Till innehåll på sidan

Detaljhandelns försäljning, januari 2017:

Försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade i januari

Statistiknyhet från SCB 2017-02-28 9.30

Försäljningsvolymen ökade med 2,2 procent i januari 2017 jämfört med motsvarande månad 2016. Dagligvaruhandeln ökade med 0,4 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 3,7 procent. Uppgifterna är kalenderkorrigerade.

Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 2,6 procent mellan januari 2016 och januari 2017. Dagligvaruhandeln ökade med 0,8 procent och sällanköpsvaruhandeln ökade med 4,0 procent.

Detaljhandelns försäljning ökade med 1,3 procent mellan december 2016 och januari 2017. Under den senaste tremånadersperioden (november-januari) ökade försäljningen med 0,8 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (augusti-oktober). Båda dessa uppgifter är i fasta priser, kalenderkorrigerade och säsongrensade.

Omsättningsutveckling inom detaljhandeln januari 2016 – januari 2017
Detaljhandelns försäljning, januari 2017

HUI Research, Andreas Svensson kommenterar:

Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln landade på cirka 55,5 miljarder kronor i januari, vilket motsvarar en ökning om 2,6 procent i löpande priser jämfört med samma period föregående år. Januari utpekas ofta som årets fattigaste månad för hushållen och det epitetet kan även handeln skriva under på. Januari och februari är årets försäljningsmässigt svagaste månader. Januari står för 7,2 procent av helårsförsäljningen, vilket är 1,1 procentenheter lägre än månadsgenomsnittet. Det kan uppfattas som en liten differens men motsvarar drygt 8,4 miljarder kronor.

Dagligvaruhandeln gick betydligt svagare än sällanköpsvaruhandeln under månaden. Försäljningen växte med knappa 0,8 procent, varav 1,8 procentenheter kan förklaras av prishöjningar. I fasta priser (volym) minskade branschen därmed försäljningen med 1,0 procent. Det preliminära utfallet är förvånande svagt och bör tolkas med försiktighet. Sällanköpsvaruhandeln ökade å andra sidan sin försäljning med 4,0 procent i januari. Flera delbranscher bidrog till ökningen men av de försäljningsmässigt stora utmärkte sig heminredningshandeln och bygghandeln. Modehandeln och sporthandeln fick däremot stå tillbaka under månaden då jämförelsetalen från föregående år var tuffa. I januari 2016 slog snön och kylan till i stora delar av Sverige, vilket lyfte försäljningen av vinterrelaterade varor kraftigt.

HUIs prognos för helåret 2017 ligger på 3 procent för den totala detaljhandeln, vilket motsvarar en försäljning om drygt 773 miljarder kronor. De fysiska butikernas tillväxt prognosticeras till knappa 2 procent samtidigt som e-handeln väntas växa med 17 procent. E-handeln växer så det knakar men kanalförskjutningen, fysiskt till digitalt, är mer påtaglig under konsumenternas köpresa än vad gäller var det faktiska köpet sker. I dagsläget utgör e-handelsförsäljningen 8 procent av den totala försäljningen medan andelen konsumenter som startar sin köpresa digitalt är mångdubbelt.

I samband med att Detaljhandelsindex för januari månad publiceras genomförs också en ny estimering av det fjärde kvartalet 2016, vilket påverkar tidigare redovisade tillväxttal för denna period. Undersökningen kompletteras med administrativa uppgifter från Skatteverket, vilket innebär att kvartalsestimeringen är baserad på en totalräkning för alla detaljhandelsföretag som ingår i populationen. De branscher vars försäljningstillväxt påverkades mest av den nya estimeringen för fjärde kvartalet 2016 var dagligvaruhandeln, heminredningshandeln, klädhandeln och skohandeln.

Försäljningsutveckling 2017/2016

Sverige

 Löpande priserFasta priser, kalenderkorrigeradePrisförändringKalendereffekt[3]
 Jan%95% Konf.-Int.[1]2017%[2]Jan.%2017%[2]Jan.%Jan.%
Dagligvaruhandel
0,8   0,8 0,4 0,4 1,8 -1,4
Sällanköpsvaruhandel
4,0   4,0 3,7 3,7 -0,4 0,7
Total detaljhandel
2,6   2,6 2,2 2,2 0,5 -0,2

Internationella jämförelser, jämförelse med samma månad året före (fasta priser, kalenderkorrigerade)
  Jul% Aug% Sep% Okt% Nov% Dec%
EU
2,8 2,6 2,0 4,0 3,8 2,3
Euro-zonen
1,9 1,2 1,0 3,3 2,5 1,1
Sverige
1,3 3,3 1,5 2,7 4,0 1,0

Tidsserier:

Löpande priser

 JanFebMarAprMajJunJulAugSepOktNovDecJan^
Omsättning 2010=100
102,0 100,3 113,0 114,1 122,7 124,9 119,3 120,0 114,1 118,6 122,1 143,4 104,7
Månads-utveckling %*
3,2 9,0 4,9 2,4 5,8 3,5 -0,8 5,6 1,9 0,2 5,2 1,3 2,6
3-månads-utveckling %**
5,6 5,7 5,6 5,2 4,4 3,9 2,8 2,7 2,2 2,5 2,4 2,2 2,9
12-månads-utveckling %**
5,7 6,0 5,8 5,7 5,9 5,6 4,7 4,9 4,5 4,0 3,8 3,4 3,3

Fasta priser, kalenderkorrigerade
  Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec Jan^
Omsättning 2010=100
104,8 98,1 112,4 114,9 124,0 126,1 122,2 120,3 113,1 120,5 121,9 142,3 107,1
Månads-utveckling %*
4,1 4,0 1,9 2,5 5,8 3,5 1,3 3,3 1,5 2,7 4,0 1,0 2,2
3-månads-utveckling %**
4,7 4,0 3,3 2,7 3,4 4,0 3,5 2,7 2,1 2,5 2,8 2,5 2,3
12-månads-utveckling %**
4,9 4,9 4,6 4,5 4,6 4,4 3,9 3,9 3,6 3,4 3,2 2,9 2,8

Säsongrensad serie
 JanFebMarAprMajJunJulAugSepOktNovDecJan^
Omsättning 2010=100
117,2 117,3 116,6 117,2 120,1 118,4 117,8 118,6 118,3 119,3 121,3 118,2 119,7
Utveckling %***
0,5 0,1 -0,6 0,5 2,5 -1,4 -0,5 0,6 -0,3 0,9 1,7 -2,6 1,3
Senaste 3-mån.utv. %****
1,0 0,4 0,3 0,1 0,8 1,3 1,5 0,3 -0,3 -0,1 1,1 1,2 0,8
Senaste 6-mån.utv. %****
1,8 1,9 1,7 1,5 1,4 1,4 1,4 1,2 1,3 1,5 1,2 0,9 1,1

1 Den sanna utvecklingen ligger med 95 % sannolikhet inom det skattade intervallet.
2 Perioden januari till och med aktuell månad jämförd med samma period året före.
3 Kalendereffekten visar förutsättningar till försäljning under perioden innevarande år jämfört med förra året.
En kalendereffekt på 1,0 procent påverkar försäljningsutvecklingen negativt med 1,0 procentenheter.
^ Aktuell månads resultat är preliminära.
* Jämförelse med samma månad året före.
** Jämförelse mellan senaste 3- eller 12-månadsperiod och samma period året före.
*** Jämförelse med föregående månad (endast säsongrensad serie).
**** Senaste 3- eller 6-månadsperioden jämfört med närmast föregående 3- eller 6-månadsperiod (säsongrensad serie).

Definitioner och förklaringar

Med Total detaljhandel avses här 47 exkl. 47.3.
Med Dagligvaruhandeln avses här SNI 47.11 och 47.2.
Med Sällanköpsvaruhandeln avses här SNI 47.19 + 47.4–47.7.
Alla tidsserier har basår året innan aktuellt undersökningsår. För mer detaljerad branschredovisning hänvisas till HUI Research.

Revideringar

När detaljhandelsindex publiceras för en ny månad revideras också index för tidigare månader om ny information tillkommit. Från och med referensmånad april 2015 så infördes en ny metod för att beräkna de slutgiltiga statistikuppgifterna. Den nya metoden innebär i huvudsak att administrativa uppgifter från Skatteverket används på kvartalbasis för att öka antalet undersökta företag. Detta innebär att den slutgiltiga kvartalsstatistiken är baserad på en totalräkning för alla företag som ingår i rampopulation. Användningen av administrativa data varje kvartal syftar till att förbättra kvaliteten i Detaljhandelsindex och minska uppgiftslämnarbördan. Normalt revideras materialet mellan två till fyra månader bakåt, beroende på var i kvartalet referensmånaden ligger. I samband med publicering av första och andra månaden i ett kvartal revideras hela föregående kvartal. Den kalenderkorrigerade, säsongrensade och trendskattade serien revideras alltid från och med januari 1991 och framåt. Information om större revideringar publiceras på produktsidan: www.scb.se/ha0101.

Mer information:

För frågor avseende Detaljhandelsindex, kontakta Andreas Svensson, HUI Research 08-762 72 85

HUI research

Nästa publiceringstillfälle

Uppgifter för februari beräknas bli publicerade den 28 mars.

Statistikdatabasen

Ytterligare information finns i Statistikdatabasen

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet och producent

SCB, Enheten för näringslivets struktur

Adress
701 89 Örebro
E-post
fek.ns@scb.se

Förfrågningar

David Lööv

Telefon
010-479 47 71
E-post
david.loov@scb.se