Till innehåll på sidan

Restaurangindex, november 2017:

Uppgång för restaurangförsäljningen i december

Statistiknyhet från SCB 2018-02-06 9.30

Restaurangernas försäljningsvolym ökade med 3,0 procent under december 2017 jämfört med samma månad föregående år. Den största uppgången hade kaféer och konditorier som ökade med 12,9 procent.

Majoriteten av restaurangkategorierna uppvisad positiv utveckling av försäljningsvolymer under december månad. Högst utfall hade kaféer och konditorier (12,9 procent), lunch- och kvällsrestauranger (3,9 procent) samt snabbmatsrestauranger (3,7 procent). Svagast utveckling hade personalrestauranger (-8,6 procent). Försäljningsutvecklingen i löpande priser för den totala restaurangbranschen ökade med 6,5 procent i december, jämfört med samma månad föregående år.

Försäljningsutvecklingen för restaurangbranschen, aktuell månad jämfört med samma månad föregående år i procent. Data till och med december 2017
Restaurangindex, december 2017

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändring efter korrigering för prisförändringar. **Jämförelse mellan senaste 12-månadsperiod och samma period föregående år.

Restaurangindex är ett index som publiceras varje månad. Statistiken gör det möjligt att följa omsättningsutvecklingen i restaurangbranschen, kategori för kategori. Uppgifterna tas fram i samarbete mellan Visita, Dagligvaruleverantörernas Förbund (DLF), Svensk Cater och Statistiska centralbyrån (SCB).

Visita och DLF kommenterar

Restaurangomsättningen ökade preliminärt med 6,5 procent i december 2017 jämfört med december 2016, i volym ökade den med 3,0 procent. Rensat för prisutveckling och kalendereffekt (som kan hänföras till hur dagarna i månaden ligger jämfört med föregående år) ökade omsättningen med 3,0 procent.

Efter ett svagt tredje kvartal med krympande omsättning i volym tog omsättningstillväxten i restaurangbranschen fart under fjärde kvartalet. Omsättningstillväxten i volym jämfört med motsvarande kvartal 2016 landade preliminär på tre procent. Trots den starka tillväxten var restaurangföretagen inte nöjda med lönsamheten. Enligt Konjunkturinstitutets konjunkturbarometer för fjärde kvartalet 2017 var det en större andel av restaurangföretagen som angav att de hade dålig lönsamhet än andelen som angav att de hade bra lönsamhet. Sett över helåret 2017 stannade omsättningstillväxten i volym i restaurangbranschen på 1,6 procent jämfört med 2016. Det är i ett historiskt perspektiv en relativt normal tillväxt men samtidigt den lägsta tillväxten vi sett sedan 2009. Det sker dessutom samtidigt som den svenska ekonomin i sin helhet växer relativt starkt. Prisnivån på restaurangtjänster ökade med 0,3 procent mellan november och december, vilket motsvarar en ökning i årstakt på 3,5 procent. Prisnivån låg dessutom 3,5 procent högre än i december i fjol.

Restaurangföretagarnas förväntningar på utvecklingen av den kortsiktiga efterfrågan fortsatte att stiga i januari. Nivån på det trendade värdet är nu på sin högsta nivå sedan hösten 2016. Det visar Konjunkturinstitutets månatliga konjunkturbarometer, som återspeglar restaurangföretagares syn på efterfrågan de kommande tre månaderna.

Stark försäljning för kaféer och konditorier

Försäljningsvolymen för kaféer och konditorier ökade med 12,9 procent i december, vilket var den starkaste utvecklingen bland de olika restaurangkategorierna. Den kategori med svagast utveckling var personalrestauranger vars försäljningsvolym minskade med 8,6 procent.

Försäljningsutveckling december
 Omsättning mkr,
inkl moms
 
Förändring
2016–2017
i procent
December20162017VärdeVolym*
Total restaurangförsäljning 11 388 12 127 6,5 3,0
Hotellens restaurangförsäljning 1 317 1 347 2,3 ‑1,1
Kaféer/Konditorier 734 857 16,7 12,9
Snabbmatsrestauranger 1 359 1 457 7,2 3,7
Lunch- och kvällsrestauranger 5 222 5 607 7,4 3,9
Trafiknära restauranger 748 779 4,1 0,7
Nöjesrestauranger, pubar, barer 1 551 1 651 6,4 3,0
Personalrestauranger 455 430 ‑5,6 ‑8,6

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändringen efter korrigering för prisförändringar. Samma prisförändringar är använda för de enskilda kategorierna.

Den högsta utvecklingen hittills under 2017 fanns hos kategorierna hotellens restaurangförsäljning samt nöjesrestauranger, pubar och barer. Utvecklingen i försäljningsvolym för dessa kategorier har varit 3,3 procent. Personalrestauranger är den kategori som har den svagaste utvecklingen under 2017, med -6,3 procent.

Ackumulerad försäljningsutveckling, januari–december
 Omsättning mkr, Inkl moms Förändring 2016–2017 i procent
Januari–december20162017VärdeVolym*
Total restaurangförsäljning 126 719 132 876 4,9 1,6
Hotellens restaurangförsäljning 12 910 13 707 6,2 2,9
Kaféer/Konditorier 8 437 9 022 6,9 3,5
Snabbmatsrestauranger 15 989 16 897 5,7 2,4
Lunch- och kvällsrestauranger 58 154 61 166 5,2 1,9
Trafiknära restauranger 8 735 8 650 ‑1,0 ‑4,1
Nöjesrestauranger, pubar, barer 17 274 18 392 6,5 3,1
Personalrestauranger 5 220 5 043 ‑3,4 ‑6,5

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändringen efter korrigering för prisförändringar. Samma prisförändringar är använda för de enskilda kategorierna.

Den totala restaurangmarknaden uppgick 2017 till cirka 132,9 miljarder kronor inklusive moms. I diagrammet nedan kan vi se hur försäljningen fördelar sig på de olika kategorierna under 2017. Lunch- och kvällsrestauranger har en försäljningsandel på 46,0 procent av den totala försäljningen. Personalrestauranger är den kategori som har lägst försäljningsandel inom restaurangbranschen, 3,8 procent.

Försäljningsandelar för restaurangbranschen under 2017
Restaurangindex, december 2017

Definitioner och förklaringar

Byte av metod

I och med publiceringen av Restaurangindex för april månad 2015 ändrades metoden för undersökningen. Förändringarna infördes som ett led i att förbättra kvaliteten i statistiken samt att samordna den ekonomiska månads- och kvartalsstatistiken där Industrins orderingång och omsättning, Industriproduktionsindex, Industrins lager och Industrins kapacitetsutnyttjande ingår tillsammans med Omsättningsstatistiken, Tjänsteproduktionsindex, Detaljhandelsindex och Restaurangindex samt Lagerstatistik för varuhandel och tjänstenäringar. Statistiken har samordnats med avseende på bland annat ramtäckning, urval, estimation och insamlingsvariabler. För att minimera effekten av tidsseriebrott och nivåskiften bakåt i tiden har en länkning och tillbakaräkning av historiska tidsserier gjorts, vilket orsakar revideringar av historiska tidsserier. I samband med aprils publicering har också det årliga urvalsbytet skett.

Kategoriindelning:

Hotellrestauranger – Restaurangverksamhet som bedrivs på hotell eller konferensanläggning eller i samband med annat boende.

Kaféer/konditorier – Kaféverksamhet i alla former med begränsad matservering. ”Specialister” på kaffe. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol.

Snabbmat – Kännetecknas av snabb service och tillgänglighet. ”Take away” är vanligt förekommande. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol. Exempel på företag är hamburgerkedjor, gatukök och salladsbarer.

Lunch- och kvällsrestauranger – Traditionella restauranger med bordsservering, gourmetkrogar, kvarterskrogar, pizzerior etc.

Trafiknära restauranger – Alla typer av restauranger i anslutning till flygplatser, järnvägar, båttrafik och landsvägar där stora flöden av restaurangbesökare förekommer. I den här gruppen finns även restauranger i anslutning till mässor, djurparker och idrottsanläggningar. Även restauranger för separata evenemang och cateringverksamhet ingår.

Nöjesrestauranger, pubar och barer – Verksamhetens fokus är på drycker men mat serveras också. En mötesplats där man stannar sent. Exempel på verksamhet är pubar, barer, sportbarer, nöjeskrogar, och nattklubbar.

Personalrestauranger – Personal- eller företagsrestauranger som bedriver restaurangverksamhet ofta på uppdrag, och inte sällan med begränsat öppethållande. Här finns särskild branschkod för drift av personalmatsalar. Exempel på företag är personalrestaurangföretagens verksamhet som bedrivs på arbetsplatser med undantag av den offentliga sektorn.

Nästa publiceringstillfälle

2018-03-06 klockan 09.30.

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet

SCB, Sektionen för Innovation, Näringslivets produktion och Forskning

E-post
pin@scb.se

E-post
pin@scb.se

Förfrågningar

Anton Hammarstedt

Telefon
010-479 42 28
E-post
anton.hammarstedt@scb.se

Producent

Björn Arnek (Visita)

Telefon
08-762 74 15
E-post
b.arnek@visita.se