Redaktionellt
Elbilsmarknaden har mattats av
Senast uppdaterad: 2025-08-13
Nyregistreringarna av elbilar minskade för första gången i Sverige under förra året. Det finns flera troliga orsaker, men trots att antalet nyregistrerade elbilar har ökat under de första fem månaderna 2025, är nivån fortfarande lägre än motsvarande period 2024.
Den främsta faktorn när det gäller ägande eller leasing av elbilar i Sverige har att göra med om det är privatpersoner eller företag som äger dem. Den största förändringen har skett för privatpersoner, där trenden med minskande andelar av nyregistrerade elbilar började redan 2023.
– Andelen nyregistrerade elbilar för privatpersoner var 46 procent 2021 och ökade till 51 procent under 2022. Under 2023 sjönk andelen för privatpersoner till 30 procent och var oförändrad 2024. Det innebär en minskning av nyregistrerade elbilar med över 20 procentenheter på två år, säger Magnus Nyström, statistiker på SCB.
Nyregistrerade elbilar 2020–2024, antal respektive andelar
Stor minskning av privatleasing
– Tittar man närmare på privatpersoners leasing av elbilar så har den minskat rejält på två år, från cirka 36 procent år 2022 till cirka 14 procent år 2024. Andelen privatägda elbilar har under motsvarande period legat i stort sett oförändrad, säger Magnus Nyström.
På företagssidan ser det annorlunda ut. Där är har andelen nyregistrerade elbilar legat på 70 procent för både 2023 och 2024.
Andel nyregistrerade elbilar efter ägare, 2024
Minskningen av intresset för elbilar bland privatpersoner beror sannolikt på flera olika saker. Det generella ekonomiska läget, med höga räntor och inflation, kan spela in, men även att miljöbilspremien togs bort i november 2022. Bensinpriset har samtidigt gått från en hög nivå till att sjunka under samma period, vilket kan ha minskat incitamentet för att köpa elbil.
Vanligare att män äger elbilar
Övervägande delen av elbilarna som registrerades av privatpersoner 2022 ägs av män, 75 procent. Ser man till alla nyregistrerade personbilar 2024 så ägdes 68 procent av män, vilka alltså i något större utsträckning än kvinnor kör elbil.
Medelåldern på ägaren till en nyregistrerad elbil 2024 var 50 år, några år lägre än den var för medelåldern på ägare för bilar som körs på övriga drivmedel, där den låg på 54 år.
– Andelen elbilar skiljer sig mellan Sveriges kommuner. 2024 var andelen elbilar störst i pendlingskommuner nära en storstad, och lägst i landsbygdskommuner. Trenden följer samma mönster som tidigare år, säger Magnus Nyström.
Andel elbilar per kommungruppsindelning
– Ser man till det totala beståndet av personbilar i Sverige är andelen elbilar fortfarande liten, men den har överlag ökat kraftigt. För bara fem år sedan var andelen elbilar under 1 procent, men vid årsskiftet 2024/25 var omkring 7 procent av alla personbilar i trafik just elbilar, säger Magnus Nyström.