Till innehåll på sidan

Barns levnadsförhållanden 2023

Barn med funktionsnedsättning trivs sämre i sin klass

Statistiknyhet från SCB 2024-03-27 8.00

37 procent bland flickor med funktionsnedsättning upplever att de blivit illa behandlade av andra elever, jämfört mot 28 procent bland flickor i övriga befolkningen. Motsvarande andelar för pojkar är lägre, 33 respektive 18 procent.

– Barn med funktionsnedsättning trivs inte lika bra i skolan som övriga elever. Statistiken visar även att det är högre andel bland barn med funktionsnedsättning som upplever att de har blivit illa behandlade av andra elever, säger Helena Rudander, utredare på SCB.

Hur barn trivs i sin klass varierar mellan olika grupper

Barn med funktionsnedsättning trivs inte lika bra i sin klass som de övriga barnen i befolkningen. En jämförelse visar att bland flickor med funktionsnedsättning är det 33 procent som trivs mycket bra i sin klass, vilket är lägre än för övriga flickor i befolkningen där andelen är 40. Motsvarande uppgifter för pojkar är 45 procent för de med funktionsnedsättning och 58 procent för övriga pojkar. Det är även skillnad mellan pojkar och flickor i dessa två grupper (de med funktionsnedsättning och övriga barn), se mer i nedanstående diagram.

Om man lägger ihop de som trivs mycket bra med de som trivs ganska bra i sin klass blir det som förväntat högre siffror – 89 procent bland de med funktionsnedsättning och 94 bland övriga barn.

Barn blir illa behandlade av andra elever

En av flera bidragande orsaker till att inte trivas i sin klass kan vara att man blir illa behandlad av andra elever. Bland flickor med funktionsnedsättning är det 37 procent som uppgett att de blivit illa behandlade av andra elever, medan det för övriga flickor är 28 procent. När det gäller pojkar är motsvarande siffror 33 procent bland de med funktionsnedsättning 18 procent bland övriga. Bland de övriga barnen är det även skillnad mellan flickor och pojkar, där det är vanligare att flickor blivit illa behandlade av andra elever.

Trivs mycket bra i klassen, blivit illa behandlad av elever – fördelat på kön och förekomst av funktionsnedsättning. 12–18 år, 2023. Procent och felmarginal

Diagram

Källa: SCB, Barn-ULF.

Fakta om undersökningen

Från och med 2023 gäller ny design för undersökningarna av barns levnadsförhållanden (Barn-ULF), vilket gör det möjligt att presentera statistiken på fler nivåer än tidigare. Framtagning av denna statistik kommer ske vart tredje år.

Detta möjliggör att jämförelser till exempel kan göras för barn som har/inte har funktionsnedsättning i större utsträckning än tidigare. Även nya redovisningsgrupper har tillkommit som till exempel indelning efter hushållets ekonomi, föräldrarnas utbildningsnivå, barnets vistelsetid i Sverige m.m. Statistiken finns tillgänglig i SCB:s statistikdatabas.

Definitioner och förklaringar

Statistiken baseras på Undersökningarna av barns levnadsförhållanden (Barn-ULF) år 2023, där barn 12–18 år ingår. Det är barnen själva som har svarat på frågor om sin vardag inom ett flertal olika områden. De skillnader som nämnts i texten ovan är statistiskt säkerställda.

Indikatorerna i diagrammet grundas på följande frågor/svar:

De som svarat Mycket bra på frågan:

”Hur trivs du i din klass? Om du inte går i en klass så tänk på den elevgrupp du är med mest i skolan.”

De som svarat Ja på frågan:

” Under det senaste halvåret, har det då hänt att någon elev behandlat dig illa? Att du till exempel tagit illa vid dig eller mått dåligt av någonting som en annan elev sagt eller gjort.”

Redovisningsgrupp:

De som svarat Ja respektive Nej på frågan:

”Har du en långvarig sjukdom, funktionsnedsättning eller annat långvarigt hälsoproblem (till exempel diabetes, allergi, eksem eller ADHD) som du fått fastställd av en läkare?”

Publikation

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet

SCB

Förfrågningar

Helena Rudander

Telefon
010-479 41 24
E-post
helena.rudander@scb.se

Thomas Helgeson

Telefon
010-479 44 34
E-post
thomas.helgeson@scb.se