Till innehåll på sidan

Pressmeddelande

Maten nästan 26 procent dyrare än hösten 2021

Senast uppdaterad: 2023-11-20

Matpriserna i Sverige har stabiliserats efter en ovanligt lång period av uppgångar som inleddes i slutet av 2021. Livsmedel är nu nästan 26 procent dyrare än i november 2021, visar nya beräkningar från SCB. Kaffe, te och kakao, fisk samt oljor och fetter är varugrupperna som ökat mest i pris.

I april i år sjönk de genomsnittliga priserna på livsmedel för första gången sedan i november 2021. Däremellan hade priserna gått upp 16 månader i följd.

– Mellan december 2021 och mars 2023 steg priserna på livsmedel med i genomsnitt 1,5 procent i månaden. Totalt gick priserna upp med 26,8 procent på 16 månader, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

Han fortsätter:

– För att sätta ökningen i perspektiv kan man titta på hur det såg ut de närmast föregående åren. Från november 2019 till november 2021 steg livsmedelspriserna bara med 1,8 procent.

Stabilare priser

Sedan i våras har priserna både stigit och sjunkit mellan olika månader – men överlag varit stabila. I oktober i år var priserna på livsmedel 25,9 procent högre än i november 2021.

– Det innebär i praktiken att dagens matprisnivåer sattes under de 16 raka månaderna med prisökningar.

Prisutveckling på livsmedel sedan november 2021

Stigit mer än KPI

Jämfört med november 2021 har den genomsnittliga prisnivån på varor och tjänster stigit med 17,5 procent, enligt SCB:s Konsumentprisindex (KPI), som används för att mäta Sveriges inflation. Under samma period har priserna ökat mer än så inom alla varugrupper under livsmedel och alkoholfria drycker utom en: mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuice, som stigit i pris med 15,8 procent.

– Kaffe, te och kakao är varugruppen som stigit mest i pris sedan november 2021, med 34 procent. Därefter kommer fisk med en prisökning på 33,5 procent.

Samtliga produkter under livsmedel och alkoholfria drycker i KPI har gått upp i pris jämfört med november 2021.

– Apelsiner och tomater är produkterna som ökat mest i pris. De har blivit nästan 89 respektive 80 procent dyrare sedan november 2021. I andra änden finns vindruvor och djupfryst frukt och bär som stigit lite drygt 4 procent i pris.

Prisutveckling november 2021–oktober 2023

Varugrupp Utveckling (%)
Bröd och övriga spannmålsprodukter 24,0
Kött 22,2
Fisk 33,5
Mjölk, ost och ägg 26,2
Oljor och fetter 32,3
Frukt 26,8
Grönsaker 30,7
Sötsaker och glass 24,1
Övriga livsmedel 24,7
Kaffe, te och kakao 34,0
Mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuice 15,8
   
Livsmedel 25,9
Alkoholfria drycker 19,5
Livsmedel och alkoholfria drycker 25,2
   
KPI totalt 17,5

Produkterna som ökade mest respektive minst i pris mellan november 2021 och oktober 2023

Produkt Prisförändring (%)
Apelsiner 88,7
Tomater 79,8
Vitkål 72,7
Gul lök 68,8
Paprika 61,0
Purjolök 60,8
Djupfryst fisk 56,9
Socker 53,1
Småcitrus 50,7
Mat-, stek- och grilloljor 45,3
[...] [...]
Gryn 14,7
Slanggurka 13,5
Kiwi, ananas m.m. 12,4
Honung 10,7
Salladskål 10,7
Vetebröd 10,0
Blomkål 7,2
Sallad 6,4
Djupfryst frukt och bär 4,2
Vindruvor 4,1

Ta del av prisutvecklingen för samtliga produkter inom livsmedel och alkoholfria drycker i KPI mellan november 2021 och oktober 2023:

Prisutveckling november 2021–oktober 2023 (Excel)

Fakta: Om statistiken

Konsumentprisindex (KPI) mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen i Sverige. Priserna som mäts är de som konsumenterna faktiskt betalar.
I statistikdatabasen finns statistik om prisutvecklingen såväl för övergripande varu- och tjänstegrupper som för enskilda produkter.

Länkar

Matpriserna steg i oktober

Priser för tjänster stiger snabbast

Ekologiska livsmedel säljer allt mindre – egna märkesvaror ökar stort

Rekordstor minskning av mängden sålda livsmedel

Inflationen bakom ökningen av sålda livsmedel 2022

Fler nyheter, pressmeddelanden och artiklar från SCB

Prenumerera på pressmeddelanden från SCB

Bevaka nyheter från SCB