Till innehåll på sidan

Uppgång för restaurangförsäljningen i december

Statistiknyhet från SCB 2017-02-03 9.30

Restaurangernas försäljningsvolym steg med 3,4 procent under december 2016 jämfört med samma månad föregående år. Den årliga försäljningsvolymen ökade under 2016 med 4,4 procent jämfört med 2015.

Majoriteten av restaurangkategorierna hade positiva försäljningsvolymer under december 2016 jämfört med december 2015. Starkast utveckling hade trafiknära restauranger, som ökade med 7,8 procent. Svagast utveckling hade personalrestauranger med en minskning på 6,0 procent.

Den totala årliga försäljningsutvecklingen för respektive kategori ökade i alla utom en under 2016 jämfört med föregående år. Trafiknära restauranger hade den största ökningen under perioden med 9,6 procent medan personalrestauranger minskade med 7,2 procent.

Försäljningsutvecklingen för restaurangbranschen, aktuell månad jämfört med samma månad föregående år i procent. Data t.o.m. december 2016
Namnlös

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändring efter korrigering för prisförändringar. **Jämförelse mellan senaste 12-månadsperiod och samma period föregående år.

Restaurangindex är ett index som publiceras varje månad. Statistiken gör det möjligt att följa omsättningsutvecklingen i restaurangbranschen, kategori för kategori. Uppgifterna tas fram i samarbete mellan Visita, Dagligvaruleverantörernas Förbund (DLF), Svensk Cater och Statistiska centralbyrån (SCB).

Visita och DLF kommenterar

Restaurangomsättningen ökade preliminärt med 5,8 procent i december 2016 jämfört med december 2015. Rensat för prisutveckling och kalendereffekt (som kan hänföras till hur dagarna i månaden ligger jämfört med föregående år) ökade omsättningen med 3,4 procent.

Den preliminära omsättningstillväxten i volym landade för helåret 2016 på 4,4 procent jämfört med helåret 2015. I ett historiskt perspektiv är det en mycket stark tillväxt. Det är bara 2012, året då momsen på restaurangtjänster sänktes från 25 till 12 procent, som tillväxten varit högre under 2000-talet. Tillväxten var högre under första halvåret än andra halvåret. Inbromsningen i tillväxttakt har fortsatt även under sista kvartalet 2016 då omsättningstillväxten i volym preliminärt låg på 2,8 procent jämfört med sista kvartalet 2015. Som vi har påpekat tidigare är restaurangföretagens syn på lönsamheten, trots den goda omsättningstillväxten, ganska negativ. Under fjärde kvartalet 2016 angav en övervägande andel restaurangföretag att de hade dålig lönsamhet. Det visade Konjunkturinstitutets kvartalsbarometer för fjärde kvartalet 2016. Prisnivån, enligt KPI (restaurang), ökade med drygt 0,3 procent mellan november och december 2016. Prisnivån på restaurang låg i december 2,2 procent högre än december 2015.

Restaurangföretagarnas syn på efterfrågan ligger kvar på ungefär samma nivå i januari som i december. Andelen positiva, som tror på ökad efterfrågan på tre månaders sikt, är fortfarande den klart övervägande. Det visar Konjunkturinstitutets månatliga konjunkturbarometer, som återspeglar restaurangföretagares syn på efterfrågan de kommande tre månaderna.

Stark försäljning för trafiknära restauranger

Försäljningsvolymen för trafiknära restauranger ökade med 7,8 procent i december, vilket var den starkaste utvecklingen bland de olika restaurangkategorierna. Den kategori med svagast utveckling var personalrestaurangerna, vars försäljningsvolym minskade med 6,0 procent.

Försäljningsutveckling december
 Omsättning mkr, inkl moms Förändring 2015-2016 i procent
December20152016VärdeVolym*
Total restaurangförsäljning 10 984 11 616 5,8 3,4
Hotellens restaurangförsäljning 1 263 1 325 4,9 2,6
Kaféer/Konditorier 714 749 5,0 2,7
Snabbmatsrestauranger 1 303 1 374 5,5 3,2
Lunch- och kvällsrestauranger 5 053 5 364 6,2 3,8
Trafiknära restauranger 697 769 10,2 7,8
Nöjesrestauranger, pubar, barer 1 476 1 575 6,7 4,3
Personalrestauranger 479 460 ‑3,9 ‑6,0

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändringen efter korrigering för prisförändringar. Samma prisförändringar är använda för de enskilda kategorierna.

Den enskilt högsta utvecklingen under 2016 har varit i kategorin trafiknära restauranger. Utvecklingen i försäljningsvolym för denna kategori var 9,6 procent hittills i år. Personalrestauranger är den kategori som hade den svagaste utvecklingen under 2016, -7,2 procent.

Ackumulerad försäljningsutveckling, januari-december
 Omsättning mkr, Inkl moms Förändring 2015-2016 i procent
Januari-December20152016VärdeVolym*
Total restaurangförsäljning 118 863 127 095 6,9 4,4
Hotellens restaurangförsäljning 12 529 12 924 3,1 0,8
Kaféer/Konditorier 7 896 8 411 6,5 4,1
Snabbmatsrestauranger 14 946 15 985 7,0 4,5
Lunch- och kvällsrestauranger 53 918 58 473 8,4 5,9
Trafiknära restauranger 7 790 8 742 12,2 9,6
Nöjesrestauranger, pubar, barer 16 272 17 323 6,5 4,0
Personalrestauranger 5 511 5 237 ‑5,0 ‑7,2

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändringen efter korrigering för prisförändringar. Samma prisförändring är använda för de enskilda kategorierna.

Den totala restaurangmarknaden uppgick 2015 till cirka 118,9 miljarder kronor inklusive moms. I diagrammet nedan kan vi se hur försäljningen fördelar sig på de olika kategorierna hittills under 2016. Lunch- och kvällsrestauranger har en försäljningsandel på 46,0 procent av den totala försäljningen. Personalrestauranger är den kategori som har lägst försäljningsandel inom restaurangbranschen, 4,1 procent.

Försäljningsandelar för restaurangbranschen under 2016
Namnlös

Definitioner och förklaringar

Byte av metod

I och med publiceringen av Restaurangindex för april månad 2015 ändrades metoden för undersökningen. Förändringarna infördes som ett led i att förbättra kvaliteten i statistiken samt att samordna den ekonomiska månads- och kvartalsstatistiken där Industrins orderingång och omsättning, Industriproduktionsindex, Industrins lager och Industrins kapacitetsutnyttjande ingår tillsammans med Omsättningsstatistiken, Tjänsteproduktionsindex, Detaljhandelsindex och Restaurangindex samt Lagerstatistik för varuhandel och tjänstenäringar. Statistiken har samordnats med avseende på bland annat ramtäckning, urval, estimation och insamlingsvariabler. För att minimera effekten av tidsseriebrott och nivåskiften bakåt i tiden har en länkning och tillbakaräkning av historiska tidsserier gjorts, vilket orsakar revideringar av historiska tidsserier. I samband med aprils publicering har också det årliga urvalsbytet skett.

Kategoriindelning:

Hotellrestauranger - Restaurangverksamhet som bedrivs på hotell eller konferensanläggning eller i samband med annat boende.

Kaféer/konditorier - Kaféverksamhet i alla former med begränsad matservering. ”Specialister” på kaffe. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol.

Snabbmat - Kännetecknas av snabb service och tillgänglighet. ”Take away” är vanligt förekommande. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol. Exempel på företag är hamburgerkedjor, gatukök och salladsbarer.

Lunch- och kvällsrestauranger - Traditionella restauranger med bordsservering, gourmetkrogar, kvarterskrogar, etniska restauranger, pizzerior etc.

Trafiknära restauranger - Alla typer av restauranger i anslutning till flygplatser, järnvägar, båttrafik och landsvägar där stora flöden av restaurangbesökare förekommer. I den här gruppen finns även restauranger i anslutning till mässor, djurparker och idrottsanläggningar. Även restauranger för separata evenemang och cateringverksamhet ingår.

Nöjesrestauranger, pubar och barer - Verksamhetens fokus är på drycker men mat serveras också. En mötesplats där man stannar sent. Exempel på verksamhet är pubar, barer, sportbarer, nöjeskrogar, och nattklubbar.

Personalrestauranger - Personal- eller företagsrestauranger som bedriver restaurangverksamhet ofta på uppdrag, och inte sällan med begränsat öppethållande. Här finns särskild branschkod för drift av personalmatsalar. Exempel på företag är personalrestaurangföretagens verksamhet som bedrivs på arbetsplatser med undantag av den offentliga sektorn.

Nästa publiceringstillfälle

2017-03-03 klockan 09.30.

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet

SCB, Sektionen för Innovation, Näringslivets produktion och Forskning

E-post
pin@scb.se

E-post
pin@scb.se

Förfrågningar

Kristina Frändén

Telefon
010-479 43 89
E-post
kristina.franden@scb.se

Producent

Björn Arnek (Visita)

Telefon
08-762 74 15
E-post
b.arnek@visita.se