Detaljhandelns försäljning, februari 2017:
Försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade i februari
Statistiknyhet från SCB 2017-03-28 9.30
Försäljningsvolymen ökade med 2,7 procent i februari 2017 jämfört med motsvarande månad 2016. Dagligvaruhandeln ökade med 0,3 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 4,8 procent. Uppgifterna är kalenderkorrigerade.
Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser minskade med 1,3 procent mellan februari 2016 och februari 2017. Dagligvaruhandeln minskade med 1,0 procent och sällanköpsvaruhandeln minskade med 1,5 procent.
Detaljhandelns försäljning ökade med 0,2 procent mellan januari 2017 och februari 2017. Under den senaste tremånadersperioden (december-februari) minskade försäljningen med 0,1 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (september-november). Båda dessa uppgifter är i fasta priser, kalenderkorrigerade och säsongrensade
HUI Research, Andreas Svensson kommenterar:
Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln landade på cirka 52,5 miljarder kronor i februari, vilket motsvarar en minskning om 1,3 procent i löpande priser jämfört med samma period föregående år. Det svaga utfallet förklaras dock av att februari 2016 innehöll en extra försäljningsdag i och med skottdagen. En extra försäljningsdag i februari motsvarar drygt 2 miljarder kronor, varför effekten på tillväxttakten blir betydande. Korrigerat för detta ökade detaljhandelns totala försäljning istället med 2,5 procent.
Detaljhandelsåret 2017 har i och med februari månads preliminära utfall fått en godkänd start. Under årets två första månader har detaljhandeln sålt varor och tjänster till ett totalt värde av 108 miljarder kronor, vilket motsvarar en tillväxttakt om 2,7 procent (i löpande priser och kalenderkorrigerat). Visserligen måste inledningsmånaderna tolkas försiktigt, januari och februari är årets omsättningsmässigt svagaste månader, men utfallet ligger i linje med HUIs helårsprognos om 3 procent.
Dagligvaruhandelns preliminära försäljningstillväxt under februari månad var svagare än förväntat och bör därför tolkas med försiktighet. Korrigerat för en försäljningsdag mindre ökade dagligvaruhandelns försäljning med 2,1 procent, varav drygt 2 procentenheter kan förklaras av prishöjningar. Den reella ökningen var därför mycket knapp i februari, särskilt mot bakgrund av Sveriges starka befolkningstillväxt.
Sällanköpsvaruhandelns försäljning ökade med 3,3 procent i februari (i löpande priser och kalenderkorrigerat). Av de omsättningsmässigt större branscherna bidrog framförallt bygghandeln, möbelhandeln och heminredningshandeln till ökningen. Sämre gick det för elektronikhandeln, klädhandeln och sporthandeln som alla backade i februari även när hänsyn tagits till månadens kalendereffekt. Elektronikhandelns platta fall i februari kan möjligtvis tillskrivas den negativa publicitet som uppkom under månaden. Illavarslande nyheter sänker ofta hushållens shoppinglust rejält.
Prisutvecklingen på detaljisternas varor och tjänster var nästintill oförändrad under februari månad, men det finns stora inneboende skillnader mellan branscherna. Dagligvaruhandelns prisutveckling uppmättes till drygt 2 procent i februari, vilket var högst bland alla delbranscher. Desto svagare gick det för apotekshandeln, elektronikhandeln, heminredningshandeln, möbelhandeln, skohandeln och sporthandeln som alla uppvisade prisminskningar under månaden.
Aug% | Sep% | Okt% | Nov% | Dec% | Jan% | |
---|---|---|---|---|---|---|
EU |
2,4 | 1,9 | 3,9 | 4,0 | 2,4 | 1,8 |
Euro-zonen |
1,1 | 1,0 | 3,2 | 2,8 | 1,3 | 1,4 |
Sverige |
3,3 | 1,5 | 2,7 | 4,0 | 1,0 | 2,7 |
Feb | Mar | Apr | Maj | Jun | Jul | Aug | Sep | Okt | Nov | Dec | Jan^ | Feb^ | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omsättning 2010=100
|
100,3 | 113 | 114,1 | 122,7 | 124,9 | 119,3 | 120,0 | 114,1 | 118,6 | 122,1 | 143,4 | 104,7 | 99,0 |
Månads-utveckling %*
|
9,0 | 4,9 | 2,4 | 5,8 | 3,5 | -0,8 | 5,6 | 1,9 | 0,2 | 5,2 | 1,3 | 2,6 | -1,3 |
3-månads-utveckling %**
|
5,7 | 5,6 | 5,2 | 4,4 | 3,9 | 2,8 | 2,7 | 2,2 | 2,5 | 2,4 | 2,1 | 2,9 | 0,9 |
12-månads-utveckling %**
|
6,0 | 5,8 | 5,7 | 5,9 | 5,6 | 4,7 | 4,9 | 4,5 | 4,0 | 3,8 | 3,4 | 3,3 | 2,6 |
Feb | Mar | Apr | Maj | Jun | Jul | Aug | Sep | Okt | Nov | Dec | Jan^ | Feb^ | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omsättning 2010=100 |
98,1 | 112,4 | 114,9 | 124,0 | 126,1 | 122,2 | 120,3 | 113,1 | 120,5 | 121,9 | 142,2 | 107,6 | 100,8 |
Månads-utveckling %* |
4,0 | 1,9 | 2,5 | 5,8 | 3,5 | 1,3 | 3,3 | 1,5 | 2,7 | 4,0 | 1,0 | 2,7 | 2,7 |
3-månads-utveckling %** |
4,0 | 3,3 | 2,7 | 3,4 | 3,9 | 3,5 | 2,7 | 2,1 | 2,5 | 2,8 | 2,5 | 2,5 | 2,0 |
12-månads-utveckling %** |
4,9 | 4,6 | 4,5 | 4,6 | 4,4 | 3,9 | 3,9 | 3,6 | 3,4 | 3,2 | 2,9 | 2,8 | 2,7 |
Feb | Mar | Apr | Maj | Jun | Jul | Aug | Sep | Okt | Nov | Dec | Jan^ | Feb^ | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omsättning 2010=100
|
117,2 | 116,6 | 117,2 | 120,1 | 118,5 | 117,9 | 118,6 | 118,3 | 119,4 | 121,3 | 118,1 | 120,1 | 120,3 |
Utveckling %***
|
0,1 | -0,5 | 0,5 | 2,5 | -1,4 | -0,5 | 0,7 | -0,3 | 0,9 | 1,7 | -2,7 | 1,7 | 0,2 |
Senaste 3-mån.utv. %****
|
0,3 | 0,2 | 0,1 | 0,9 | 1,4 | 1,5 | 0,3 | -0,3 | 0,0 | 1,2 | 1,1 | 0,9 | -0,1 |
Senaste 6-mån.utv. %****
|
1,8 | 1,6 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,2 | 1,4 | 1,6 | 1,3 | 1,0 | 1,2 | 1,2 |
1 Den sanna utvecklingen ligger med 95 % sannolikhet inom det skattade intervallet.
2 Perioden januari till och med aktuell månad jämförd med samma period året före.
3 Kalendereffekten visar förutsättningar till försäljning under perioden innevarande år jämfört med förra året.
En kalendereffekt på 1,0 procent påverkar försäljningsutvecklingen negativt med 1,0 procentenheter.
^ Aktuell månads resultat är preliminära.
* Jämförelse med samma månad året före.
** Jämförelse mellan senaste 3- eller 12-månadsperiod och samma period året före.
*** Jämförelse med föregående månad (endast säsongrensad serie).
**** Senaste 3- eller 6-månadsperioden jämfört med närmast föregående 3- eller 6-månadsperiod (säsongrensad serie).
Definitioner och förklaringar
Med Total detaljhandel avses här 47 exkl. 47.3.
Med Dagligvaruhandeln avses här SNI 47.11 och 47.2.
Med Sällanköpsvaruhandeln avses här SNI 47.19 + 47.4–47.7.
Alla tidsserier har basår året innan aktuellt undersökningsår. För mer detaljerad branschredovisning hänvisas till HUI Research.
Revideringar
När detaljhandelsindex publiceras för en ny månad revideras också index för tidigare månader om ny information tillkommit. Från och med referensmånad april 2015 så infördes en ny metod för att beräkna de slutgiltiga statistikuppgifterna. Den nya metoden innebär i huvudsak att administrativa uppgifter från Skatteverket används på kvartalbasis för att öka antalet undersökta företag. Detta innebär att den slutgiltiga kvartalsstatistiken är baserad på en totalräkning för alla företag som ingår i rampopulation. Användningen av administrativa data varje kvartal syftar till att förbättra kvaliteten i Detaljhandelsindex och minska uppgiftslämnarbördan. Normalt revideras materialet mellan två till fyra månader bakåt, beroende på var i kvartalet referensmånaden ligger. I samband med publicering av första och andra månaden i ett kvartal revideras hela föregående kvartal. Den kalenderkorrigerade, säsongrensade och trendskattade serien revideras alltid från och med januari 1991 och framåt. Information om större revideringar publiceras på produktsidan: www.scb.se/ha0101.
Mer information:
För frågor avseende Detaljhandelsindex, kontakta Andreas Svensson, HUI Research 08-762 72 85
Nästa publiceringstillfälle
Uppgifter för februari beräknas bli publicerade den 28 april.
Statistikdatabasen
Ytterligare information finns i Statistikdatabasen
Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.