Till innehåll på sidan

Restaurangindex, juli 2017:

Uppgång för restaurangförsäljningen i juli

Statistiknyhet från SCB 2017-09-06 9.30

Restaurangernas försäljningsvolym ökade med 2,5 procent under juli 2017 jämfört med samma månad föregående år. Den största uppgången hade kaféer/konditorier som ökade med 11,8 procent.

Majoriteten av restaurangkategorierna uppvisade positiva försäljningsvolymer under juli månad. Högst utfall hade kaféer/konditorier (11,8 procent) och personalrestauranger (10,2 procent). Lägst utfall hade hotellens restaurangförsäljning (-1,9 procent) och trafiknära restauranger (-1,9 procent). Försäljningsutvecklingen i löpande priser för den totala restaurangbranschen ökade med 5,3 procent i juli, jämfört med samma månad föregående år.

Försäljningsutvecklingen för restaurangbranschen, aktuell månad jämfört med samma månad föregående år i procent. Data till och med juli 2017
Restaurangindex, juli 2017

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändring efter korrigering för prisförändringar. **Jämförelse mellan senaste 12-månadsperiod och samma period föregående år.

Restaurangindex är ett index som publiceras varje månad. Statistiken gör det möjligt att följa omsättningsutvecklingen i restaurangbranschen, kategori för kategori. Uppgifterna tas fram i samarbete mellan Visita, Dagligvaruleverantörernas Förbund (DLF), Svensk Cater och Statistiska centralbyrån (SCB).

Visita och DLF kommenterar

Restaurangomsättningen ökade preliminärt med 5,3 procent i juli 2017 jämfört med juli 2016, i volym ökade den med 2,5 procent. Rensat för prisutveckling och kalendereffekt (som kan hänföras till hur dagarna i månaden ligger jämfört med föregående år) ökade omsättningen med 2,5 procent.

Omsättningstillväxten i volym (kalenderkorrigerat) fortsätter att öka i restaurangbranschen. Vi kan dock konstatera att det har skett förhållandevis stora revideringar av det som tidigare rapporterats. Tillväxttakten har skrivits ned med 1,9 procentenheter i juni respektive 2,4 procentenheter i maj. Sammantaget betyder revideringarna att tillväxttakten under första halvåret skrevs ned från 3,8 procent och landade på 2,7 procent, vilket är i linje med det historiska snittet. Att siffrorna reviderades ned under andra kvartalet 2017 stämmer bättre överens med den försämring av lönsamheten som restaurangföretagen upplever (se kommentar från föregående månad).

Den högsta tillväxten i juli skedde på kaféer och personalrestauranger med 15 respektive 13 procent. Den lägsta tillväxten med cirka 1 procent redovisades på hotellrestauranger och trafiknära restauranger, varav den senare kategorin dock jämförs med ett väldigt starkt utfall från i fjol.

Prisnivån, enligt KPI (restaurang), ökade med nästan 0,4 procent mellan juli 2017 och augusti 2017. Prisnivån på restaurang låg i juli 2,7 procent högre än i juli i fjol.

Restaurangföretagarnas förväntningar på utvecklingen av den kortsiktiga efterfrågan låg i augusti kvar på samma låga nivå som i juli. Det är dock fortfarande en större andel av restaurangföretagen som tror på ökad efterfrågan på tre månaders sikt än andelen som tror på minskad. Det visar Konjunkturinstitutets månatliga konjunkturbarometer, som återspeglar restaurangföretagares syn på efterfrågan de kommande tre månaderna.

Stark försäljning för kaféer/konditorier

Försäljningsvolymen för kaféer/konditorier ökade med 11,8 procent i juli, vilket var den starkaste utvecklingen bland de olika restaurangkategorierna. De kategorier med svagast utveckling var hotellens restaurangförsäljning och trafiknära restauranger vars försäljningsvolym vardera minskade med 1,9 procent.

Försäljningsutveckling juli
  Omsättning   Förändring 2016-2017
Juli 2016 2017 Värde Volym*
Total restaurangförsäljning 11 828 12 456 5,3 2,5
Hotellens restaurangförsäljning 989 997 0,8 ‑1,9
Kaféer/Konditorier 774 889 14,8 11,8
Snabbmatsrestauranger 1 609 1 686 4,8 2,0
Lunch- och kvällsrestauranger 5 844 6 116 4,6 1,9
Trafiknära restauranger 799 805 0,8 ‑1,9
Nöjesrestauranger, pubar, barer 1 569 1 687 7,5 4,7
Personalrestauranger 244 277 13,2 10,2

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändringen efter korrigering för prisförändringar. Samma prisförändringar är använda för de enskilda kategorierna.

Den högsta utvecklingen hittills under 2017 har kategorin hotellens restaurangförsäljning haft. Utvecklingen i försäljningsvolym för denna kategori var 5,2 procent hittills i år. Personalrestauranger är den kategori som har den svagaste utvecklingen under 2017, med -7,0 procent.

Ackumulerad försäljningsutveckling, januari–juli
  Omsättning   Förändring 2016-2017
Januari-juli 2016 2017 Värde Volym*
Total restaurangförsäljning 71 339 75 135 5,3 2,2
Hotellens restaurangförsäljning 6 963 7 546 8,4 5,2
Kaféer/Konditorier 4 749 5 064 6,6 3,4
Snabbmatsrestauranger 9 228 9 802 6,2 3,1
Lunch- och kvällsrestauranger 32 906 34 715 5,5 2,4
Trafiknära restauranger 4 910 4 794 ‑2,4 ‑5,3
Nöjesrestauranger, pubar, barer 9 658 10 410 7,8 4,6
Personalrestauranger 2 925 2 804 ‑4,1 ‑7,0

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändringen efter korrigering för prisförändringar. Samma prisförändringar är använda för de enskilda kategorierna.

Den totala restaurangmarknaden uppgick 2016 till cirka 126,7 miljarder kronor inklusive moms. I diagrammet nedan kan vi se hur försäljningen fördelar sig på de olika kategorierna hittills under 2017. Lunch- och kvällsrestauranger har en försäljningsandel på 46,2 procent av den totala försäljningen. Personalrestauranger är den kategori som har lägst försäljningsandel inom restaurangbranschen, 3,7 procent.

Försäljningsandelar för restaurangbranschen under 2017
Restaurangindex, juli 2017

Definitioner och förklaringar

Byte av metod

I och med publiceringen av Restaurangindex för april månad 2015 ändrades metoden för undersökningen. Förändringarna infördes som ett led i att förbättra kvaliteten i statistiken samt att samordna den ekonomiska månads- och kvartalsstatistiken där Industrins orderingång och omsättning, Industriproduktionsindex, Industrins lager och Industrins kapacitetsutnyttjande ingår tillsammans med Omsättningsstatistiken, Tjänsteproduktionsindex, Detaljhandelsindex och Restaurangindex samt Lagerstatistik för varuhandel och tjänstenäringar. Statistiken har samordnats med avseende på bland annat ramtäckning, urval, estimation och insamlingsvariabler. För att minimera effekten av tidsseriebrott och nivåskiften bakåt i tiden har en länkning och tillbakaräkning av historiska tidsserier gjorts, vilket orsakar revideringar av historiska tidsserier. I samband med aprils publicering har också det årliga urvalsbytet skett.

Kategoriindelning:

Hotellrestauranger - Restaurangverksamhet som bedrivs på hotell eller konferensanläggning eller i samband med annat boende.

Kaféer/konditorier - Kaféverksamhet i alla former med begränsad matservering. ”Specialister” på kaffe. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol.

Snabbmat - Kännetecknas av snabb service och tillgänglighet. ”Take away” är vanligt förekommande. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol. Exempel på företag är hamburgerkedjor, gatukök och salladsbarer.

Lunch- och kvällsrestauranger - Traditionella restauranger med bordsservering, gourmetkrogar, kvarterskrogar, pizzerior etc.

Trafiknära restauranger - Alla typer av restauranger i anslutning till flygplatser, järnvägar, båttrafik och landsvägar där stora flöden av restaurangbesökare förekommer. I den här gruppen finns även restauranger i anslutning till mässor, djurparker och idrottsanläggningar. Även restauranger för separata evenemang och cateringverksamhet ingår.

Nöjesrestauranger, pubar och barer - Verksamhetens fokus är på drycker men mat serveras också. En mötesplats där man stannar sent. Exempel på verksamhet är pubar, barer, sportbarer, nöjeskrogar, och nattklubbar.

Personalrestauranger - Personal- eller företagsrestauranger som bedriver restaurangverksamhet ofta på uppdrag, och inte sällan med begränsat öppethållande. Här finns särskild branschkod för drift av personalmatsalar. Exempel på företag är personalrestaurangföretagens verksamhet som bedrivs på arbetsplatser med undantag av den offentliga sektorn.

Nästa publiceringstillfälle

2017-10-05 klockan 09.30.

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet

SCB, Sektionen för Innovation, Näringslivets produktion och Forskning

E-post
pin@scb.se

E-post
pin@scb.se

Förfrågningar

Kristina Frändén

Telefon
010-479 43 89
E-post
kristina.franden@scb.se

Producent

Björn Arnek (Visita)

Telefon
08-762 74 15
E-post
b.arnek@visita.se