Till innehåll på sidan

Restaurangindex, september 2017:

Uppgång för restaurangförsäljningen i september

Statistiknyhet från SCB 2017-11-06 9.30

Restaurangernas försäljningsvolym ökade med 1,9 procent under september 2017 jämfört med samma månad föregående år. Den största uppgången hade snabbmatsrestauranger som ökade med 3,5 procent.

Majoriteten av restaurangkategorierna uppvisade positiva försäljningsvolymer under september månad. Högst utfall hade snabbmatsrestauranger (3,5 procent) och nöjesrestauranger, pubar, barer (3,4 procent). Lägst utfall hade personalrestauranger (-6,5 procent) och kaféer/konditorier (-6,3 procent). Försäljningsutvecklingen i löpande priser för den totala restaurangbranschen ökade med 5,5 procent i september, jämfört med samma månad föregående år.

Försäljningsutvecklingen för restaurangbranschen, aktuell månad jämfört med samma månad föregående år i procent. Data till och med september 2017
Restaurangindex, september 2017

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändring efter korrigering för prisförändringar. **Jämförelse mellan senaste 12-månadsperiod och samma period föregående år.

Restaurangindex är ett index som publiceras varje månad. Statistiken gör det möjligt att följa omsättningsutvecklingen i restaurangbranschen, kategori för kategori. Uppgifterna tas fram i samarbete mellan Visita, Dagligvaruleverantörernas Förbund (DLF), Svensk Cater och Statistiska centralbyrån (SCB).

Visita och DLF kommenterar

Restaurangomsättningen ökade preliminärt med 5,5 procent i september 2017 jämfört med september 2016, i volym ökade den med 1,9 procent. Rensat för prisutveckling och kalendereffekt (som kan hänföras till hur dagarna i månaden ligger jämfört med föregående år) ökade omsättningen med 1,9 procent.

Omsättningstillväxten i volym under årets första nio månader jämfört med motsvarande period 2016 var 2,1 procent. Det är den lägsta tillväxten under perioden sedan 2010. Ökningen under tredje kvartalet landade också på drygt två procent. I ett historiskt perspektiv ligger utvecklingen under perioden januari - september nära den genomsnittliga tillväxten i restaurangbranschen under 2000-talet. Man bör ha i åtanke att omsättningstillväxten varit stark många år i rad och att den tillväxt vi nu ser sker från en hög nivå. Tillväxten är dock ganska låg i förhållande till det nuvarande, relativt starka, konjunkturläget. En förklaring till den något dämpade omsättningstillväxten kan vara att prisnivån på restaurangtjänster ökat ganska snabbt under året. Det i sin tur beror främst på ökade kostnader för restaurangföretagen. Prisnivån, enligt KPI (restaurang), ökade med drygt 0,4 procent mellan augusti 2017 och september 2017. Prisnivån på restaurang låg i september 3,5 procent högre än i september fjol.

Restaurangföretagarnas förväntningar på utvecklingen av den kortsiktiga efterfrågan steg i oktober. Nivån är den högsta på fyra månader, vilket kan indikera en lite starkare omsättningstillväxt under slutet på året. Det visar Konjunkturinstitutets månatliga konjunkturbarometer, som återspeglar restaurangföretagares syn på efterfrågan de kommande tre månaderna.

Stark försäljning för snabbmatsrestauranger

Försäljningsvolymen för snabbmatsrestauranger ökade med 3,5 procent i september, vilket var den starkaste utvecklingen bland de olika restaurangkategorierna. Den kategori med svagast utveckling var personalrestauranger vars försäljningsvolym minskade med 6,5 procent.

Försäljningsutveckling september
 Omsättning
mkr,
inkl moms
 
Förändring
2016–2017
i procent
September20162017VärdeVolym*
Total restaurangförsäljning 11 073 11 684 5,5 1,9
Hotellens restaurangförsäljning 1 192 1 261 5,8 2,2
Kaféer/Konditorier 734 712 ‑3,0 ‑6,3
Snabbmatsrestauranger 1 340 1 436 7,2 3,5
Lunch- och kvällsrestauranger 4 982 5 315 6,7 3,1
Trafiknära restauranger 761 803 5,6 2,0
Nöjesrestauranger, pubar, barer 1 559 1 668 7,0 3,4
Personalrestauranger 505 489 ‑3,2 ‑6,5

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändringen efter korrigering för prisförändringar. Samma prisförändringar är använda för de enskilda kategorierna.

Den högsta utvecklingen hittills under 2017 har kategorin nöjesrestauranger, pubar och barer haft. Utvecklingen i försäljningsvolym för denna kategori har varit 4,6 procent hittills i år. Personalrestauranger är den kategori som har den svagaste utvecklingen under 2017, med -6,2 procent.

Ackumulerad försäljningsutveckling, januari–september
 Omsättning mkr,
Inkl moms
 
Förändring
2016–2017
i procent
Januari-september20162017VärdeVolym*
Total restaurangförsäljning 93 963 98 950 5,3 2,1
Hotellens restaurangförsäljning 9 238 9 888 7,0 3,8
Kaféer/Konditorier 6 308 6 643 5,3 2,1
Snabbmatsrestauranger 12 040 12 811 6,4 3,2
Lunch- och kvällsrestauranger 43 312 45 684 5,5 2,3
Trafiknära restauranger 6 492 6 466 ‑0,4 ‑3,5
Nöjesrestauranger, pubar, barer 12 770 13 776 7,9 4,6
Personalrestauranger 3 804 3 682 ‑3,2 ‑6,2

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändringen efter korrigering för prisförändringar. Samma prisförändringar är använda för de enskilda kategorierna.

Den totala restaurangmarknaden uppgick 2016 till cirka 126,7 miljarder kronor inklusive moms. I diagrammet nedan kan vi se hur försäljningen fördelar sig på de olika kategorierna hittills under 2017. Lunch- och kvällsrestauranger har en försäljningsandel på 46,2 procent av den totala försäljningen. Personalrestauranger är den kategori som har lägst försäljningsandel inom restaurangbranschen, 3,7 procent.

Försäljningsandelar för restaurangbranschen under 2017
Restaurangindex, september 2017

Definitioner och förklaringar

Byte av metod

I och med publiceringen av Restaurangindex för april månad 2015 ändrades metoden för undersökningen. Förändringarna infördes som ett led i att förbättra kvaliteten i statistiken samt att samordna den ekonomiska månads- och kvartalsstatistiken där Industrins orderingång och omsättning, Industriproduktionsindex, Industrins lager och Industrins kapacitetsutnyttjande ingår tillsammans med Omsättningsstatistiken, Tjänsteproduktionsindex, Detaljhandelsindex och Restaurangindex samt Lagerstatistik för varuhandel och tjänstenäringar. Statistiken har samordnats med avseende på bland annat ramtäckning, urval, estimation och insamlingsvariabler. För att minimera effekten av tidsseriebrott och nivåskiften bakåt i tiden har en länkning och tillbakaräkning av historiska tidsserier gjorts, vilket orsakar revideringar av historiska tidsserier. I samband med aprils publicering har också det årliga urvalsbytet skett.

Kategoriindelning:

Hotellrestauranger - Restaurangverksamhet som bedrivs på hotell eller konferensanläggning eller i samband med annat boende.

Kaféer/konditorier - Kaféverksamhet i alla former med begränsad matservering. ”Specialister” på kaffe. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol.

Snabbmat - Kännetecknas av snabb service och tillgänglighet. ”Take away” är vanligt förekommande. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol. Exempel på företag är hamburgerkedjor, gatukök och salladsbarer.

Lunch- och kvällsrestauranger - Traditionella restauranger med bordsservering, gourmetkrogar, kvarterskrogar, pizzerior etc.

Trafiknära restauranger - Alla typer av restauranger i anslutning till flygplatser, järnvägar, båttrafik och landsvägar där stora flöden av restaurangbesökare förekommer. I den här gruppen finns även restauranger i anslutning till mässor, djurparker och idrottsanläggningar. Även restauranger för separata evenemang och cateringverksamhet ingår.

Nöjesrestauranger, pubar och barer - Verksamhetens fokus är på drycker men mat serveras också. En mötesplats där man stannar sent. Exempel på verksamhet är pubar, barer, sportbarer, nöjeskrogar, och nattklubbar.

Personalrestauranger - Personal- eller företagsrestauranger som bedriver restaurangverksamhet ofta på uppdrag, och inte sällan med begränsat öppethållande. Här finns särskild branschkod för drift av personalmatsalar. Exempel på företag är personalrestaurangföretagens verksamhet som bedrivs på arbetsplatser med undantag av den offentliga sektorn.

Nästa publiceringstillfälle

2017-12-05 klockan 09.30.

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet

SCB, Sektionen för Innovation, Näringslivets produktion och Forskning

E-post
pin@scb.se

E-post
pin@scb.se

Förfrågningar

Chatrine Lundbeck

Telefon
010-479 41 23
E-post
chatrine.lundbeck@scb.se

Producent

Björn Arnek (Visita)

Telefon
08-762 74 15
E-post
b.arnek@visita.se