Regional innovationsstatistik i Sverige 2012–2014:

Företag i Norrland får mer innovationsstöd

Statistiknyhet från SCB 2016-05-20 9.30

Cirka hälften av företagen med 10–249 anställda bedriver innovationsverksamhet. Det visar resultaten från den senaste innovationsundersökningen som nu publiceras på regional nivå. Företag i Norrland får mer innovationsstöd än företag i Stockholm.

52 procent av företagen i Västsverige bedrev innovationsverksamhet. Motsvarande andel i Stockholm och Sydsverige var 51 respektive 49 procent. Mellan åren 2010–2012 och 2012–2014 minskade andelen små och medelstora företag med innovationsverksamhet, från 52 procent till 49 procent. Endast i regionerna Norra Mellansverige och Övre Norrland var andelen företag med innovationsverksamhet högre åren 2012–2014 än åren 2010–2012.

Andel företag med innovationsverksamhet åren 2010–2012 och 2012–2014. Procent

Diagram

Hög andel företag med stöd för innovationsverksamhet i Norra Sverige

Företag kan få offentligt stöd för sin innovationsverksamhet. Exempel på ekonomiskt stöd är offentliga bidrag och lån från ALMI, Tillväxtverket, VINNOVA samt EU-medel. Av de små och medelstora företagen med innovationsverksamhet avseende produkt- och/eller processinnovationer uppgav 14 procent att de hade fått ekonomiskt stöd för sin innovationsverksamhet.

Företag i Mellersta Norrland och Övre Norrland angav i högre utsträckning att de fått stöd för sin innovationsverksamet. Av företagen i Mellersta Norrland och Övre Norrland med innovationsverksamhet avseende produkt- och processinnovationer angav 29 respektive 35 procent att de fått stöd för sin innovationsverksamhet. Lägst andel företag som fått stöd hade Stockholm och Sydsverige där 10 respektive 9 procent hade fått stöd.

Andel företag med innovationsverksamhet avseende produkt- och/eller processinnovation som fått stöd för sin innovationsverksamhet, åren 2012–2014. Procent

Diagram

Vart tredje företag i Stockholm hade introducerat en produktinnovation

En produktinnovation är en vara eller tjänst som är ny eller väsentligt förbättrad och som introducerats på marknaden. Andelen produktinnovativa företag minskade något mellan 2010–2012 och 2012–2014, 28 procent respektive 27 procent hade introducerat en produktinnovation. Stockholm hade den högsta andelen produktinnovativa företag, 31 procent. I de övriga regionerna var andelen företag som introducerat produktinnovation mellan 20 och 28 procent.

De företag som har introducerat produktinnovationer får ange om någon av dessa innovationer var nya för företagets marknad eller endast nya för företaget. I Norra Mellansverige hade 65 procent av de produktinnovativa företagen en produktinnovation som var ny för marknaden. I Mellersta Norrland svarade 66 procent av de produktinnovativa företagen att de haft en produktinnovation som enbart var ny för företaget.

Definitioner och förklaringar

Företag med innovationsverksamhet innefattar:

  1. Företag som introducerat produktinnovation, processinnovation, organisatorisk innovation eller innovation inom marknadsföring under 2012–2014
  2. Företag som under 2012–2014 avbrutit eller skjutit upp verksamhet med att utveckla nya produkter eller processer
  3. Företag som i slutet av 2014 hade pågående verksamhet att utveckla nya produkter eller processer som ännu inte avslutats.

Publikation

Nästa publiceringstillfälle

December 2017.

Statistikdatabasen

Ytterligare information finns i Statistikdatabasen

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet och producent

SCB, Sektionen för Innovation, Näringslivets produktion och Forskning

E-post
pin@scb.se

Förfrågningar

Anna Törneke

Telefon
010-479 47 77
E-post
anna.torneke@scb.se

Sandra Dovärn

Telefon
010-479 40 09
E-post
sandra.dovarn@scb.se