Till innehåll på sidan

Restaurangindex, april 2017:

Nedgång för restaurangförsäljningen i april

Statistiknyhet från SCB 2017-06-07 9.30

Restaurangernas försäljningsvolym minskade med 0,2 procent under april 2017 jämfört med samma månad föregående år. Den största nedgången har personalrestauranger, som minskade med 17,4 procent.

Nära hälften av restaurangkategorierna uppvisade negativa försäljningsvolymer under april månad. Lägst utfall hade personalrestauranger (-17,4 procent) och trafiknära restauranger (-10,2 procent). Högst utfall hade nöjesrestauranger, barer, pubar (7,8 procent). Försäljningsutvecklingen i löpande priser för den totala restaurangbranschen ökade med 3,2 procent i april, jämfört med samma månad föregående år.

Försäljningsutvecklingen för restaurangbranschen, aktuell månad jämfört med samma månad föregående år i procent. Data till och med april 2017
Restaurangindex, april 2017

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändring efter korrigering för prisförändringar. **Jämförelse mellan senaste 12-månadsperiod och samma period föregående år.

Restaurangindex är ett index som publiceras varje månad. Statistiken gör det möjligt att följa omsättningsutvecklingen i restaurangbranschen, kategori för kategori. Uppgifterna tas fram i samarbete mellan Visita, Dagligvaruleverantörernas Förbund (DLF), Svensk Cater och Statistiska centralbyrån (SCB).

Visita och DLF kommenterar

Restaurangomsättningen ökade preliminärt med 3,2 procent i april 2017 jämfört med april 2016, medan den i volym minskade med 0,2 procent. Rensat för prisutveckling och kalendereffekt (som kan hänföras till hur dagarna i månaden ligger jämfört med föregående år) ökade dock omsättningen med 2,7 procent.

Att omsättningstillväxten i volym preliminärt sjönk under april månad jämfört med motsvarande månad 2016 förklaras av att påsken inföll i mars 2016 och i april i år. Det påverkar efterfrågan negativt under april i år. Korrigerat för detta var omsättningstillväxten i april relativt god även om nivån på tillväxten är lägre än under övriga månader under 2017. Då bör man dock ha i åtanke att den kalenderkorrigerade omsättningstillväxten under april 2016 var mycket stark, 8,4 procent, vilket betyder att tillväxten i år sker från en relativt hög nivå. Det var mycket stora skillnader mellan omsättningstillväxten i de olika restaurangkategorierna. Exempelvis sjönk omsättningen för hotellrestaurangerna kraftigt under april. Den negativa effekten av att påsken låg i april är väldigt tydlig i den restaurangkategorin. Efterfrågan på hotellrum är låg under påskveckan eftersom affärsresenärer och konferensgäster uteblir. Trots den starka omsättningstillväxten i början av året är restaurangföretagen inte nöjda med sin lönsamhet. Andelen företag som uppger att de har dålig lönsamhet är betydligt större än andelen som anger att deras lönsamhet är bra. Det visar Konjunkturinstitutets kvartalsbarometer för första kvartalet 2017. Skillnaden har inte varit så stor något kvartal sedan 2005. Prisnivån, enligt KPI (restaurang), ökade med nästan 0,4 procent mellan mars 2017 och april 2017. Prisnivån på restaurang låg i april 3,4 procent högre än i april i ifjol. Det är den näst högsta nivån sedan 2011.

Restaurangföretagarnas optimism om efterfrågan på kort sikt låg kvar på samma nivå i maj som i april. Andelen positiva, som tror på ökad efterfrågan på tre månaders sikt, är större än andelen negativa. Skillnaden mellan positiva och negativa är dock på sin lägsta nivå på över ett år. Det visar Konjunkturinstitutets månatliga konjunkturbarometer, som återspeglar restaurangföretagares syn på efterfrågan de kommande tre månaderna.

Svag försäljning för personalrestauranger

Försäljningsvolymen för personalrestauranger minskade med 17,4 procent i april, vilket var den svagaste utvecklingen bland de olika restaurangkategorierna. Den kategori med starkast utveckling var nöjesrestauranger, pubar, barer vars försäljningsvolym ökade med 7,8 procent.

Försäljningsutveckling april
  Omsättning   Förändring 2016-2017
April 2016 2017 Värde Volym*
Total restaurangförsäljning 10 405 10 733 3,2 ‑0,2
Hotellens restaurangförsäljning 1 120 1 059 ‑5,4 ‑8,5
Kaféer/Konditorier 660 692 4,8 1,4
Snabbmatsrestauranger 1 302 1 424 9,4 5,8
Lunch- och kvällsrestauranger 4 650 4 834 4,0 0,6
Trafiknära restauranger 708 657 ‑7,1 ‑10,2
Nöjesrestauranger, pubar, barer 1 495 1 666 11,4 7,8
Personalrestauranger 470 401 ‑14,6 ‑17,4

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändringen efter korrigering för prisförändringar. Samma prisförändringar är använda för de enskilda kategorierna.

Den högsta utvecklingen hittills under 2017 har kategorin nöjesrestauranger, pubar, barer haft. Utvecklingen i försäljningsvolym för denna kategori var 6,6 procent hittills i år. Personalrestauranger är den kategori som har den svagaste utvecklingen under 2017, med -9,7 procent.

Ackumulerad försäljningsutveckling, januari–april
  Omsättning   Förändring 2016-2017
Januari-April 2016 2017 Värde Volym*
Total restaurangförsäljning 37 145 39 514 6,4 3,4
Hotellens restaurangförsäljning 3 952 4 286 8,4 5,4
Kaféer/Konditorier 2 494 2 573 3,2 0,3
Snabbmatsrestauranger 4 769 5 117 7,3 4,2
Lunch- och kvällsrestauranger 16 589 17 771 7,1 4,1
Trafiknära restauranger 2 450 2 505 2,2 ‑0,7
Nöjesrestauranger, pubar, barer 5 109 5 607 9,7 6,6
Personalrestauranger 1 782 1 655 ‑7,1 ‑9,7

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändringen efter korrigering för prisförändringar. Samma prisförändringar är använda för de enskilda kategorierna.

Den totala restaurangmarknaden uppgick 2016 till cirka 126,7 miljarder kronor inklusive moms. I diagrammet nedan kan vi se hur försäljningen fördelar sig på de olika kategorierna hittills under 2017. Lunch- och kvällsrestauranger har en försäljningsandel på 45 procent av den totala försäljningen. Personalrestauranger är den kategori som har lägst försäljningsandel inom restaurangbranschen, 4,2 procent.

Försäljningsandelar för restaurangbranschen under 2017
Restaurangindex, april 2017

Definitioner och förklaringar

Byte av metod

I och med publiceringen av Restaurangindex för april månad 2015 ändrades metoden för undersökningen. Förändringarna infördes som ett led i att förbättra kvaliteten i statistiken samt att samordna den ekonomiska månads- och kvartalsstatistiken där Industrins orderingång och omsättning, Industriproduktionsindex, Industrins lager och Industrins kapacitetsutnyttjande ingår tillsammans med Omsättningsstatistiken, Tjänsteproduktionsindex, Detaljhandelsindex och Restaurangindex samt Lagerstatistik för varuhandel och tjänstenäringar. Statistiken har samordnats med avseende på bland annat ramtäckning, urval, estimation och insamlingsvariabler. För att minimera effekten av tidsseriebrott och nivåskiften bakåt i tiden har en länkning och tillbakaräkning av historiska tidsserier gjorts, vilket orsakar revideringar av historiska tidsserier. I samband med aprils publicering har också det årliga urvalsbytet skett.

Kategoriindelning:

Hotellrestauranger - Restaurangverksamhet som bedrivs på hotell eller konferensanläggning eller i samband med annat boende.

Kaféer/konditorier - Kaféverksamhet i alla former med begränsad matservering. ”Specialister” på kaffe. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol.

Snabbmat - Kännetecknas av snabb service och tillgänglighet. ”Take away” är vanligt förekommande. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol. Exempel på företag är hamburgerkedjor, gatukök och salladsbarer.

Lunch- och kvällsrestauranger - Traditionella restauranger med bordsservering, gourmetkrogar, kvarterskrogar, pizzerior etc.

Trafiknära restauranger - Alla typer av restauranger i anslutning till flygplatser, järnvägar, båttrafik och landsvägar där stora flöden av restaurangbesökare förekommer. I den här gruppen finns även restauranger i anslutning till mässor, djurparker och idrottsanläggningar. Även restauranger för separata evenemang och cateringverksamhet ingår.

Nöjesrestauranger, pubar och barer - Verksamhetens fokus är på drycker men mat serveras också. En mötesplats där man stannar sent. Exempel på verksamhet är pubar, barer, sportbarer, nöjeskrogar, och nattklubbar.

Personalrestauranger - Personal- eller företagsrestauranger som bedriver restaurangverksamhet ofta på uppdrag, och inte sällan med begränsat öppethållande. Här finns särskild branschkod för drift av personalmatsalar. Exempel på företag är personalrestaurangföretagens verksamhet som bedrivs på arbetsplatser med undantag av den offentliga sektorn.

Nästa publiceringstillfälle

2017-07-05 klockan 09.30.

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet

SCB, Sektionen för Innovation, Näringslivets produktion och Forskning

E-post
pin@scb.se

E-post
pin@scb.se

Förfrågningar

Kristina Frändén

Telefon
010-479 43 89
E-post
kristina.franden@scb.se

Producent

Björn Arnek (Visita)

Telefon
08-762 74 15
E-post
b.arnek@visita.se