Statistiknyheter

Här hittar du statistiknyheter från oss som främst handlar om nya statistikresultat.

Visa per undersökning
  • Matbutikerna sålde mer av egna märken under 2024

    Den totala försäljningen av livsmedel och drycker i detaljhandeln uppgick till 402 miljarder kronor under 2024. Det är en ökning på 18 miljarder, eller 4,6 procent, jämfört med 2023. Livsmedel ökade med 12 miljarder, alkoholfria drycker med 5 miljarder och alkoholhaltiga drycker med 1 miljard. Försäljningen av livsmedel och drycker per capita ökade med 4,1 procent jämfört med 2023. Det är en ökning på 1 566 kronor per år. Den totala försäljningen per person och per år landade på 39 389 kronor.

  • Trendbrott – minskad försäljning av godis under 2023

    Under 2023 uppgick det totala försäljningsvärdet av livsmedel och drycker till 384 miljarder kronor. Detta är en ökning med ca 28 miljarder kronor eller 7,9 procent jämfört med 2022. Justerat för prisökningar minskade den totala livsmedelsförsäljningen med 3,8 procent. Godis är en av de varor som den genomsnittliga svensken köpte mindre av under 2023. Jämfört med 2022 minskade svenskens godisinköp med 78 kronor per person och år.

  • Ökad godis- och läskförsäljning under 2022

    Under 2022 uppgick den totala försäljningen, i löpande priser, av livsmedel och drycker till 356 miljarder kronor vilket är en ökning med ca 22 miljarder kronor eller 6,6 procent jämfört med 2021. I fasta priser ökade försäljningen av godis per capita med 107 kronor jämfört med 2021.

  • Försäljning av livsmedel ökade under 2021

    Den totala försäljningen av livsmedel och drycker uppgick 2021 till 334 miljarder kronor och ökade därmed med 9 miljarder kronor jämfört med 2020. Detta motsvarar en uppgång på 2,9 procent vilket är mindre än under första pandemiåret. Uppgången beror på att volymen sålda livsmedel och drycker ökade med 2,5 procent samtidigt som priserna ökade med endast 0,4 procent.

  • Försäljning av livsmedel ökade kraftigt under 2020

    Den totala försäljningen av livsmedel och drycker uppgick 2020 till 325 miljarder kronor och ökade därmed med hela 20 miljarder kronor jämfört med 2019. Detta motsvarar en uppgång med 6,6 procent vilket är den högsta uppgången under hela 2000-talet. Uppgången beror på att volymen sålda livsmedel och drycker ökade med 4,6 procent samtidigt som priserna ökade med 1,9 procent.