Internationella skolor i Sverige

Antalet internationella skolor ökar

Statistiknyhet från SCB 2025-10-03 8.00

I Sverige fanns det 24 internationella skolor år 2024. År 2013 fanns endast 9 internationella skolor i Sverige, vilket innebär att antalet mer än fördubblats sedan dess. Majoriteten av de internationella skolorna är grundskolor, och det är även dem som står för den stora delen av ökningen. Antalet elever har också ökat kraftigt under samma period, från 2 200 till 6 900.

Internationella skolor är grundskolor och gymnasieskolor som inte följer svensk läroplan, utan i stället följer ett annat lands eller en internationell läroplan. Syftet är främst att ge utbildning till elever som befinner sig i Sverige under begränsad tid, men det finns även vissa andra skäl att elever får gå i internationell skola.

- En stor del av de internationella skolorna finns i storstäder. Av de 24 internationella skolorna år 2024 låg hälften i Stockholm eller pendlingskommuner nära Stockholm, säger Angelina Hauzar, statistiker på SCB.

I en ny rapport från SCB beskrivs antalet internationella skolor i Sverige och var de finns. Dessutom beskrivs även eleverna i internationella skolor och deras föräldrar, samt lärarna. Fokus i rapporten ligger på de internationella grundskolorna eftersom de utgör majoriteten av skolorna och eleverna.

Antal internationella skolor 2013–2024

Diagram: Antal internationella skolor 2013–2024

De flesta av eleverna och lärarna är utrikes födda

Av eleverna i internationella grundskolor år 2024 var 63 procent utrikes födda. Indien var det vanligaste födelselandet bland de utrikes födda eleverna. Av samtliga elever i internationella grundskolor kom 22 procent från Indien. Därefter följde USA och Storbritannien.

Även bland lärarna i internationella grundskolor var en stor andel utrikes födda, 75 procent. Därtill var det 7 procent som saknade uppgift om födelseland varav många troligtvis också är utrikes födda. De vanligaste födelseländerna bland lärarna var Storbritannien och USA, som stod för 15 respektive 11 procent av samtliga lärare i internationella grundskolor.

Andel inrikes och utrikes födda elever och lärare i internationella och svenska skolor 2024

Diagram: Andel inrikes och utrikes födda elever och lärare i internationella och svenska skolor 2024

Större andel med högutbildade föräldrar i internationella skolor

De flesta eleverna i internationella skolor har högutbildade föräldrar. Med högutbildade föräldrar menas att minst en förälder har eftergymnasial utbildning. År 2024 hade 76 procent av eleverna i internationella skolor minst en högutbildad förälder. För en stor del av resterande elever, 20 procent, saknas uppgift om föräldrarnas utbildning, vilket betyder att andelen med högutbildade föräldrar troligtvis är högre.

Bland elever i svensk skola var andelen med högutbildade föräldrar lägre, 65 procent år 2024. Andelen som saknar uppgift om föräldrarnas utbildningsnivå var också betydligt lägre, 2 procent.

Föräldrarnas utbildningsnivå bland elever i internationella och svenska grundskolor 2024

Diagram: Föräldrarnas utbildningsnivå bland elever i internationella och svenska grundskolor 2024

Definitioner och förklaringar

Rapporten är en registerstudie baserad på uppgifter om skolor från Skolverkets skolenhetsregister, elever i Skolverkets elevregister och lärare från Skolverkets register över pedagogisk personal. Samtliga register har 15:e oktober som mättidpunkt.

Utöver Skolverkets register har även uppgifter från Befolkningsregistret (RTB), Utbildningsregistret (UREG), Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS) använts.

Publikation

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet och producent

Avdelningen för Social statistik och analys, Sektionen för utbildningsstatistik

E-post
ua@scb.se

Förfrågningar

Angelina Hauzar

Telefon
010-479 68 29
E-post
angelina.hauzar@scb.se

Robert Hansson

Telefon
010-479 65 23
E-post
robert.hansson@scb.se