Pressmeddelande

Matpriserna – smör till julbaket 62 procent dyrare på fem år

Senast uppdaterad: 2025-12-11

Än finns det tid att lägga in sill, grava lax och sätta i gång med julbaket. I år har mycket av det som ställs fram på julbordet blivit lite billigare jämfört med i fjol. Men inte allt. Och hur stor är egentligen prisskillnaden jämfört med för fem år sedan? Det har SCB tagit reda på.

De senaste fem åren har priserna på livsmedel och alkoholfria drycker stigit med totalt 33 procent. Kaffe, choklad och smör hör till de ingredienser på julbordet som har ökat mest genom åren.

– Priset på smör till julbaket har stigit med 62 procent jämfört med 2020. Sedan har vi förstås kaffe som har blivit 101 procent dyrare och choklad som har gått upp med 71 procent de senaste fem åren, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

SCB har jämfört prisutvecklingen på julmat, bakingredienser, godis och choklad enligt den senaste statistiken för november i år, samma månad 2024 och november 2020.

Prisförändringar för maten på julbordet, fem år respektive ett år, i procent

Produkt  Prisförändring november 2020 – november 2025   Prisförändring sedan november 2024 
 Apelsiner  21,0 -4,8
 Sillkonserver  34,3 -4,6
 Griskött  31,7 0,1
 Färsk lax  44,8 -1,1
 Hårdost  45,6 5,6
 Potatis  21,3 -11,1
Godis 29,8 1,6
 Kryddor och såser  27,1 3,1
 Gravad/rökt lax  30,6 -3,2
 Grönsaker  19,9 -3,0
 Nötter och torkad frukt  28,4 8,3
 Läsk  18,5 2,3
Kaffe 100,8 23,2
Choklad 71,0 12,6
Socker 44,4 -13,4
Smör 61,6 14,8
Mjölk 41,7 3,1
Ägg 48,2 -1,4
Mjöl 31,4 -5,7
Sirap 23,0 -1,4
Äpplen 5,7 -7,5
Hårt bröd 24,3 -2,6
KPI totalt 24,0 0,3

Tittar man på den senaste prisutvecklingen under hösten har matpriserna sjunkit något. Priserna på livsmedel och alkoholfria drycker minskade med 0,3 procent i november jämfört med oktober.  

– Frukt blev billigare i november. Även bröd och fisk sjönk något i pris i november jämfört med månaden innan, säger Caroline Neander.

Prisuppgången på kaffe stannade av, priset sjönk 0,2 procent i november jämfört med månaden innan. Men sett över ett års tid har kaffepriset stigit med drygt 23 procent.

Bland varorna som blev dyrare i november finns paprika, blomkål och vitkål. Även sylt och marmelad steg i pris.

– Sett över ett år har kött blivit dyrare. Priset på nötkött har gått upp med 20 procent jämfört med november i fjol, även lammkött har blivit 19 procent dyrare på ett år, säger Caroline Neander.

Prisutveckling i november för varugrupper, månads- och årsförändring, i procent

 Varugrupp   Prisförändring sedan oktober 2025   Prisförändring sedan november 2024 
 Sötsaker och glass  -0,3 6,5
Kött 0,0 6,1
Fisk -0,3 -0,7
 Kaffe, te och kakao  -0,1 19,3
 Mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuice  0,6 3,6
 Alkoholfria drycker  0,4 8,6
 Oljor och fetter  -0,1 5,5
 Bröd och övriga spannmålsprodukter  -0,5 -0,7
 Frukt  -2,7 -2,9
 Mjölk, ost och ägg  -0,2 3,4
 Grönsaker  -0,1 -3,0
 Övriga livsmedel  0,0 3,2
 Livsmedel  -0,4 2,4
 Livsmedel och alkoholfria drycker  -0,3 3,1
 KPI totalt  -0,4 0,3

Produkterna som ökade respektive minskade mest i pris i november, månads- och årsförändring, i procent

 Produkt   Prisförändring sedan oktober 2025   Prisförändring sedan november 2024 
 Paprika  12,2 8,0
 Blomkål  9,5 -2,8
 Vitkål  6,7 -12,0
 Sylt och marmelad  4,9 17,1
 Lammkött  4,8 18,9
 Vindruvor  3,6 -22,2
 Färsk lax  3,4 -1,1
 Nötter och torkad frukt  2,6 8,3
Saft m m 2,5 2,6
 Dessertost, mjukost m m  2,0 1,6
 [...]   [...]   [...] 
 Bananer  -4,1 -5,2
 Sillkonserver  -4,5 -4,6
 Småcitrus  -4,9 5,7
 Mjöl  -5,7 -5,7
 Citroner  -6,3 -0,3
 Äpplen  -6,7 -7,5
 Gul lök  -8,0 -16,8
 Päron  -8,5 -17,3
 Avokado, mango m m  -8,5 -7,6
 Apelsiner  -11,6 -4,8

I statistikdatabasen finns bland annat uppdaterad statistik om års- och månadsförändringar för varugrupper samt enskilda livsmedelsprodukter:

Konsumentprisindex efter varugrupp i statistikdatabasen

Konsumentprisindex efter produktgrupp i statistikdatabasen

Fakta: Konsumentprisindex

Konsumentprisindex (KPI) mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen i Sverige. Priserna som mäts är de som konsumenterna faktiskt betalar.

I statistikdatabasen finns statistik om prisutvecklingen såväl för övergripande varu- och tjänstegrupper som för enskilda produkter.

Länkar

Inflationstakten enligt KPI var 0,3 procent i november 2025

Dyrare choklad i asken i advent

Matpriserna steg igen i oktober

Konsumentprisindex (KPI)

KPI byter klassifikation och basår

Fler nyheter, pressmeddelande och artiklar från SCB

Prenumerera på pressmeddelanden från SCB

Bevaka nyheter från SCB