Frågor och svar om undersökningen LOR
- Vad är ett arbetsställe?
- Vilka arbetsställen ingår i LOR?
- Varför utgår ni från arbetsställen/Cfar-nummer?
- Var kommer informationen om arbetsställen ifrån?
- Uppgifter om arbetsstället stämmer inte – hur gör vi?
- Det finns flera olika verksamheter på arbetsstället/Cfar-numret – vilken verksamhet är det som ska rapportera?
- Vi förstår inte vilken verksamhet som ett visst arbetsställe avser – vad gör vi?
- En kontaktperson kommer behöva bytas ut längre fram – vad gör vi?
- Vi kan inte ange kontaktperson – vad gör vi?
Vad är ett arbetsställe?
Ett arbetsställe är varje adress, fastighet eller grupp av närliggande fastigheter där ett företag eller organisation har verksamhet och anställda (både hel- och deltidsanställda samt rörlig personal).
Vilka arbetsställen ingår i LOR?
- Alla arbetsställen som har 200 eller fler anställda.
- Ett urval av arbetsställen som har färre än 200 anställda. Delar av urvalet byts ut varje år.
- Antalet anställda baseras på den uppgift som kommunen/regionen senast rapporterat till SCB:s företagsregister.
Varför utgår ni från arbetsställen/Cfar-nummer?
SCB behöver utgå från arbetsställen/Cfar-nummer för att kunna beskriva arbetskrafts- och kompetensbehov inom olika regioner och branscher.
Var kommer informationen om arbetsställen ifrån?
Informationen om arbetsställena hämtas från SCB:s företagsregister. De uppgifter vi hämtar är:
- arbetsställenummer (AstNr)
- benämning
- antal anställda
- besöksadress.
Observera! Det är kommunen/regionen som ansvarar för att hålla informationen uppdaterad i SCB:s företagsregister.
Uppgifter om arbetsstället stämmer inte – hur gör vi?
Vad bra att ni har uppmärksammat detta! Det är viktigt uppgifterna i LOR är korrekta, och vi ber er därför att skriva vad som är fel i fältet "Kommentar". Kommunen/regionen måste även rapportera korrigeringen till SCB:s företagsregister. Därmed behöver ni gå igenom två steg.
Gör så här:
- Meddela snarast den person eller funktion i kommunen/regionen som rapporterar till SCB:s företagsregister så att ändringen genomförs där. Kontaktuppgifterna till den personen eller funktionen finns i mejlet med inloggningsuppgifter.
- Skriv en kort förklaring i fältet ”Kommentar” enligt instruktionerna i tabellen nedan.
Arbetsstället har
|
Beskriv i fältet ”Kommentar” vilken förändring som har skett. |
Arbetsställets benämning eller besöksadress stämmer inte. |
Skriv den rätta benämningen eller besöksadressen i fältet ”Kommentar”. |
Arbetsställets antal anställda stämmer inte. Obs! Uppgiften om antal anställda behöver bara korrigeras om den skiljer sig markant. |
Skriv det korrekta antalet anställda (ungefärligt antal räcker) i fältet ”Kommentar”. |
Det finns flera olika verksamheter på arbetsstället/Cfar-numret – vilken verksamhet är det som ska rapportera?
Vi är medvetna om att vissa arbetsställen kan omfatta flera verksamheter med olika rekryterande chefer, och att detta kan innebära svårigheter för er i rapporteringen. Tyvärr kan vi i nuläget inte dela upp undersökningen i flera enkäter för olika verksamheter på samma arbetsställe.
Gör på något av följande sätt, beroende på vad som gäller hos er:
1) När verksamheterna, eller någon annan enhet i kommunen/regionen, kan rapportera gemensamt för alla verksamheter på adressen:
- Ange en första kontaktperson som ska få utskicket med inloggningsuppgifter.
- Kontaktpersonen kommer sedan kunna vidarebefordra inloggningsuppgifterna till andra rekryteringsansvariga vid behov.
- Kommunicera upplägget till kontaktpersonen och andra som ska hjälpa till att rapportera.
2) När det inte är realistiskt eller genomförbart att verksamheterna rapporterar gemensamt:
- Det räcker att en av verksamheterna rapporterar, förutsatt att den har en tydlig majoritet av de anställda (över 70–80 procent).
- Ange vilken av verksamheterna som är i tydlig majoritet i fältet ”Kommentar”.
- Ange kontaktperson för den verksamheten.
3) Om inget av ovanstående alternativ är möjliga, eller om ni av någon annan anledning inte vet hur ni ska lägga upp rapporteringen för arbetsstället, skriv detta i fältet ”Kommentar”.
Vi förstår inte vilken verksamhet som ett visst arbetsställe avser – vad gör vi?
- Kontakta i första hand den person eller funktion som rapporterar till SCB:s företagsregister. Kontaktuppgifterna till den personen eller funktionen finns i mejlet med inloggningsuppgifter.
- Ofta är det möjligt för den som rapporterar arbetsställen till SCB:s företagsregister att avgöra vilken verksamhet som avses med hjälp av benämning, Cfar-nummer och arbetsställenummer (AstNr).
- Om ni fortfarande behöver hjälp, mejla Insamling.LOR@scb.se.
En kontaktperson kommer behöva bytas ut längre fram – vad gör vi?
- Ange den som ska vara kontaktperson för LOR under andra kvartalet 2025.
- När det är dags för byte, kan denna kontaktperson ange en ny kontaktperson i samband med att hen besvarar undersökningen.
- Ni kan även anmäla en ny kontaktperson genom att mejla Insamling.LOR@scb.se.
Vi kan inte ange kontaktperson – vad gör vi?
- Uppge gärna en e-postadress dit undersökningen ska skickas, till exempel en central funktionsbrevlåda.
- Vi rekommenderar att ni gör detta så att ni får undersökningen per mejl. Om ni inte anger något kommer vi att skicka det första utskicket per post till arbetsställets postadress enligt SCB:s företagsregister.