Redaktionellt
Dyrare choklad i asken i advent
Senast uppdaterad: 2025-12-05
När prisuppgångarna på matpriserna avstannat har chokladpriserna fortsatt uppåt. Bara under det senaste året har priset på choklad i butik gått upp med nästan 16,5 procent.
När man ses i december öppnar många en chokladkartong, eller bjuder kanske till och med på hemgjort julgodis med choklad. Den som handlar har kanske märkt att chokladen blivit dyrare i butiken. Betydligt dyrare. Choklad är nämligen en av de varor som ökat mest i pris de senaste åren.
– Priset på choklad i butik har ökat med 74,5 procent sedan oktober 2020, alltså på fem år, säger Caroline Neander som är prisstatistiker på SCB. Det är en större uppgång än för andra konfektyrer, alltså godis och sötsaker, där priserna gått upp med 30,4 procent under samma tid.
Choklad sticker ut trots hög allmän inflation
Varje månad räknar SCB ut hur de priser konsumenten faktiskt betalar förändras. Detta mått, som kallas konsumentprisindex eller KPI, är det allmänna måttet på inflationen, eller prisutvecklingen, i Sverige.
Chokladpriset fortsätter stiga snabbare än andra sötsaker
Förändring i konsumentpriser jämfört med oktober 2020

Källa: KPI
Sedan oktober 2020 har KPI gått upp med 24,4 procent. Priserna steg mest under december 2022, med 12,3 procent. Sedan dess har inflationen fallit tillbaka och priserna har under de senaste 12 månaderna bara ökat med 0,9 procent.
Prisökningarna för choklad ser helt annorlunda ut. Efter att ha legat under, eller relativt nära den allmänna prisutvecklingen i KPI tog chokladpriserna ny fart under 2024 och steg snabbt. Under det senaste året har chokladpriserna ökat med hela 16,5 procent.
– Inflation betyder att priserna stiger i allmänhet, så att man kan köpa färre varor eller tjänster för samma mängd pengar. Och i jul får man helt enkelt mindre choklad för pengarna om man jämför med förra året, säger Caroline Neander.
Länkar
Priserna i Sverige – Konsumentprisindex (KPI)
Fakta
Konsumentprisindex är det allmänna måttet på inflation i Sverige. Det syftar till att mäta den generella prisutvecklingen för hushåll. När vi talar om hur KPI förändras från år till år kallar vi det inflationstakt. En inflationstakt på 1,5 procent innebär att konsumentpriserna i genomsnitt har ökat 1,5 procent jämfört med samma månad föregående år.
I närmare 50 år har Konsumentprisindex (KPI) beräknats med basår 1980. Nu byter KPI klassifikationssystem, och då passar SCB på att uppdatera till nytt basår. Från och med januarisiffrorna är basåret för KPI 2020.