Till innehåll på sidan

SCB i sociala medier

Senast uppdaterad: 2024-12-11

SCB finns på LinkedIn, Facebook och Instagram. Vi har även delningslänkar och följa/gilla-länkar till sociala medier på webbplatsen.

Vi ser våra flöden på LinkedIn, Facebook, och Instagram som en service för dem som är intresserade av SCB:s statistik och verksamhet, och svarar endast på enkla frågor där. SCB:s kanaler på sociala medier är inte till för någon form av ärendehantering. Ärenden som ändå kommer in den vägen, till exempel utlämnandeärenden - hanteras genom att de styrs över till andra kanaler. 

SCB på Facebook

På Facebook postar vi statistik och infografik som berör dig i din vardag.

SCB på Instagram

På Instagram postar vi statistik och infografik som berör dig i din vardag.

SCB på LinkedIn

På LinkedIn får du veta mer om hur det är att arbeta på SCB, och vilka lediga jobb vi har.

Allmänna handlingar

Meddelanden som blir allmänna handlingar på Facebook är:

  • De inlägg och kommentarer som SCB och andra användare gör på sidan.
  • Direktmeddelanden som skickas till Facebook-kontot.

Meddelanden som blir allmänna handlingar på Instagram är:

  • De inlägg som SCB gör själva.
  • De inlägg som andra användare gör genom att kommentera på SCB:s inlägg.
  • Direktmeddelanden som skickas till SCB:s Instagramkonto.

Meddelanden som blir allmänna handlingar på LinkedIn är:

  • De inlägg som SCB gör själva.
  • De inlägg som andra användare gör genom att kommentera på SCB:s inlägg.
  • Direktmeddelanden som skickas till SCB:s LinkedIn-konto.

Arkivering

Postningar, dialoger samt inkommande meddelanden till kontona bevaras.