Till innehåll på sidan

Pressmeddelande

Matpriserna går upp igen

Senast uppdaterad: 2024-02-19

Matpriserna steg något i januari, visar SCB:s konsumentprisindex (KPI). Kaffe, te och kakao samt oljor och fetter är varugrupperna som ökade mest i pris jämfört med föregående månad.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

– Priserna på alkoholfria drycker steg med 0,7 procent medan priserna på livsmedel blev 0,3 procent högre, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

Bland varugrupperna steg priserna mest för kaffe, te och kakao (4,8 procent); oljor och fetter (2,9); fisk (1,8).

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson.

Priserna gick ned mest för följande varugrupper: mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuice (-1,4 procent); bröd och övriga spannmålsprodukter (-0,9); kött (-0,2).

Purjolök steg mest

Sett till produktgrupper sticker främst olika grönsaker, frukter och fisk ut såväl vad gäller prisuppgångar som prisnedgångar.

– Priserna för purjolök ökade mest i januari, med 32 procent jämfört med december. I andra änden hamnar vindruvor, där priserna minskade med 22 procent, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB, och fortsätter:

– Priserna på blomkål sjönk med 11 procent i januari, men är ändå nästan 21 procent högre än i januari för ett år sedan.

Prisutvecklingen för varugrupper

Varugrupp Prisförändring sedan december 2023 (%) Prisförändring sedan januari 2023 (%)
Bröd och övriga spannmålsprodukter -0,9 2,1
Kött -0,2 4,1
Fisk 1,8 6,1
Mjölk, ost och ägg 0,3 -3,8
Oljor och fetter 2,9 -5,2
Frukt 0,4 9,1
Grönsaker 1,1 6,8
Sötsaker och glass 0,1 7,9
Övriga livsmedel -0,1 5,0
Kaffe, te och kakao 4,8 -3,0
Mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuice -1,4 6,4
     
Livsmedel 0,3 3,8
Alkoholfria drycker 0,7 4,4
Livsmedel och alkoholfria drycker 0,3 3,8

Produkterna som ökade respektive minskade mest i pris mellan december 2023 och januari 2024

Produkt Prisförändring sedan december 2023 (%) Prisförändring sedan januari 2023 (%)
Purjolök 31,9 8,7
Salladskål 20,6 27,5
Sillkonserver 17,4 6,9
Småcitrus 13,4 -7,1
Honungsmelon 12,5 8,5
Torskfilé 9,8 2,0
Smör 9,5 -11,0
Morötter 6,2 1,1
Gravad/rökt laxfisk 5,9 17,3
Kaffe 5,2 -6,0
[...] [...] [...]
Pasta -2,6 5,2
Djupfryst fisk -3,3 10,9
Griskött -3,6 13,1
Grovt bröd -3,7 -4,4
Citroner -4,0 -10,5
Gul lök -4,4 21,5
Bananer -5,8 0,8
Vitkål -6,5 15,9
Blomkål -11,0 20,9
Vindruvor -22,2 0,7

I statistikdatabasen finns bland annat uppdaterad statistik om års- och månadsförändringar för varugrupper samt enskilda livsmedelsprodukter:

Konsumentprisindex efter varugrupp i statistikdatabasen

Konsumentprisindex efter produktgrupp i statistikdatabasen

Läs om inflationstakten enligt KPI och KPIF (Konsumentprisindex med fast ränta):

Inflationstakten enligt KPI 5,4 procent i januari 2024

Fakta: Konsumentprisindex

Konsumentprisindex (KPI) mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen i Sverige. Priserna som mäts är de som konsumenterna faktiskt betalar.

I statistikdatabasen finns statistik om prisutvecklingen såväl för övergripande varu- och tjänstegrupper som för enskilda produkter.

Länkar

Inflationstakten enligt KPI 5,4 procent i januari 2024

Boendekostnader steg i genomsnitt mest förra året

Matprisökningen 2023 näst största på över tio år

Fler nyheter, pressmeddelanden och artiklar från SCB

Prenumerera på pressmeddelanden från SCB

Bevaka nyheter från SCB