen:

Är det inte dags att bry dig lite mer om dina lösenord? 

Lösenordet i MONA måste innehålla minst 12 tecken och tecken från minst tre av nedanstående kategorier:

  • Gemener (a-z)
  • Versaler (A-Z)
  • Siffror (0 - 9)
  • Specialtecken (icke alfanumeriska tecken):
    ~ ! @ # $ % ^ & * _ - + = ` | \ ( ) { } [ ] : ; " ' < > , . ? /

Varför avbryts min MONA-session?

Efter 30 min inaktivitet blir du utloggad ur MONA, men du har möjlighet att återuppta sessionen genom att logga in igen. Efter ytterligare 16 timmar avbryts sessionen helt och du riskerar att förlora arbete som inte sparats.

Om blir utloggad tidigare än så bör du genomföra följande felsökning:

1. Se till att webbläsarfönstret med inloggningen inte stängs.
2. Undersök om felet kvarstår med en annan webbläsare.
3. Kontrollera om det några inställningar för energisparläge som kan orsaka att datorn sätts i viloläge/låses efter en viss tid.
4. Undersök om problemet kvarstår från en annan dator och/eller via uppkoppling från ett annat nätverk.
5. Prova kabelanslutning istället för trådlöst nätverk.
6. Om inget av dessa förslag löser problemet, kontakta MONA-supporten.

Programvaror 

Är det möjligt att få tillgång till andra programvaror än de jag redan har i MONA?

Vilka tillgängliga programvaror som finns i MONA kan du se i MONA Info som ligger direkt under din startmeny i MONA. MONA-supporten kan lägga till programvara på din startmeny. Om du önskar någon annan programvara som inte finns på listan över tillgängliga programvaror kan du kontakta MONA-supporten så undersöker vi om den är möjlig att installera.

Tillgängliga programvaror för MONA

Hur gör jag för att läsa in data från SQL till SAS, STATA, SPSS eller R?

Se handledning för respektive program i MONA Info som ligger direkt under din startmeny i MONA.

Går det att installera programpaket för STATA?

Ja, men inte själv. Kontakta MONA-supporten så installerar vi det.

Går det att installera programpaket för R?

Ja, men inte själv. Dessutom installeras väldigt många paket redan från början så kolla först om det paket du vill ha redan finns. Kontakta vår support om det paket du vill ha inte finns.

Övriga frågor

Får jag ladda ner sammanställningar/aggregerat från MONA där det finns celler med endast en eller några få observationer?

Enligt användarvillkoren är det inte tillåtet att ta ut mikrodata ur MONA. Du ansvarar själv för att de uppgifter du tar ut ur MONA inte innehåller mikrodata. Mikrodata avser enskilda objekt, till exempel personer, företag, arbetsställen, skolor eller annat.

Aggregerade data kan innehålla celler med ett fåtal objekt. Det är tillåtet att ladda ner sådana aggregerade data. Men kom ihåg att uppgifterna skyddas av sekretess hos er och det är ert ansvar att röjandekontrollera uppgifterna innan de redovisas. Om du behöver vägledning finns mer information samt en rapport om röjandekontroll på SCB:s webbplats: Röjandekontroll – viktig för statistikens kvalitet (scb.se)

Får jag ladda ner syntetiska/simulerade mikrodata?

Syntetiska mikrodata får laddas ner om de inte är direkt eller indirekt hänförliga till en enskild individ, företag eller annat objekt. Även om inga ursprungliga uppgifter återfinns i det syntetiska mikrodatamaterialet kan mönster som utgör risk för röjande finnas kvar. Att skapa syntetiska mikrodata som inte riskerar att röja någon och samtidigt ger liknande analysresultat är därför mycket svårt. Syntetiska mikrodata där det finns risk för röjande skyddas av sekretess antingen av Offentlighets- och sekretesslagen (myndigheter) eller av sekretessförbehåll (privata). Mikrodata som skyddas av sekretess får den enskilde användaren enligt användarvillkoren inte själv ladda ner. SCB kan inte bistå med kontroll av syntetiska data, det ansvaret ligger på ansvarig organisation. 

Går det att använda egna filer i MONA?

Ja, det är tillåtet att lämna uppgifter till SCB för införande i MONA som är nödvändiga/har samband med övriga bearbetningar i MONA.  För mer information om hur man för in filer se ”MONA info” inne i MONA.

Notera att alla filer kontrolleras av MONA-supporten innan de flyttas in. Filer innehållande skadlig programkod accepteras inte.

Vilka öppettider har MONA-supporten?

Se aktuella öppettider på scb.se/mona eller längst ner på denna sida.

Kontakt

MONA-supporten

Telefon
010-479 64 20
Vardagar
09.00–11.30, 12.30–15.00

Stängt den 1 maj
Stängt den 9 och 10 maj
Stängt 7 juni
Stängt 18 juni
E-post
mona@scb.se