Till innehåll på sidan

Detaljhandelns försäljning, juli 2017:

Försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade i juli

Statistiknyhet från SCB 2017-08-28 9.30

Försäljningsvolymen ökade med 3,7 procent i juli 2017 jämfört med motsvarande månad 2016. Dagligvaruhandeln ökade med 2,2 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 4,9 procent. Uppgifterna är kalenderkorrigerade.

Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 3,5 procent mellan juli 2016 och juli 2017. Dagligvaruhandeln ökade med 3,2 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 3,7 procent.

Detaljhandelns säsongrensade försäljningsvolym ökade med 0,9 procent mellan juni 2017 och juli 2017. Under den senaste tremånadersperioden (maj-juli) ökade den säsongrensade försäljningsvolymen med 0,9 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (februari-april). Båda dessa uppgifter är i fasta priser, kalenderkorrigerade och säsongrensade.

Omsättningsutveckling inom detaljhandeln juli 2016–juli 2017
Detaljhandelns försäljning, juli 2017

HUI Research kommenterar utfallet:

Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln i juli landade på drygt 65 miljarder kronor, vilket innebär en ökad försäljning mot konsument motsvarande 2,2 miljarder kronor jämfört med juli förra året. Försäljningstillväxten, i löpande priser, ökade därmed med 3,5 procent i juli. Det kyliga sommarvädret bidrog sannolikt till att hushållen letade sig till handelsplatser istället för till stranden även om värmen steg i slutet av månaden. Semesterperioden ger hushållen en chans att pyssla om villan eller lägenheten. Den preliminära statistiken för juli visar att hemmet stod i fokus när hushållen shoppade under sommaren. Hemrelaterade branscher uppvisade en betydligt starkare tillväxttakt än den övriga handeln. Hittills i år har detaljhandelns försäljning växt med 2,1 procent, vilket är i paritet med HUIs helårsprognos om 2,5 procent.

Dagligvaruhandelns preliminära försäljning i juli uppgick till drygt 30 miljarder kronor, vilket motsvarar en försäljningsökning om 3,2 procent i löpande priser. Korrigerat för månadens kalendereffekt, minus 1,4 procent (en måndag mer och en fredag mindre i juli i år), landade tillväxttakten på 4,6 procent. Den preliminära tillväxttakten är högre än förväntat och bör därför tolkas med försiktighet. HUI bedömer det troligt att dagligvaruhandelns tillväxttakt under juli månad kommer att justeras ned i samband med att det definitiva utfallet publiceras. Sällanköpsvaruhandelns preliminära försäljning i juli uppgick till drygt 36 miljarder kronor, vilket motsvarar en försäljningstillväxt om 3,7 procent i löpande priser.

Den definitiva statistiken för det första halvåret är nu färdigställd och det går att utläsa flera intressanta konsumtionsprioriteringar hos hushållen. Branscher vars försäljning är kopplad till hemmet ligger i topp. Möbel- och heminredningshandeln har ökat sin försäljning med 4 procent. Även bygghandeln går bra trots att Skatteverkets rotbetalningar till hushållen minskat under året. Sannolikt är det den enormt starka nyproduktionstakten som svarar för efterfrågeökningen. Desto sämre går det för mode- respektive sporthandeln som fått stå på sidlinjen under det första halvåret. Dessa branscher utsätts dock för stort konkurrenstryck från utländska e-handelsaktörer varför den inhemska statistiken kan bli missvisande. I kampen om matkonsumenten finns en tydlig vinnare och förlorare. Hushållens goda köpkraft har resulterat i att restaurangbesök och färdigmat ökar kraftigt samtidigt som livsmedelsbutikerna endast växer på grund av prishöjningar och en växande befolkning. Det som möjligtvis skulle kunna förändra marknadssituation till livsmedelsbutikernas fördel är en konjunkturförsämring, vilket i så fall skulle förmå hushållen att laga mer mat hemma.

Försäljningsutveckling 2017/2016
 

Löpande priser

Fasta priser, kalenderkorrigerade

Prisförändring Kalendereffekt[3]
  juli% 95% Konf.-Int.[1] 2017%[2] juli% 2017%[2] juli% juli%
Dagligvaruhandel
3,2   2,0 2,2 0,7 2,3 -1,4
Sällanköpsvaruhandel
3,7   2,1 4,9 3,7 -0,6 -0,5
Total detaljhandel
3,5   2,1 3,7 2,4 0,6 -0,9

Internationella jämförelser, jämförelse med samma månad året före (fasta priser, kalenderkorrigerade)
 jan%feb%mar%apr%maj%jun%
EU
1,5 2,4 2,9 3,1 2,8 3,0
Euro-zonen
1,3 1,8 2,8 2,5 2,6 2,8
Sverige
2,9 2,8 2,8 2,8 2,4 2,2

Tidsserier

Löpande priser
  Jul. Aug. Sep. Okt. Nov. Dec. Jan. Feb. Mar. Apr. Maj Jun. Jul.^
Omsättning 2010=100
119,3 120,0 114,1 118,6 122,1 143,4 105,1 99,5 114,8 115,5 125,9 128,9 123,4
Månads-utveckling %*
-0,8 5,6 1,9 0,2 5,2 1,3 3,0 -0,8 1,5 1,3 2,6 3,2 3,5
3-månads-utveckling %**
2,8 2,7 2,2 2,5 2,4 2,1 3,0 1,2 1,3 0,7 1,8 2,4 3,1
12-månads-utveckling %**
4,7 4,9 4,5 4,0 3,8 3,4 3,3 2,7 2,4 2,3 2,0 2,0 2,4

Fasta priser, kalenderkorrigerade
  Jul. Aug. Sep. Okt. Nov. Dec. Jan. Feb. Mar. Apr. Maj Jun. Jul.^
Omsättning 2010=100
122,2 120,3 113,1 120,5 121,9 142,2 108,0 101,3 115,0 117,1 125,2 128,3 126,8
Månads-utveckling %*
1,3 3,3 1,6 2,7 4,0 1,0 3,0 3,2 2,4 1,9 0,9 1,8 3,7
3-månads-utveckling %**
3,5 2,7 2,1 2,5 2,8 2,5 2,6 2,3 2,9 2,4 1,7 1,5 2,1
12-månads-utveckling %**
3,9 3,9 3,6 3,4 3,2 2,9 2,9 2,8 2,8 2,8 2,4 2,2 2,4

Säsongrensad serie
  Jul. Aug. Sep. Okt. Nov. Dec. Jan. Feb. Mar. Apr. Maj Jun Jul^
Omsättning 2010=100
117,6 118,7 118,3 119,3 121,3 118,0 120,2 120,5 120,0 120,1 121,0 120,9 121,9
Utveckling %***
-0,9 0,9 -0,3 0,9 1,6 -2,7 1,9 0,3 -0,5 0,1 0,8 -0,1 0,9
Senaste 3-mån.utv. %****
1,5 0,1 -0,5 0,0 1,1 1,1 0,9 -0,1 0,6 0,3 0,7 0,4 0,9
Senaste 6-mån.utv. %****
1,5 1,3 1,5 1,6 1,3 0,8 1,1 1,1 1,2 1,0 0,8 1,3 1,2

1 Den sanna utvecklingen ligger med 95 % sannolikhet inom det skattade intervallet.

2 Perioden januari till och med aktuell månad jämförd med samma period året före.

3 Kalendereffekten visar förutsättningar till försäljning under perioden innevarande år jämfört med förra året.

En kalendereffekt på 1,0 procent påverkar försäljningsutvecklingen negativt med 1,0 procentenheter.

^ Aktuell månads resultat är preliminära.

* Jämförelse med samma månad året före.

** Jämförelse mellan senaste 3- eller 12-månadsperiod och samma period året före.

*** Jämförelse med föregående månad (endast säsongrensad serie).

**** Senaste 3- eller 6-månadsperioden jämfört med närmast föregående 3- eller 6-månadsperiod (säsongrensad serie).

Definitioner och förklaringar

Med Total detaljhandel avses här 47 exkl. 47.3.
Med Dagligvaruhandeln avses här SNI 47.11 och 47.2.
Med Sällanköpsvaruhandeln avses här SNI 47.19 + 47.4–47.7.
Alla tidsserier har basår året innan aktuellt undersökningsår. För mer detaljerad branschredovisning hänvisas till HUI Research.

Revideringar

När detaljhandelsindex publiceras för en ny månad revideras också index för tidigare månader om ny information tillkommit. Från och med referensmånad april 2015 så infördes en ny metod för att beräkna de slutgiltiga statistikuppgifterna. Den nya metoden innebär i huvudsak att administrativa uppgifter från Skatteverket används på kvartalbasis för att öka antalet undersökta företag. Detta innebär att den slutgiltiga kvartalsstatistiken är baserad på en totalräkning för alla företag som ingår i rampopulation. Användningen av administrativa data varje kvartal syftar till att förbättra kvaliteten i Detaljhandelsindex och minska uppgiftslämnarbördan. Normalt revideras materialet mellan två till fyra månader bakåt, beroende på var i kvartalet referensmånaden ligger. I samband med publicering av första och andra månaden i ett kvartal revideras hela föregående kvartal. Den kalenderkorrigerade, säsongrensade och trendskattade serien revideras alltid från och med januari 1991 och framåt. Information om större revideringar publiceras på produktsidan:

Omsättning inom tjänstesektorn

Mer information:

För frågor om Detaljhandelsindex, kontakta Andreas Svensson, HUI Research 08-762 72 85

HUI research

För frågor avseende tidsserier: Anton Hammarstedt, SCB 010-479 42 28

Nästa publiceringstillfälle

Uppgifter för augusti publiceras 28 september klockan 09.30.

Statistikdatabasen

Ytterligare information finns i Statistikdatabasen

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet och producent

SCB, Sektionen för Innovation, Näringslivets produktion och Forskning

E-post
pin@scb.se

Förfrågningar

Sini Kilpeläinen

Telefon
010-479 47 37
E-post
sini.kilpelainen@scb.se