Till innehåll på sidan

Detaljhandelns försäljning, november 2016:

Försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade i november

Statistiknyhet från SCB 2016-12-22 9.30

Försäljningsvolymen ökade med 3,6 procent i november jämfört med motsvarande månad 2015. Dagligvaruhandeln minskade med 0,2 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 6,4 procent. Uppgifterna är kalenderkorrigerade.

Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 4,8 procent mellan november 2015 och november 2016. Dagligvaruhandeln ökade med 1,7 procent och sällanköpsvaruhandeln ökade med 6,9 procent.

Detaljhandelns försäljning ökade med 0,9 procent mellan oktober 2016 och november 2016. Under den senaste tremånadersperioden (september-november) ökade försäljningen med 0,9 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (juni-augusti). Båda dessa uppgifter är i fasta priser, kalenderkorrigerade och säsongrensade.

Omsättningsutveckling inom detaljhandeln november 2015 – november 2016

Förändring i procent jämfört med samma månad föregående år.

Detaljhandelns försäljning, november 2016

HUI Research, Andreas Svensson kommenterar:

Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln landade på cirka 64,5 miljarder kronor i november, vilket motsvarar en ökning om 4,8 procent i löpande priser jämfört med samma period föregående år. November är numera julhandelns ”startskott” genom shoppinghögtiden Black Friday. Årets Black Friday inföll dessutom samma dag som många svenskar fick sin lön. Förutsättningarna var alltså goda men som grädde på moset drabbades även delar av landet av snökaos i början på november, vilket satte rejäl fart på försäljningen av vinterprodukter. Som väntat var det sällanköpsvaruhandeln som fick ta störst del av hushållens konsumtion under månaden. Dagligvaruhandelns försäljning ökade med 1,7 procent samtidigt som sällanköpsvaruhandeln ökade med 6,9 procent.

Nästan alla delbranscher i sällanköpsvaruhandeln växte och försäljningstrenderna som uppvisats efter sommaren förstärktes i november. Bygghandeln var den enda delbranschen som uppvisade sjunkande försäljning. Branschens svaga utveckling måste dock ses mot bakgrund av att marknadsförutsättningarna är betydligt sämre i år. Modehandeln och sporthandeln fick däremot ett rejält försäljningslyft då snökaoset i kombination med Black Friday stärkte köpintresset för vinterprodukter. Månadens tillväxtraket var heminredningshandeln som ökade sin försäljning med 19 procent. Månadens besvikelse var elektronikhandeln vars försäljning ökade med 1 procent. Elektronikhandeln har ett tufft försäljningsår bakom sig och i november var jämförelsetalen mycket starka, men det preliminära utfallet är förvånande svagt mot bakgrund av kedjornas omfattande marknadsföringsinsatser och bör tolkas med försiktighet.

Det råder inga tvivel om att Black Friday bidrar till en ökad försäljning i några av handelns delbranscher, men frågan är om shoppinghögtiden urholkar företagens lönsamhet? I skohandeln sjönk priserna med 0,3 procent i november, vilket bör ses mot en genomsnittlig prisökningstakt om 2,6 procent tidigare under året. Sett till hela sällanköpsvaruhandeln sjönk priserna med 1,2 procent i november. Det är dystra siffror då vi närmar oss slutet av året och röda siffror ska bytas mot svarta. HUIs prognos över detaljhandelns försäljning i december ligger på 77,7 miljarder kronor, vilket motsvarar en ökning om 3,5 procent jämfört med föregående år. Den största farhågan mot prognosen är givetvis hur mycket av julhandelsförsäljningen som kampanjades bort under Black Friday. För vissa delbranscher kan det bli tufft i december men sett till helheten förväntar vi oss rekord i år igen.

Försäljningsutveckling 2016/2015

Sverige

 Löpande
priser
Fasta priser,
kalenderkorrigerade
Pris-
förändring
Kalender-
effekt[3]
 Nov%95%
Konf.-Int.[1]
2016%[2]Nov%2016%[2]Nov%Nov%
Dagligvaruhandel
1,7   2,4 -0,2 1,0 0,7 1,2
Sällanköpsvaruhandel
6,9   4,4 6,4 4,7 -1,2 1,8
Total detaljhandel
4,8   3,5 3,6 3,1 -0,4 1,5

Internationella jämförelser, jämförelse med samma månad året före (fasta priser, kalenderkorrigerade)
 Maj%Jun%Jul%Aug%Sep%Okt%
EU
2,6 2,7 2,8 2,5 1,9 3,8
Euro-zonen
1,6 2,0 2,0 1,2 1,0 2,7
Sverige
5,9 3,5 1,3 3,3 1,6 2,5

Tidsserier:

Löpande priser

 NovDecJanFebMarAprMajJunJulAugSepOkt^Nov^
Omsättning 2010=100
116,1 141,5 102,0 100,3 113,0 114,1 122,7 124,9 119,2 119,9 114,1 118,3 121,6
Månads-utveckling %*
8,0 5,4 3,2 9,0 4,9 2,3 5,8 3,5 -0,8 5,6 2,0 -0,1 4,8
3-månads-utveckling %**
7,0 6,4 5,6 5,7 5,6 5,2 4,4 3,9 2,8 2,7 2,2 2,5 2,2
12-månads-utveckling %**
5,7 5,8 5,7 6,0 5,8 5,7 5,9 5,6 4,7 4,9 4,5 4,0 3,7

Fasta priser, kalenderkorrigerade
 NovDecJanFebMarAprMajJunJulAugSepOkt^Nov^
Omsättning 2010=100
117,2 140,8 104,8 98,1 112,4 114,9 124,1 126,1 122,2 120,3 113,2 120,2 121,5
Månads-utveckling %*
6,1 4,0 4,1 4,0 1,9 2,5 5,9 3,5 1,3 3,3 1,6 2,5 3,6
3-månads-utveckling %**
5,6 5,1 4,7 4,0 3,3 2,7 3,4 4,0 3,5 2,7 2,1 2,5 2,6
12-månads-utveckling %**
4,8 5,0 4,9 4,9 4,6 4,5 4,6 4,4 3,9 3,9 3,6 3,4 3,2

Säsongrensad serie
 NovDecJanFebMarAprMajJunJulAugSepOkt^Nov^
Omsättning 2010=100
116,9 116,2 117,1 117,2 116,6 117,2 120,2 118,5 117,9 118,8 118,5 119,5 120,6
Utveckling %***
0,2 -0,6 0,8 0,1 -0,6 0,5 2,6 -1,4 -0,5 0,8 -0,3 0,8 0,9
Senaste 3-mån.utv. %****
1,2 0,7 0,7 0,2 0,3 0,2 1,0 1,4 1,6 0,3 -0,2 0,0 0,9
Senaste 6-mån.utv. %****
2,4 2,1 1,7 1,8 1,5 1,3 1,3 1,4 1,4 1,3 1,5 1,7 1,3

1) Den sanna utvecklingen ligger med 95 % sannolikhet inom det skattade intervallet.

2) Perioden januari till och med aktuell månad jämförd med samma period året före.

3) Kalendereffekten visar förutsättningar till försäljning under perioden innevarande år jämfört med förra året.

En kalendereffekt på 1,0 procent påverkar försäljningsutvecklingen negativt med 1,0 procentenheter.

^ Aktuell månads resultat är preliminära.
* Jämförelse med samma månad året före.
** Jämförelse mellan senaste 3- eller 12-månadsperiod och samma period året före.
*** Jämförelse med föregående månad (endast säsongrensad serie).
**** Senaste 3- eller 6-månadsperioden jämfört med närmast föregående 3- eller 6-månadsperiod (säsongrensad serie).

Definitioner och förklaringar

Med Total detaljhandel avses här 47 exkl. 47.3.
Med Dagligvaruhandeln avses här SNI 47.11 och 47.2.
Med Sällanköpsvaruhandeln avses här SNI 47.19 + 47.4–47.7.
Alla tidsserier har basår året innan aktuellt undersökningsår. För mer detaljerad branschredovisning hänvisas till HUI Research.

Revideringar

När detaljhandelsindex publiceras för en ny månad revideras också index för tidigare månader om ny information tillkommit. Från och med referensmånad april 2015 så infördes en ny metod för att beräkna de slutgiltiga statistikuppgifterna. Den nya metoden innebär i huvudsak att administrativa uppgifter från Skatteverket används på kvartalbasis för att öka antalet undersökta företag. Detta innebär att den slutgiltiga kvartalsstatistiken är baserad på en totalräkning för alla företag som ingår i rampopulation. Användningen av administrativa data varje kvartal syftar till att förbättra kvaliteten i Detaljhandelsindex och minska uppgiftslämnarbördan. Normalt revideras materialet mellan två till fyra månader bakåt, beroende på var i kvartalet referensmånaden ligger. I samband med publicering av första och andra månaden i ett kvartal revideras hela föregående kvartal. Den kalenderkorrigerade, säsongrensade och trendskattade serien revideras alltid från och med januari 1991 och framåt. Information om större revideringar publiceras på produktsidan: www.scb.se/ha0101.

Mer information:

För frågor avseende Detaljhandelsindex, kontakta Andreas Svensson, HUI Research 08-762 72 85

HUI research

Nästa publiceringstillfälle

2017-01-27 klockan 09.30.

Statistikdatabasen

Ytterligare information finns i Statistikdatabasen

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet och producent

SCB, Enheten för näringslivets struktur

Adress
701 89 Örebro
E-post
fek.ns@scb.se

Förfrågningar

Johan Hansson

Telefon
010-479 63 59
E-post
johan.hansson@scb.se